Röyksopp - The Understanding (2005)

Noorwegen
Electronic
Label: Wall of Sound

1. Triumphant (4:20)
  2. Only This Moment (3:55)

met Kate Havnevik

3. 49 Percent (5:11)

met Chelonis R. Jones

4. Sombre Detune (4:52)
  5. Follow My Ruin (3:51)
  6. Beautiful Day Without You (5:29)
  7. What Else Is There? (5:17)

met Karin Dreijer

8. Circuit Breaker (5:24)
  9. Alpha Male (8:11)
  10. Someone Like Me (5:23)
  11. Dead to the World (5:20)
  12. Tristesse Globale (1:24)
  13. Go Away * (3:52)

17. Looser Now * (6:04)
avatar van Pinsnider
Freekje schreef:

Electronic+Scandinavië= Super fijn

Ik zou zelfs nog meer willen zeggen:
Muziek+Scandinavië is fijn!!

Ik vond de lauwe kritieken op deze plaat destijds maar vreemd... Nummers als Circuit Breaker, Only This Moment en What Else Is There zijn geweldige popnummers! heeft niets meer met uitbuikmuziek te maken! Gewoon klasse!

Sven Bersee
Het kan mijn persoon niet zo erg bekoren. Mijn hond daarentegen praat na het beluisteren van The Understanding honderduit. Hij is er dol op. Tevens bakt hij vervolgens ontelbare hoeveelheden tosti's. Met koffie op de koop toe.

Lost Highway
Toepasselijke songtitel wel op dit album dat 'What else is there'; zéér weinig dus behalve dat ene mooie nummer.

avatar van oruiz
Sven Bersee schreef:

ha, u heeft zoon teef thuis? ik overzag de situatie gelijk in een paar uur

avatar van Zwammer
Zijn dat nou de dame en heer van The Knife op het hoesje of toch niet?

Begrijp de kritiek niet zo. Melody A.M. had misschien iets meer uitschieters, maar ik vind het algemene niveau van deze plaat hoger liggen. Stuk voor stuk heerlijke luistertracks, denk maar aan o.a. Someone Like Me, Sombre Detune en Beautiful Day Without You! 4*

avatar van Psychol_Mikol
@Zwammer
ja dat zijn idd.die van de knife
bij what else is there hoor haar(Karin Dreijer Andersson)
ook zingen.
geweldig gewoon.

(oops wel erg late reactie van mij)

avatar van Djarune
na een paar jaar vind ik deze toch een stukje beter dan Melody A.M.

avatar van itbites
Voor mij is het ook een klassieker gebleken. Staat sinds vandaag in mijn top 10.

avatar van -Brent-
Dit album erg weinig meer geluisterd na zo'n paar jaar. What else is there heeft me naar the Knife gestuurd waar ik ze dan wel weer heel erg dankbaar voor ben

avatar van Djarune
Wat ik trouwens gek vind is dat ik maar weinig mensen hoor over Alpha Male. Dit is echt de parel van het album.

De Trentemøller remix van What Else is There, da's pas fijne electro. Zo 'kaal' ken ik niks van Röyksopp.

avatar van Shelter
Geweldig album naar mijn mening. Op de een of andere manier vind ik 49 percent vooral erg fijn en What else is there.
49 percent heeft echt een mooie productie, warme stem van de zanger en beetje zweverige productie erom heen...
Er staat voor mij geen skip nummer op... 4,5*

avatar van Dutchy
49 percent is inderdaad een toppertje, net als het hele album trouwens...
Zowel Melody A.M als Understanding liggen qua niveau niet ver van elkaar af, overigens moet ik zeggen dat ik alle albums van Royksopp erg goed vind ( m'n avatar verraadt een hoop wat dat betreft )

Met elk nummer waan ik mij in een soort van roes, moeilijk uit te leggen..
Beautiful Day with Out you is voor mij het enige zwakteaanbod op dit album.. er had wel ietsje meer tempo in gemogen naar mijn mening..

maar toch.. een 4.5

Te laag gewaardeerd. Ik moet zeggen, ik heb wel beter gehoord, maar een 3.4 is toch zeker te laag.

Vooral Circuit Breaker is een geweldig nummer, zeker als je goeie oordopjes hebt en/of een goede geluidsinstallaties. De bas die door het nummer loopt is echt geweldig. Vele andere nummers zijn ook zeker niet slecht, zeker de meer bekendere zijn goed. Ik vind alleen Dead To The World erg tegenvallen, die skip ik dan ook dikwijls als ik het album beluister.

Overall zeker een goede plaat!

avatar van Lakai
Het album begint lekker met Triumphant..Erg lekker nummer vind ik! Maar daarna!!! Only This Moment vind ik veel te poppy, met dat 'close to per-fection' waar verschillende soorten stemmen erlkaar afwisselen, bah. 49 percent vind ik een vies gelikt nummer, en Sombre Detune verveelt me na 1,5 minuten....

avatar van Shelter
vies gelikt nummer??? echt?
die productie is toch alles behalve gelikt, de tekst kan ik me in vinden...heb er zelf geen last van maar kan me er in vinden

avatar van pureshores
49% is het prijsnummer hier, hele mooie track.
De hype was echter What else is there (Thin White duke mix) met de Bjork achtige vocal

Het album is inderdaad veel poppier dan Melody AM maar de heren pretenderen ook niet dat ze ingenieuze friebelmuziek maken, moet het weer erbij gaan pakken want heb Melody AM de afgelopen week weer veel geluisterd

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Sfeervol album. What Else is There idd de topper

In het kader van het Greatest Hits spel waar deze week Röyksopp aan de beurt is weer eens alle albums aan het herluisteren.

Deze viel me destijds al niet mee en nu nog steeds niet. Het is allemaal een beetje net niet, alsof ze wel alle juiste ingrediënten hebben, maar nog niet weten hoe je er de beste maaltijd mee kookt. Dat maakt dit een album dat best te verhapstukken is, maar de smaakpapillen nergens echt weet te prikkelen. Eigenlijk vind ik alleen What Else Is There een uitschieter, al is de remixversie van Trentemöller wat mij betreft de klassieke versie. Ook Only This Moment komt beter tot zijn recht in een remix (door Alan Braxe en Fred Falke).

De bonustracks laten dan wel weer horen dat er meer in het vat zit. Deze zijn wellicht wat meer 4-to-the-floor van opzet, maar wel weer geslaagder.