Burial - Kindred (2012)

1. Kindred (11:26)
  2. Loner (7:28)
  3. Ashtray Wasp (11:44)
sxesven
Zal wel aan mij liggen, maar ik vind het kale stukje in Ashtray Wasp vanaf ongeveer 2:20 zo lelijk, waar die deuntjes (plak er maar eens een term op, iemand die betere terminologie heeft spring bij, please ) al direct niet mooi op de beat liggen en er steeds verder afglijden ook (resultaat: een steeds grotere en lelijkere discrepantie tussen de beat en de melodie), alsof er ergens iets met de tracking mis is gegaan. Elders komt het nog een keertje voorbij (vanaf 6:10 ongeveer). Spijtig, en verpest voor mij een beetje het plezier van een verder heel fijne track. Naar mijn idee gewoon slordig.

Verder: leuke EP die het voor mij niet haalt bij Street Halo, ook al krijgt deze wat fermere cijfers. Street Halo en (vooral) Stolen Dog vind ik de tracks hier toch echt overklassen, omdat die met net iets beperktere middelen hun sfeer neerzetten (en die kaalheid is wat me aanvankelijk aantrok), en ik het 'uitpakken' hier soms iets te veel vind (wederom het veelgeroemde Ashtray Wasp - dat overigens vanaf 9:20 inderdaad wel echt heel mooi is). Desalniettemin: sfeervolle shit die het rond dit tijdstip goed doet. 3,5*

avatar van McSavah
Hier ga je nog op terugkomen

sxesven
Mogelijk, mogelijk toch benieuwd of nou niemand anders die stukjes zo off vindt klinken

avatar van McSavah
Zal Ashtray Wasp even opzoeken, weet zo niet wat je bedoelt.

tuktak
kan niet de bedoeling zijn, ik denk dat je een misdruk hebt

avatar van McSavah
Ik dacht eerst: ik hoor totaal niet wat je beschrijft. Maar nu hoor ik het ook wel een beetje, maar niet dat de discrepantie groter wordt, en kan het niet echt storend noemen. Heb je een Japanse import? Dan moet de cd toch wel in orde zijn zou je denken

sxesven
Ja, ik heb die Japanse comp inderdaad Vandaag over de speakers gedraaid en dan vind ik het minder evident. Vooral over de koptelefoon is het imo heel storend. Doordat in de huiskamer wat detail wegvalt valt de discrepantie minder op. maar ik vind hem nog steeds wel merkbaar. Naar mijn oren is het deuntje er gewoon niet helemaal secuur ingezet en is dat het sterkst hoorbaar bij de laatste twee toonhoogtewisselingen (waarbij ik met de koptelefoon even zou moeten checken of het nou geleidelijk verschuift of stapsgewijs met elke toonhoogtewisseling). Ik weet ook niet helemaal wat het nu precies is; het klinkt alsof de deuntjes net iets korter zijn dan de beat en zo de discrepantie dus ontstaat (aangezien de beat er dan niet helemaal meer op ligt), iets dat (blijkens) vooral ontstaat wanneer er pitch shifts worden ingezet. Tja. Misschien is het een auditieve illusie die gecreëerd wordt door het verschil in toonhoogte. Ik weet het niet. Maar het klinkt me (helaas) raar.

Overigens is los daarvan Ashtray Wasp nog steeds niet mijn favoriet hier, terwijl ik wel aanzienlijk warmer loop voor Kindred en Loner.

avatar van trebremmit
Nu toch maar eens een keer stemmen op deze EP, vaak beluisterd en toch beter dan ik eerst dacht. Net als sxeven vind ik Ashtray Wasp ook de minste track van deze EP, Kindred en Loner zijn briljant.
Na de twee albums vind ik dit wel het beste van Burial.

avatar van -SprayIt-
Zag net toevallig de trailer van Flatliners, een film uit 1990. Op 11 seconden zit de sample "There is something out there", wat je aan het begin van Loner hoort.
YouTube - Flatliners Trailer

Tha)Sven schreef:
Zelf vond ik Street Halo minder dan ik gewend was (maar ik vond Untrue ook briljant). Deze EP is ongelofelijk. Ik had niet verwacht dat Burial het niveau van Untrue ooit nog zou kunnen evenaren en de tijd moet het hier ook nog uitwijzen, maar wat een fantastische plaat! Ik ben er toch net zo onder de indruk van als Untrue destijds.

