Dokument (1982)

Alternatieve titel: Ten Highlights in the History of Popular Music 1981>1982

Rock / Electronic
Label: Roadrunner

1. Eyeless in Gaza - Talking Mythic Language (2:38)
  2. Minioon - Zugehörigkeitsgefühl (3:39)
  3. Schleimer K - The Stag (4:06)
  4. Mekanik Kommando - Connection-disconnection (6:00)
  5. Virgin Prunes - Mad Bird in the Wood (4:19)
  6. Plus Instruments - Bodies (3:25)
  7. Die Partei - Strahlsund (3:46)
  8. Tox Modell - Paris St. Lazare (2:13)
  9. Cabaret Voltaire - Over and Over (4:23)
  10. Minimal Compact - Introspection (4:55)
  11. Nexda - Untitled (6:02)
  12. Minny Pops - Night Out * (3:09)
  13. Vice - Chance Meeting * (3:54)
  14. Mekanik Kommando - Radio Mekanik * (2:34)
  15. Cargo Cultus - Stick It at No Scruples * (4:26)
  16. Nasmak - Sade, M De * (3:20)
  17. Valori Plastici - Zombie Weh * (4:13)
  18. Das Wesen - This Dreary Land * (3:48)
  19. Bazooka - D-dans * (5:08)
  20. Tox Modell - Electric Intermission * (2:10)
Dit is echt een geweldig album. Tijdschrift Vinyl , dat in de jaren 80 de progressieve tegenhanger van Oor was, bracht iedere maand een blad uit met een flexibele disc. Dat plastic singletje was razend populair, ze worden nu nog te koop aangeboden, aangezien er regelmatig hele speciale nummers op werden gebracht ht die niet op een andere wijze werden uitgebracht. .
Uiteindelijk werden een aantal vanndeze flexi discs op een gewone lp gezet, de Dokument ten highlight lp. Hierop niet de wat bekendere groepen, maar juist die onbekende pareltjes. Wat te denken van Eyeless in Gaza, Schleimer K en die Partei met Strahlsund. Jaren gezocht naar de plaat van die Partei en ooit kunnen downloaden. Een echt tijdsdocument van de post punk periode , waar het muzikale landschap alle kanten uitging. Ik neem aan dat er later een cd versie is uitgekomen, ik kan het enkel hebben over de vinyl versie.

avatar van ArnoldusK
Teacher schreef:
Dit is echt een geweldig album.
(...)

Helemaal mee eens.
Elk nummer heeft 'iets'. Dit is geen standaard elektronica, maar ook weer niet té experimenteel zou ik zeggen.

Heb nu via discogs alle nummers beluisterd, maar er is dus inderdaad een cd-versie waar genoemde bonustracks (van live optredens) bij horen.

ArnoldusK schreef:

Helemaal mee eens.

Heb de cd versie net via discogs aangeschaft, een Nederlandse handelaar. Nieuw exemplaar. Weer een tijd geleden dat ik de plaat heb opgezet, nu dus de cd. Wat dat betreft wel een vooruitgang : van flexi disc naar de lp en nu de cd. Van de oorspronkelijke nummers kende ik vooral Eyeless in Gaza (koop nog steeds alles van deze groep), Schleimer K (heb de twee platen), Mekanik Kommando, Virgin Prunes (heb een aantal platen en cd-s en natuurlijk ook van zanger Gavin Friday), Cabaret Voltaire en Minimal Compact. Ik weet dat ik iedere week aan mijn platenboer vroeg of hij de lp van Die Partei had, maar dat was niet te vinden. Heb dat later wel op internet gevonden, maar Strahlsund is wel het beste nummer.
Dan de extra nummers. Een aantal live nummers, waarschijnlijk zijn die allemaal uitgezonden door de VPRO. Ook dat is vaak te vinden op internet. Het zijn trouwens allemaal Nederlandse bands. Wat ik wel leuk vind , het nummer van Cargo Cultus van de lp RadioNome. Deze plaat heb ik ook in mijn bezit, echt een pareltje met 4 Nederlandse bands erop. Verder ook een aantal wat obscure Nederlandse bands, leuk dat deze er nu op staan.
Wat zeker opvalt, dat het een hele creatieve periode was in de Nederlandse popgeschiedenis, divers, soms bizar en alles kon uitgegeven worden met bijvoorbeeld cassettes. Zo heb ik ook nog een cassette van van Kaye en Ignit, maar ook een verzamel cassette Turkish Delight.
Ik moet zeggen, het is voor mij geen dagelijkse kost meer, het is redelijk tijdgebonden. Maar leuk om weer eens terug te gaan naar die tijd.

Hier de link naar RadioNome RadioNome (1982)