The Shins - Port of Morrow (2012)

Label: Aural Apothecary

1. The Rifle's Spiral (3:30)
  2. Simple Song (4:15)
  3. It's Only Life (4:02)
  4. Bait and Switch (3:23)
  5. September (3:33)
  6. No Way Down (3:16)
  7. For a Fool (3:57)
  8. Fall of '82 (3:48)
  9. 40 Mark Strasse (4:39)
  10. Port of Morrow (5:50)
  11. Pariah King * (4:11)
  12. The Waltz Is Over * (4:42)
  13. Simple Song [Acoustic] * (4:00)
  14. September [Acoustic] * (3:26)
  15. It's Only Life [Acoustic] * (4:04)
  16. Young Pilgrims [Acoustic] * (3:01)
avatar van JeanSF
Valt me vooralsnog niet mee; veel pap, weinig krenten. Vind de productie nogal gladjes.
Haalt het wat mij betreft niet bij de 3 eerdere platen. Jammer.

avatar van hallo!
Ik vind dit album eigenlijk best genietbaar. Vooral de eerste helft staat vol met leuke popsongs en bovendien blijft Simple Song echt een topnummer. Tijdens de tweede helft begint de plaat wel lichtjes te vervelen hoewel de laatste twee nummers weer beter zijn. Mercer is gewoon erg goed in nummers schrijven en dat laat hij hier ook zien. Het niveau is echter niet constant genoeg om de plaat hoger te geven dan een 3,5.

avatar van Cor
Cor
Tja, ik sluit me toch wel aan bij de rij voorgangers in de categorie 'licht teleurgesteld'. Het is niet slecht, maar ik veer ook nergens verrukt omhoog, zoals bij eerdere Shins-platen wel het geval was. De opener en de afsluiter vind ik er nog bovenuit steken, maar hier en daar bekruipt mij zelfs een vervelend Hall & Oates gevoel (refrein van 40 Mark Strasse). Je hebt toch de voorgangers en daarmee het verlangen in je hoofd als je naar 'Port Of Morrow' gaat luisteren, maar ik ben helaas niet verrast.

avatar van rkdev
Album nog niet gehoord, maar Domien draait op 3FM het nummer 'No Way Down' dagelijks, en dat is in ieder geval een topnummer !

avatar van muz!ekfr!ek!e
Blijft een raar fenomeen, een ranking geven aan een album. Als dit het debuutalbum was geweest van een mij onbekend bandje, had ie minimaal 4 sterren van me gekregen. Maar ja, als ik dit album moet afzetten tegen de vorige van The Shins, valt de score toch lager uit. Zelfs Broken Bells van James Mercer en Danger Mouse vond ik toch een stuk spannender, ook al wordt dit door sommigen op dit forum een zoethoudertje genoemd. Maar voorlopig zullen we het hier mee moeten doen, zo hoog ligt de productiesnelheid van Mercer en consorten nou ook weer niet. En echt, ik vind het geen slecht album, maar ik mis een nummer wat me tot in lengte van dagen blijft boeien (zoals, pak 'm beet, Saint Simon)

avatar van AOVV
Degelijk plaatje van The Shins. Ik heb inmiddels de drie vorige platen ook beluisterd, en die zijn toch een pak beter. Niet dat het 'Port of Morrow' volledig ontbreekt aan volwaardige popsongs. Integendeel zelfs. Opener 'The Rifle's Spiral' vliegt er meteen lekker in, en 'Simple Song' is een heerlijk vervolg. Het nummer maakt z'n titel waar; het is gewoon een simpel liedje. Maar wel aanstekelijk, en gewoon erg goed. James Mercer heeft toch wel een erg goeie stem, valt me ook op.

Daarna zakt het helaas in, met een aantal oninteressante nummers. Niet dat het voor het overige enkel kommer en kwel is; daarvoor is Mercer gewoonweg te bedreven in het schrijven van popsongs. Alleen mis ik spanning, intensiteit, in de meeste nummers. Dat hij z'n vroegere bandleden aan de kant heeft geschoven, en vervangen door een compleet nieuwe band, zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. Ik verwacht dan ook, als The Shins in deze bezetting nog een tijdje blijven meedraaien, dat het volgende album een stuk beter zal zijn.