Geen stem?

avatar van kobe bryant fan
Bedankt om te melden -Spraylt- vroeg me al langer af van wat hij kwam.

avatar van Tha)Sven
-SprayIt- schreef:

Geen stem?
Jawel, voorlopig een welverdiende 4,5. Zal hem binnenkort weer eens wat vaker opzetten om te kijken voor het volle pond.

Blijkbaar wordt in Ashtray Warp Ilse de Lange gesampled

Burial's Ashtray Wasp sample of Ilse DeLange's I Still Cry | WhoSampled

avatar van -SprayIt-
Ik haal het er niet uit....

Cured
Gisteren weer eens even beluisterd, maar dit is wel een heel gave EP. Effe google, shoppen en ...it's mine all mine..

avatar van jurado
-SprayIt- schreef:
Ik haal het er niet uit....

Ik hoor het meteen...heel duidelijk.
Grappig overigens

Afschuwelijk sterke EP waarop Ashtray Wasp voor mij het prijsnummer is. Samen met Street Halo volgens mij het allerbeste wat Burial heeft voortgebracht (niet dat ik de kwaliteiten van Untrue ook maar enigszins wil minimaliseren). Ik weet nog goed wanneer ik Loner voor de allereerste keer hoorde, midden in de nacht op Studio Brussel. Twee woorden: spontane extase.

Ideale muziek om 's nachts te joggen trouwens, maar dat tussenzijde

Burial is voor mij zonder enige twijfel 1 van dé artiesten van de laatste 7 jaar. Reeds voor de release van deze EP schatte ik z'n kunnen heel hoog in, Kindred deed me echter definitief overstag gaan. De beste man is een genie, een genie zeg ik u!

tuktak
9 jaar zelfs, de tijd gaat hard.

avatar van popstranger
Deze gaat niet voor minder dan de 5 sterren bij mij. Waarom? Omdat het de sterkste EP is die Burial heeft gemaakt en omdat hij op 1 lijn mag gaan staan samen met Untrue, een plaat uit dezelfde wereld maar toch een lichtjes andere sfeer. Nog steeds wandelt er iemand, eenzaam en alleen door de koude motregen bij nacht door de stad maar in de verte voel je de belofte op een warme thuiskomst. Of de constante hunkering naar iemand die onbereikbaar is.

Burial beheerst nog steeds als enige de kunst om muziek te maken die dingen losmaakt diep vanbinnen waar melancholie, tristesse en tegelijk hoop op een unieke manier met elkaar samenvloeien.

Deze muziek laat zich (bijna vanzelfsprekend bij Burial) het beste beluisteren in alle eenzaamheid, het is muziek die je moet ondergaan en die je doet beseffen dat er nog steeds muziek wordt gemaakt die niet vrijblijvend klinkt en die zich niet plooit naar welke muziekstroming dan ook maar een genre op zichzelf is. Bij het uitsterven van de laatste noot wil ik hem meestal meteen terug opzetten om terug in die wereld te verdwijnen. Ik voel me comfortabel in die wereld met ergens het besef dat ik niet alleen ben.

