Europe - Bag of Bones (2012)

Zweden
Label: earMUSIC

1. Riches to Rags (3:05)
  2. Not Supposed to Sing the Blues (5:13)
  3. Firebox (3:44)
  4. Bag of Bones (5:30)
  5. Requiem (0:29)
  6. My Woman My Friend (4:24)
  7. Demon Head (3:58)
  8. Drink and a Smile (2:21)
  9. Doghouse (3:57)
  10. Mercy You Mercy Me (4:29)
  11. Bring It All Home (3:39)
  12. Beautiful Disaster * (3:57)
avatar van Killeraapje
2 favoriete tracks is voor mijn gevoel veel te weinig om uit te kiezen.

avatar van f2sputnik
@Heer Hendrik,

Ik had het niet beter kunnen zeggen, helemaal mee eens.
Ze lijken volwasserer geworden te zijn.
Maar ja, het laatste album wat ik van hun heb gehoord was..."The Final Countdown".

avatar van Killeraapje
Na ze gisteravond live te hebben gezien in de 013 heb ik besloten om dit album nog een halfje erbij te geven. Want eerlijk is eerlijk er staat niets zwaks op dit album. Hooguit het Requim is licht overbodig maar de rest klinkt ontzettend strak en volwassen.

Van Bag of Bones hebben ze gisteren de eerste vier songs achterelkaar gespeeld en Drink and a smile. Vooral Firebox en Bag of Bones deden het erg goed bij mij. In mijn beleving laat Europe met dit album zien dat ze nog altijd zeer relevant zijn en veel meer waardering verdienen dan ze nu krijgen. Iedereen die ik in mijn omgeving dit album laat horen fronst verbaast de wenkbrauwen als ze horen hoe Europe nu klinkt. Dit is echt een band die veel meer verdiend.

Alle albums sinds hun terugkeer in 2004 zijn zwaar de moeite waard. Telkens moet ik er even aan wennen maar het zijn stuk voor stuk groeialbums waarbij deze en Secret Society de voorlopige hoogtepunten zijn. Maar ook Start from the Dark, Last Look at Eden en zeker ook het Almost Unplugged album mogen niet onvermeld blijven.

Hulde voor deze geweldige band.

avatar van vielip
De reden dat bijna geen hond weet dat Europe zeer verdienstelijke albums in recente jaren heeft uitgebracht is simpel; exposure! Ik begrijp bijvoobeeld werkelijk niet waarom een zender als Arrow wel nummers van de nieuwe Bon Jovi, U2, Peppers en zelfs Bonamassa draait maar het vertikt om iets van deze van Europe te draaien! Ze hadden laatst zelfs een actie waarbij je tickets voor het concert van gisteravond kon winnen en wat gebruiken ze als begeleidende tune? Juist, The final countdown, Rock the night en Carrie Draai dan potverdikke iets van dit prima album! Een nummer als Not supposed to sing the blues of het titelnummer kunnen prima op hun playlist. Draai het en mensen pikken het op!

avatar van petdetect
Gelukkig weer wat mensen gesproken die positief verrast waren door het concert 19-11. Aandacht die de band zeer zeker verdient!
On topic, dit album klinkt ook live lekker is wel gebleken.

avatar van richiedoom
Haha, mijn gemiddelde van 3 sterren sloeg eigenlijk nergens op, want er staan hier alleen maar goede nummers op. Mijn teleurstelling bij uitkomen lag er vooral aan dat dit album in mijn oren een herhalingsoefening was van de vorige platen. Maar eigenlijk hebben ze hun sound geperfectioneerd op Bag of Bones. DIT is Europe!

Nog steeds vind ik het album aan de korte kant en Requiem slaat nog steeds helemaal nergens op, had ik liever nog een nummer er op gehad. De songs werkten live ook heel goed, vooral Bag of Bones, Firebox en Demon Head waren geweldig in 013!

vielip schreef:

De bands die je noemt zijn nu (nog steeds) groot. Europe doet het vandaag prima, maar de magie van weleer mis ik toch sinds hun terugkeer.

richiedoom schreef:

Ben ik wel met je eens. Ze hadden Beautiful dreamer (Japanse bonustrack) er daarvoor in de plaats op moeten zetten!

