Norman Feels - Where or When (1974)

1 stem

Soul
Label: Just Sunshine

1. Shame (2:35)
  2. Movie (3:22)
  3. I'll Show You the Way (3:39)
  4. Till You Come Back to Me (2:55)
  5. You Made Me Feel Better (2:37)
  6. I'll Always Love Just You (4:06)
  7. You Can't Stop My Love (3:38)
  8. Where or When (3:20)
  9. Johnny Get Your Gun (3:27)
  10. Mr. Wanna Be (6:20)
avatar van Angelo
Toen ook dit album geen succes bleek, viel voor Norman Feels het doek. Hij heeft zich wel goed schuil weten te houden, want tot op de dag van vandaag is er niets over hem bekend en is er op het internet geen schrijfsel over hem noch zijn album(s) te vinden; alsof hij nooit heeft bestaan! Hoe dan ook, dit is een waardige en prachtige opvolger voor zijn perfecte debuut. De composities zijn hier wel wat minder duister, wat minder zwaar ook, en dat maakt dit album (iets) toegankelijker dan zijn voorganger. Terwijl z’n vorige album alleen maar zelfgeschreven nummers bevat, staan hier twee covers op waaronder het deels door Stevie Wonder geschreven Till You Come Back to Me dat bekend werd door - de vertolking van - Aretha Franklin, en het titelnummer Where or When dat geschreven werd door Rodgers and Hart.

De prachtige composities zijn hier wederom goed vertegenwoordigd dankzij arrangeur David Van De Pitte en producer Sal Scaltro. Hoewel de beide covers ook zeker de moeite waard zijn, zijn alle overige nummers, allemaal door hemzelf geschreven dus, nog veel meer de moeite waard. Zijn schrijfkunsten zijn werkelijk subliem, dat bleef bij zijn debuut mij ook niet onopgemerkt. Persoonlijke favorieten zijn er niet echt, maar er staan beslist wat noemenswaardige nummers tussen die het bespreken waard zijn. Het gevaar van de liefde wordt op intrigerende, zelfs angstaanjagende wijze geformuleerd in You Can’t Stop My Love en vooral het obsessieve Johnny Get Your Gun. In het laatste liedje vertelt Norman aan Johnny dat hij zijn (ex-)vriendin gelukkig zag met een andere man, maar dat als Johnny haar niet in zij bezit kan hebben, niemand haar mag hebben! Zeer controversieel en ook aanstootgevend voor die tijd.

Treurig wordt het met Shame. Het liedje doet zich vrolijk aan qua arrangement, de tekst vertelt ons het tegenovergestelde. Norman Feels weet op prachtige wijze uit te drukken hoe een relatie op de klippen liep met als oorzaak het gebrek aan geld. Des te pijnlijker is het wanneer hij vertelt dat hij zoveel moois voor haar in petto had. Movie, voor de afwisseling een romantisch nummer met 'n lichtelijk loom jazzy sfeertje, duidt op een scherpe tekst. Zo bezingt hij hoe hij zijn (ge)liefde ontmoette in de bioscoop, om vervolgens in zijn eigen film - dankzij haar - te belanden. I’ll Show You the Way is vooral mooi vanwege zijn rijke instrumentatie, terwijl de afluiter, Mr. Wanna Be, qua instrumentatie zo’n beetje het enige liedje is dat lijkt op het materiaal dat we op z'n debuut aantroffen dankzij de donkere, psychedelische sfeer en daarmee is ook dit nummer absoluut de moeite waard. Fantastische plaat, ook zeer uniek in zijn soort!