Nu nog wachten op een donkere nacht met wat regen en dit album zijn werk laten doen. Adem diep in en onderga deze fantastische trip.

avatar van popstranger
Net thuisgekomen van een nachtelijke autorit terwijl de regen tegen de ramen kletterde. Wat is Kindred toch ook een onwaarschijnlijk mooie track. Zelden een song gehoord gedrenkt in melancholie en onpeilbaar diep verlangen die er in slaagt om met een simpel zinnetje als baby you are the one recht naar onze binnenste kern te gaan. Burial mikt zowiezo op ons gevoel en geeft elke song een warm kloppend hart.

avatar van kobe bryant fan
Mooi gezegd!

avatar van Cellulord
Dit is echt niets voor mij.
Gedurende de laatste paar maanden heb ik enkelle werken van Burial geprobeert maar het wil maar niet klikken. Zo op het eerste gehoor, en zeker op papier, zou het mij wel moeten liggen maar toch wil het niet aanslaan.
Deze is de eerste die ik volledig heb kunnen afluisteren maar het heeft moeite gekoste. De titeltrack begon goed en ik hoopte op een stijgende lijn. Maar neen hoor "Loner" vind ik een saai nummer. En dan was er "Ashtray Wasp" een veelbelovende titel en het begon ook wel lekker maar ik had er zeer snel genoeg van. Was het die boring beat of dat melodieuze Bjork-achtige piepstemmetje? Het nummer begon zelfs op mijn zenuwen te werken. En alhoewel experimenteel & free jazz twee van mijn fav. muziekstijlen zijn vond ik het hier echt rommelig, een zooitje zonder kop of staart dat nergens naartoe gaat.
Tja na 3 albums, waaronder hun laatste LP, weet ik nu zeker dat dit niet aan mij besteed is.

Loner saai

avatar van matthijs
Cellulord schreef:
Dit is echt niets voor mij.

Ik herken dit deels. Door alle lovende reacties, hoge cijfers en mijn liefde voor elektronische muziek (dansbaar en rustig) kon het niet anders dan dat ik Burial geweldig zou vinden. Nu heb ik enkele hoogstgewaardere werken (deze +Street Halo + Untrue) meerdere malen met aandacht in verschillende sferen geluisterd, maar het weet me niet zo erg te boeien als ik had verwacht en gehoopt. Maar ik ben het niet eens dat het rommelig is en nergens heen gaat. En Loner, die jij saai noemt, vind ik juist een van de meest pakkende tracks.

avatar van Cellulord
De 2 commentaren hierboven hebben me deze nog eens uit de kast laten halen.
De titeltrack is helemaal niet slecht met een leuk ritme en heerlijke kraakjes maar dan komt er die stem/zang in en dat verpest het voor mij.
En Ja, "Loner" is nog steeds even saai.
De afsluiter "Ashtray Wasp" lijd aan hetzelfde euvel als de openings track.

Ook heb ik me een tijdje geleden ondergedompeld in Dubstep en op een deel van die verzamel albums staat ook wel een Burial track en dat zijn echt mijn minst favorieten tracks op die albums. Ja het kan nog saaiër dan "Loner". Op "Hyperdub" staat er zo'n track "Lambeth". Maar op "Warrior Dubz" staat wel een heelijke track "Versus"

Deze EP is duidelijk niet aan mij besteed.

avatar van jordidj1
Kunnen EP’s ook in de top 250 btw?

Arbeidsdeskundige
Wow! Wat een heerlijke EP is dit!

avatar van shimahero
De titeltrack ❤️❤️❤️

avatar van AOVV
Deze heb ik al bijna 9 jaar op 3,5 staan, zie ik. Ik beluister de EP thans tijdens de nachtelijke uurtjes, en ga hem toch moeten opwaarderen. Eens temeer valt me op wat voor een toptrack de afsluiter is, en ook het tweede nummer bevalt me steeds meer. Welaan dan!

4 sterren

jordidj1 schreef:
Kunnen EP’s ook in de top 250 btw?

Haha, heb deze via jou gevonden. Onze smaken komen aardig overeen geloof ik, thanks iig, gruwelijk dit!

avatar van jellylips
Een blijvertje deze EP. Ik vind ook het nieuwe ambient werk van Burial goed, maar dit is voor mij zijn hoogtepunt.