Kronos schreef:

Dat is precies wat ik bedoel eigenlijk. De bands die ik noemde (Bonamassa uitgezonderd) zijn inderdaad nog steeds groot. Maar ook bij die bands mis ik de magie van weleer (net als bij Europe inderdaad). Zeg maar de tijd waaraan ze hun status te danken hebben. Of je moet vinden dat die bands na 1992 nog enigszins relevante albums gemaakt hebben natuurlijk

avatar van richiedoom
Beautiful disaster!! Klopt, die had ik op youtube gehoord en die had absoluut niet misstaan!

vielip schreef:

Relevanter dan Europe in ieder geval want die brachten na '92 niets meer uit terwijl de Peppers in '99 hun succesvolste werk afleverden. Ook de andere bands zijn altijd in de running gebleven. U2 zocht daarbij nieuwe paden op. Allemaal niet te vergelijken met Europe die pas meer dan tien jaar later een aardige comeback maken. Leuk voor de fans, maar voor de grote massa is Europe de paar hits uit de jaren '80 en de oorzaak daarvan bij de radiostations leggen is een beetje flauw.

avatar van vielip
Europe heeft na 1992 inderdaad een hele tijd geen nieuwe albums uitgebracht maar dat heb ik achteraf gezien toch heel wat liever dan de, in mijn ogen, matige albums waar bijv. de Peppers en Bon Jovi mee aan kwamen zetten. Succesvolste albums of niet. U2 poogde enkel op Pop met iets nieuws te komen maar vielen daarna ook terug op de oude paden. Maar dan wel behoorlijk minder. Als je het over veranderen hebt dan veranderd Europe misschien nog wel het meest qua stijl. En dat ze door de massa enkel herinnert worden middels die paar hits uit de 80's leg ik inderdaad voor een groot deel bij o.a. de radiostations neer ja. Want die bepalen toch nog steeds voor een groot deel wat de massa mooi vind. Of beter; denkt te vinden...

avatar van Kronos
Dat klopt slechts voor een klein deel. Als een nummer niet echt blijft hangen slaat het gewoon niet aan. En Europe maakt geen nummers meer als Open Your Heart, Carrie, The Final Countdown en Rock the Night, die je na een keer beluisteren niet meer kan vergeten (tot plezier of frustratie). Vroeger hadden ze 'het', nu is het gewoon een van de vele betere rockbandjes.

avatar van vielip
Dat klopt ook slechts voor een klein deel. Ik blijf erbij dat als je een nummer vaak op de radio voorbij hoort komen, je het oppikt. Dat kan, zoals je zelf al zegt, een plezier zijn of juist niet. Het gaat me er ook niet eens zozeer om of de nummers die ze nu maken beter of minder zijn in vergelijking met die van toen. De nummers van nu krijgen niet eens de kans om aan te slaan (of niet). Simpelweg omdat ze nergens te horen zijn. Ik durf te wedden dat als bijv. een Arrow Classic Rock de single oppikt en regelmatig draait, er veel meer mensen Europe (her)ontdekken.

avatar van richiedoom
Mee eens Vielip, dat refrein van Firebox blijft bij mij net zo snel hangen als bijvoorbeeld rock the night, dus daar kan het niet aan liggen. Ik kon me er ontzettend aan ergeren dat kwaliteitsbands gewoon niet worden opgepikt door een breder publiek, maar eigenlijk is dit veel beter. Laat de massa maar lekker naar al die crap luisteren, Europe is van ons!