'It's Only Life' valt nog enigszins mee, maar 'Bait and Switch' en 'September' halen de schwung er helemaal uit. 'September' heeft zelfs een soort country-feel, maar dan aan de ongeïnspireerde, gezapige kant. Gelukkig wordt het daarna weer wat beter, met 'No Way Down' en 'For a Fool', twee catchy nummertjes, met refreinen die in het geheugen gegrift worden. Al wordt 'For a Fool' na een tijdje wel een beetje klagerig. 'Fall of '82' is ook best leuk, meer ook niet.

De twee laatste nummers zijn tot slot toch nog twee goeie nummers. De zang in de strofes in '40 Mark Strasse' doet me denken aan The Mountain Goats, terwijl het refrein daar sterk van afwijkt. Leuke, afwisselende song. Ook de titelsong is sterk, en wijkt een beetje af van de rest. Het is niet zo'n hapklare popsong, deze moet je even de tijd geven, rustig verteren, en dan komt de schoonheid van zo'n song altijd naar buiten. Een positieve noot om mee af te sluiten toch wel.

'Port of Morrow' is een fijne plaat, oerdegelijk en duidelijk gefabriceerd door iemand die weet hoe hij een fatsoenlijke popsong moet schrijven. Toch lijkt het me allemaal een beetje flets en ongeïnspireerd (op een aantal uitzonderingen na, zoals hierboven besproken). Daarom kan ik niet echt met een hoge score uit de hoek komen.

3 sterren

avatar van joko16
Prima recensie

[mod-edit: onnodige quote verwijderd]

avatar van fatima
Kleine goedmaker voor Shins-fans: de EP Port of Morrow acoustic, met vier songs (drie van deze cd, namelijk Simple song, September en It's only life, aangevuld met Young Pilgrims. Alleen Mercer + gitaar. Met een werkelijk prachtige uitvoering van September, en degelijke uitvoeringen van Simple song en Young pilgrims. En, laten we zeggen, It's only life is iets minder erg dan op deze cd.

avatar van Madjack71
Port of Morrow is een verzameling van 'open' popliedjes waar je niet echt een buil aan zult vallen. Wat aan de veilige kant allemaal, maar wel op een aangename wijze. Bij Wincing the Night Away, was het een beetje van beide kanten. Enerzijds pakkende popliedjes en anderzijds muziek dat buiten de popkaders valt en meer experimenteel klonk. Bij dit album is dat zo goed als weg en klinkt het herkenbaar, beatlesque en sluit het prima aan na het beluisteren van het laatste album van Travis. De hoes is mooi vorm gegeven. Wel aardig allemaal, maar het neemt niet echt een vlucht.

avatar van iHateDolphins
Oh oh, een van mijn favoriete bands vind ik hier toch wel een beetje door de mand vallen. Waar ik de eerste 3 albums echt super vind, vind ik dit album maar matig. Het lijkt wel alsof ze zich het er makkelijk van af gemaakt hebben.

Het album pakt me niet echt zoals de eerdere platen dat wel deden. Ik mis de songs zoals Pink Bullets. New Slang en Saint simon. Op dit album zal je zo een topper niet gaan terug vinden.

Ik zal de plaat nog wel zo nu en dan gaan opzetten, maar op repeat zal hij niet komen te staan.

avatar van bommel
Jammer, van de de Shins verwacht je inderdaad meer.
Er staan natuurlijk wel een paar puike nummers op, maar ook te veel erg matige nummers.
Maar snel vergeten, deze CD

avatar van mvfreak
Muzikaal gezien zeker niet het beste album van deze band, maar er valt toch wel erg veel te genieten. Als je de historie van de Shins even vergeet, bevat het album werkelijk een flink aantal toppertjes: The Riffle's Spiral, Simple Song, Bait and Switch, September, No Way Down en 40 Mark Strasse zijn gewoon bovengemiddelde pop/rock songs, en in deze tijd is dat wel een verademing. Ik heb in 2012 wel meer vernieuwende muziek gehoord, maar was dat altijd zoveel beter.......???

blaauw
Toch een mooi album weer, hij is toch weer binnen gekomen.

