Fennesz / Ryuichi Sakamoto - Flumina (2011)

Oostenrijk / Japan

22. 0425 (6:56)
  23. 0428 (4:55)
  24. 0429 (5:58)
avatar van Nakur
Ik ben wel benieuwd naar deze samenwerking. De samenwerking tussen de piano van Sakamoto en de laptop van Fennesz leverder op de EP Sala Santa Cecilia een knetterende symbiose liveplaat af. het eerste volledige album 'Cendre' was veel meer ingetogen werk met relatief korte nummers. Daar is goed te horen dat ze niet in een ruimte hebben gecomponeerd maar het allemaal via email hebben bereikt. En dat was soms magistraal en soms behoorlijk saai. Wat dat betreft vond ik de combinatie van Sakamoto's piano en de scherpe click's & cuts van Alva Noto op 'Insen' een stuk spannender.

Nu ben ik wel benieuwd naar deze dubbelaar met 2 uur aan muziek. Ik vermoed dat het meer de richting van Cendre op zal gaan, maar zeker weten doe ik het niet. En ik ben benieuwd of ze het samen wel 2 uur spannend kunnen houden. Heeft er iemand al een betere mening over?

avatar van dynamo d
Klinkt bijzonder mooi als ik zo enkele stukken, die al op Youtube staan, beluister. Flumina is een dubbel-cd.

tuktak
over de wijze waarop dit album tot stand is gekomen:

"There's a thrill to that, but there's also an inherent formula, and if these tracks feel more like formal exercises than structured compositions, it's because, well, they kind of are. Flumina is actually a concept record that Sakamoto hatched before going on tour earlier this year, and the concept itself is every bit as elegant as you'd expect from someone of his restraint. Beginning in March, he opened each live show by playing a new composition in a different key. By the end of April, he'd accumulated 24 recordings, each in a different key, thereby covering every tonal variant in modern Western music."

Ponty Mython
Dan is het niet al te moeilijk om te raden dat die tracktitels voor de datums staan wanneer ze gespeeld zijn.

Sietse
Ik ben nu bijna klaar met luisteren naar CD 1 en krijg al behoorlijk veel jeuk.

Al dat piano geneuzel komt me ondertussen echt de neus wel uit. Al de spanning die normaal in de muziek van Fennesz zit is hier vakkundig vermoord.
Als het op CD 2 zo doorgaat toch wel de miskoop en tegenvaller van 2011.

Sietse
De muziek is eigenlijk zoals de foto op de hoes.
Het kabbelt wat voort zonder enigszins te veranderen van teneur, dynamiek of klankkleur.

J.B.
Dan kan ik alvast je hoop temperen, Sietse; het wordt op de tweede CD niet veel anders. Ook voor mij één van de teleurstellingen van 2011, alhoewel ook weer niet onbeluisterbaar.

avatar van Jazper
Ik ben er anders al eens heerlijk bij ingedommeld!

Sietse
ja, zo slaap verwekkend is het wel Jasper

Deze cd is heel goed voor momenten als je heel druk bent en je op de achtergrond wat gekabbel wil horen, maar daar is het mee gezegd (voor mij althans).