avatar van Stormwind
Dit album heeft wat goede nummers, maar het laat bij mij minder blijvende indrukken achter dan Last Look At Eden. Ik vind het laatste nummer (wat hier ontbreekt) Bring It All Home echt een draak van een ballad en Requiem is inderdaad nutteloos. My Woman, My Friend doet het ook niet.
Er staan daarentegen ook wel echt knallers bij en Bag Of Bones en Drink And A Smile zijn prachtig, ook live. Vooral van die laatste was ik verrast dat ze het ook live speelden.

avatar van Darkzone
Van het nieuwe Europe kan ik heel weinig met dit album.
De eerste 3 albums sinds de hereniging vind ik een stuk beter dan het oude Europe, al zegt dat overigens niks over de klasse songs die ze toen maakten.
Live zijn ze op hun best, dat staat vast, maar ook tijdens hun Sweden Rock-optreden doen de tracks van dit album mij weinig. Alleen "Not Supposed To Sing The Blues" steekt er duidelijk bovenuit.

avatar van Rinus
Wat een fijn album van deze Zweedse veteranen. Europe klinkt hier als een zeer volwassen geworden band, met een soort van donkere blues hardrock, zonder dat daardoor de eigen sound verloren gaat.. Joey klinkt rauwer, dieper en gerijpter dan ooit. Hij is en blijft een prima powerhouse voor de band. John schittert ook in z'n rol al gitarist, en de rest van de band vult het perfect aan. Eigenlijk totaal geen missers op dit album en een fijne produktie.

avatar van blondegod
"Europe doet het vandaag prima, maar de magie van weleer mis ik toch sinds hun terugkeer"

Dat slaat de spijker op z'n kop. De eerste 5 albums waren geweldig maar hierna is er toch wat mis gegaan. Wat precies is moeilijk te zeggen. Had het vorige album nog 2 geweldige nummers ........ op dit album staat werkelijk niks wat boven de middelmaat uitkomt. Ik snap de hoge waardering dan ook totaal niet. Smaken verschillen zullen we maar zeggen (gelukkig maar!)

Ik heb het album tig keer beluisterd ..... maar een voldoende zit er gewoon niet in.

Ik heb het genoegen om "start from the dark" "secret society" en "war of kings" nog te beluisteren want ik wil wel alles van Europe gehoord hebben. Deze albums missen namelijk nog in mijn repertoire. Ik vrees echter dat het niveau van de eerste 5 albums (bij lange na) niet gehaald word.

avatar van Kronos
Het grootste 'probleem' ligt volgens mij bij John Norum. Die wil het soort muziek van de eerste albums niet meer maken. Hij koos voor een zwaarder meer op blues gericht geluid. Maar ik vond Prisoners of Paradise ook al minder goed. Het schrijven van klassiekers zit er wellicht überhaupt niet meer in.

avatar van vielip
Norum was inderdaad wel degene die muzikale eisen stelde toen ze besloten een doorstart te maken. Dat klopt. Maar gaandeweg de albums die volgden, en de meestal positieve kritieken, ging de rest van de band er ook in geloven. Ben het er wel mee eens dat ze niet of nauwelijks meer in de buurt komen van albums als Out of this world en The final countdown. Laat staan Wings of tomorrow of het debuut. Maar daarmee vind ik het te kort door de bocht om te zeggen dat het niet goed is wat ze doen de afgelopen jaren. Integendeel; het zit allemaal prima in elkaar. Alleen is het totaal anders. Maar toch, om het enigszins on topic te houden, hoor je ook op dit Bag of bones in nummers als Firebox, Demon head, Bring it all home (stamt nog uit de Prisoners tijd notabene!) en het titelnummer absoluut de melodieën en hooks terug van de oude Europe. Maar het totaalplaatje kan inderdaad niet je smaak zijn. Ik moest er zelf ook wel aan wennen maar ik kan de 'nieuwe Europe' inmiddels prima waarderen. Het nieuwe album komt in oktober uit. En ik ben wederom zeer benieuwd!