Ik snap het lage cijfer niet helemaal. Ik geef toe, het is geen meesterwerk, misschien ook wel de minste Shinsplaat tot nu toe. Maar daarentegen vind ik het songmateriaal nog altijd sterk (op het saaie laatste nummer na). 40 Mark Strasse vind ik ontroerend mooi, It's Only Life en No Way Down zijn andere hoogtepunten. Ook een The Shins dat niet in topvorm is, speelt de meeste andere artiesten op deze aardbol op melodieus gebied naar huis. De productie is kraakhelder, maar misschien inderdaad wat te glad. Toch zie ik dit meer als een bevestiging van Mercers onwaarschijnlijke talent als songwriter dan als kanttekening daarbij.

avatar van blonde redhead
Idd op cd kunnen ze het veel andere bands lastig maken, maar live worden ze weer door iedereen voorbij gesneld.

avatar van Linius
Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik heb enorm genoten van The Shins op Rock en Seine afgelopen jaar. Ze weten hun studio werk live nog mooier te laten klinken wat mij betreft. Mede dankzij dat optreden ben ik ook de nummers op deze plaat meer gaan waarderen.

avatar van Basel
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vind deze shinsplaat de beste. Het feit dat ie niet in de top 20 van OOR staat begrijp ik niet. Volgens mij willen recensenten vooral nieuwe ' arty' bandjes in hun top 10 zetten zodat ze ' erbij waren' toen het bandje ontdekt werd. Zo vind ik het album van cloud nothings, die hoog scoorde, helemaal niet zo geweldig. Vorig jaar stond The soft pack hoog genoteerd als zijnde de plaat die de strokes hadden moeten maken, maar ik vind dat album erg tegenvallen en zeker niet catchy. Hoe dan ook, the Shins is voor mij de meest interessante band van de laatste jaren.

avatar van Mctijn
September wordt ondergewaardeerd imo. Dat is The Shins zoals ik ze graag hoor, zonder al die opschmuck, precies zoals ze zijn begonnen ten tijde van Oh Inverted World

Voor de rest een prima album. Ik ben de grootste teleurstelling inmiddels boven en heb vrede wanneer ze het niveau van de eerste 3 platen niet meer zullen matchen. We zullen zien...

avatar van otherfool
Ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld ben in deze plaat. Het begint nog aardig met de eerste drie songs maar zeker in de tweede helft staan er wat saaie nummers op (September en For a Fool met name). Maar dan, net als je denkt dat je Port of Morrow eigenlijk nooit meer op hoeft te zetten pakken Mercer en co uit met het fan-tas-ti-sche slot- en titelnummer dat bij het beste hoort wat de band ooit heeft uitgebracht. Wat een prachtige song met een al even schitterende tekst!

avatar van captain scarlet
Net nog eens beluisterd (op vinyl) via de koptelefoon. Wat 'n feest voor de oren blijft dit toch.
En ik vind hem persoonlijk weinig onderdoen voor hun vorige albums. (Al steekt Wincing the night away er nog net bovenuit)

Duidelijk de minste shins maar nog wel ok

avatar van MoKnows
40 Mark Strasse blijft een heerlijk nummer.

avatar van Shelter
40 Mark Strasse en Bait and Switch zijn lekkere nummers en ook For a Fool wat ergens een saai nummer werd genoemd vind ik goed te doen. It's Only Life is een leuke track als je onderweg bent in de trein, wat dromerig en een rustig tempo.
Probleem met dit album is, is dat het een beetje voort kabbelt met leuke en anonieme tracks. Zeker niet slecht maar niet hun beste werk. 3.5* (omdat je geen 3.7 kan geven )