Hugh Mundell - Africa Must Be Free by 1983 (1978)

Jamaica
Reggae
Label: RAS

1. Let's All Unite
  2. My Mind
  3. Africa Must Be Free (By 1983)
  4. Why Do Black Men Fuss and Fight?
  5. Book of Life
  15. Revolution Dub *
  16. Judgement Dub *
  17. Sufferer Dub *
avatar van andré
Veel geprezen debuutalbum van een zeer talentvol reggaezanger. Het originele album verscheen al in 1978. Hugh Mundell was toen nog maar 16 jaar en gezegend met een zeer karakteristiek stemgeluid waarmee hij de aandacht van de bekende producer Augustus Pablo trok. Hij produceerde dit album, en dit album geldt tot op de dag van vandaag tot de 'klassiekers' in de reggae-scene.

Hugh Mundell heeft niet lang van zijn succes (vooral op Jamaica uiteraard) mogen genieten. In 1983 werd hij op brute wijze in zijn auto doodgeschoten...Hij was toen nog maar 21 jaar.

avatar van ewalk
JA veel te jong overleden. Ik had begrepen dat hij toen al 3! kinderen had? Gweldige zanger overigens.

avatar van Sjoerd_
Simpelweg briljant.

avatar van Metalhead99
Inderdaad, gewoon briljant, zo ongeveer het beste reggae album dat ik tot op heden gehoord heb. De teksten zijn geniaal en de muziek die eronder geplaatst is past er perfect bij.

avatar van Sjoerd_
Jezus, ben je op een voting spree?

avatar van Echo01
VP records bracht deze reggae-klassieker recent weer uit op cd. Ik kocht hem op aanraden van een reggaefreak en ben echt flabbergasted; zowel van dat album als van het feit dat ik hem nooit eerder had beluisterd. Hoe stom van mij. Echt, een prachtalbum van een zeer jonge Hugh Mundell (hoor je duidelijk aan zijn stem, hij was 16 of 17 jaar toen hij dit album uitbracht) en producer/dubmixer Augustus Pablo. Helaas zou Mundell ook jong sterven na een stomme verkeersruzie.

Op dit album hoor je voortdurend een song en zijn dubversie, gevolgd door weer een nieuwe song en een dubversie. Juist deze voortdurende afwisseling maakt dit album zo mooi.

Voor een oudere versie van dat album betaalde je al gauw 100 dollar op EBay, nu is hij door de recente heruitgave weer gewoon betaalbaar. Schaf de cd dus snel aan als je van reggae en/of dub houdt!

marleone
Prachtig album.
Zoals al vaak gezegd: ontroerend mooi gezongen (en geschreven) door een 16-jarige puber.

Luister naar 'my mind' bv. Zo een eerlijk, eenvoudig, mooi liedje dat mij terugbrengt naar de tijd dat ik zelf 16 was en probeerde de wereld een beetje te begrijpen.

Ook: 'why do black men fuss and fight', het muzikaal fantastisch begeleide 'day of judgement', het titelnummer... TOP album.

Gemaakt onder begeleiding van reggae-legende Augustus Pablo.
De vriendschap/liefde van Pablo voor de jonge zanger spat er af.

Heb het geluk de originele Jamaicaanse LP uit '78 in mijn kast te hebben staan, en ik zou hem veel vaker afspelen moest ik er niet zo voorzichtig mee zijn.