avatar van blondegod
Ik ben toch ook wel benieuwd naar het nieuwe album, maar ik vrees dat het niet veel schokkends (lees : positiefs) teweeg brengt. Het "nieuwe" Europe heeft inderdaad wat meer een blues tintje en als je daar van houd is het mooi. Voor mij is dat helaas niet het geval. Begrijp me niet verkeerd, het zijn geen slechte nummers ofzo maar het doet mij gewoon weinig.
Desondanks zal Europe altijd tot een van m'n favoriete rockbands behoren, for old times sake zullen we maar zeggen. Misschien in september maar even in LWD kijken!

avatar van vielip
Europe is en blijft inderdaad een live band bij uitstek! Op het podium komt alles veel beter tot z'n recht. Ik ben er in Ljouwert ook bij. En misschien de avond ervoor in Eindhoven ook wel als het meezit

avatar van Kronos
Na het beluisteren van War of Kings valt dit album goed mee. Hier weet Tempest nog een groter deel van de toonladder te bereiken en dynamiek in de zanglijnen te leggen. De beste nummers staan wel op de eerste helft. Daarna wordt het allemaal nogal middelmatig. Best wel bizar dat de opvolger een heel wat hoger stemgemiddelde heeft.

avatar van vielip
Betere PR zal daar voor het grootste deel aan ten grondslag liggen vermoed ik. Tussen beide albums in werd van management gewisseld namelijk. En dat heeft ze goed gedaan als je naar de exposure kijkt. Zo werd War of kings album van de maand in de Aardschok, Classic Rock en als ik me niet vergis nog een aantal andere prominente magazines. En zoals je wellicht weet worden die titels uitgedeeld aan de maatschappijen en management die het hardst met de geld zak rammelen (uit zeer betrouwbare bron vernomen).

avatar van milesdavisjr
Hoewel de heren vanaf de comeback elke keer op muzikaal gebied groeiende zijn blijft de wisselvalligheid op de loer liggen. Opener Riches to rags pakt je echter direct bij de lurven, een venijnig zingende Tempest is het menens, daarnaast bevat de song een pakkende groove. Not Supposed to Sing the Blues swingt op zijn eigen manier, Firebox ligt in het verlengde van een song als The Beast die op de voorganger stond, ik schrik van mijn stoel als de eerste tonen door de geluidsspeaker denderen, een heerlijk felle song met fijn ritmewerk. Bag of Bones is een stemmig nummer, met bluesy feel en vormt een al degelijkheid. Requiem stelt niks voor en reken ik ook niet als reguliere song mee. My Woman My Friend vind ik een van de zwakkere songs op Bag of Bones. Demon Head is weer een stap in de goede richting, het is weer zo'n typische ode aan de jaren 70 waarbij mijn liefde voor de stevige Rhythm & blues weer wordt aangewakkerd. Drink and a Smile vormt een werkje waarbij de heren geen keuze durven lijken te maken tussen een melig tussendoortje of een meeslepende semi-akoestische epos. Voor mijn gevoel had hier meer ingezeten.
Doghouse scoort op punten waarbij Norum weer ouderwets soleert. Mercy You Mercy Me doet mij vrij weinig hoewel het ritme best lekker is. Bring It All Home is aardig maar ook niet meer dan dat, het is mij wat te gezapig, hoewel de bluesy solo van Norum de song het nodige cachet geeft. Bonustrack Beautiful Disaster vormt een passend einde van de plaat, variatie troef, fijne tempowisselingen, swingende Rhythm & blues in optima forma, daar mag je mij voor wakker maken. Zo levert Bag of Bones evengoed een dikke voldoende op maar kan het mij betreft niet tippen aan voorganger Last Look of Eden.

avatar van rkdev
User milesdavisjr beschrijft in de vorige post eigenlijk precies mijn gevoel bij dit album. Het is zeker geen slechte plaat, maar wel de minste die ik tot op dit moment van de band heb gehoord.
Een ding dat daar in meespeelt is de dichtgesmeerde, doffe productie. En de sound op dit album neigt wat meer naar de bluesrock en ik hou toch wat meer van de recht toe recht aan rock denk ik.

Het album begint met 2 sterke nummers. 'Riches to Rags' rockt heerlijk en 'Not Supposed to Sing the Blues' is verreweg het beste nummer van de plaat. Zoals eerder aangehaald had dit gewoon een radiohit moeten zijn. Heerlijke solo ook.

Ook met 'Firebox' en het titelnummer is weinig mis, maar ik mis het venijn van het vorige album.
Daarna wordt het toch allemaal wel een heel stuk minder. 'Demon Head' is al weer meer wat ik graag hoor en 'Doghouse' is dan wel een zeer toffe opleving rondom een heerlijke riff. Afsluiter (van mijn versie) 'Bring It All Home' is ook de moeite waard al heb ik er wel een Bon Jovi gevoel bij.

Met 'Requiem' laat Mic Michaeli horen een prima componist te zijn voor een soundtrack, maar het heeft natuurlijk niks te zoeken op een Europe album. Bij 'Prelude' op het vorige album had ik dat al een beetje, maar dat was nog wel een prima intro voor het album en de titelsong. Ook met 'Drink and a Smile' kan ik helemaal niks. Is het nou een grapje of serieus bedoeld....

Wel wederom een compliment voor het schitterend verzorgde artwork (hoes en compleet boekwerk). Ik heb alleen de CD, maar de hoes is eigenlijk gemaakt voor LP formaat met zoveel details erop.

Vooralsnog 3*, dat mogelijk nog kan verhogen naar 3,5 want ik sluit niet uit dat het een groeiplaat kan zijn ...

avatar van MetalMike
Te gekke plaat, knalt weer lekker door mijn huis. Goede sound, bovengemiddeld goede nummers. Ook de eerste plaat waar Joey misschien wat slijtage vertoont, maar dat semi-rauwe past wel lekker bij de bluesy aanpak van de plaat. Geweldige manier om te openen met "Riches To Rags" en zet ook wel de sfeer van de plaat meteen vast. De mid-tempo stuwende "Not Supposed To Sing The Blues" volgt dan heel lekker de opener op, zalige riff. Had ook nog op de voorganger gepast, zang doet mij op één of andere manier soms aan Ian Ashbury denken.
Vrij diverse plaat ook, nummers die balladesque zijn en beukers als de opener, "Firebox" en Doghouse. De laatste had ik al eens eerder gehoord live en gaf me toen een gevoel "ach, wel leuk", maar nu als in het geheel van de plaat komt het nummer bij mij tot leven.
Enige nummer wat mij niet pakt is “Mercy You Mercy Me”, het refrein loopt gewoon niet lekker. Mijn grote favoriet op de reguliere uitvoering is - in tegenstelling tot de meesten hier - "My Woman My Friend". Nummer heeft een fijne lading en flow, het pakt mij gewoon. Ook "Bring It All Home" doet het heel goed bij mij, inderdaad net als op de voorganger had je ook zo'n nummer, beetje Eagles stijl misschien, het past goed bij de band.
Maar verdomme waarom in godsnaam misschien wel de knaller alleen als Japanse bonustrack!? Reden ook waarom ik deze plaat nog niet in huis heb als schijfje, want ik wil gewoon die Japanse uitvoering hebben.... echter 40-50 Euro of meer die ik soms online zie, ga ik er niet voor uitgeven. Maar wat tovert Norum toch ook weer een paar prachtige solo's uit zijn vingertjes.

avatar van vielip
Ja onbegrijpelijk dat die Japanse bonustrack niet op de reguliere versie terecht is gekomen. Ik ben in het bezit van een Japanse versie (van toen ie nog te betalen was) en ook al vind ik Bring it all home een mooie en treffende afsluiter; als Beautiful disaster er dan nog achteraan komt knallen krijg ik gelijk het Wings of tomorrow gevoel. Beetje hetzelfde idee met Dreamer en dan Dance the night away er nog als knaller achteraan.

avatar van MetalMike
Ja die vibe vat ik inderdaad wel