Prince - Rave In2 the Joy Fantastic (2001)

R&B / Pop
Label: NPG

1. Rave in 2 the Joy Fantastic (5:14)
  2. Undisputed [The Moneyapolis Mix] (5:45)

met Chuck D

3. The Greatest Romance Ever Sold [Adam & Eve Remix - Extended] (8:07)
  4. Hot Wit U [Nasty Girl Remix] (4:23)

met Eve

5. Tangerine [Extended] (2:13)
  6. So Far, So Pleased (3:24)

met Gwen Stefani

7. The Sun, the Moon and Stars (5:18)
  8. Man 'O' War [Remix] (5:12)
  9. Baby Knows [Extended Version] (3:53)

met Sheryl Crow

10. Eye Love U, but Eye Don't Trust You Anymore (3:34)

met Ani DiFranco

11. Beautiful Strange (4:55)
  12. Silly Game (3:29)
  13. Wherever U Go, Whatever U Do (3:16)
  14. Prettyman [Extended Version] (5:37)

met Maceo Parker

Vooruit, een halfje meer dan de andere versie van dit album. Er zijn wat zwakke puntjes weggelaten en de andere versies zijn ietwat sterker maar het neemt niet weg dat het nog steeds zwakke nummers van de beste man zijn.

Let op: het is geen fout. De titel verschilt inderdaad nauwelijks dus 'oplettenden' nu niet denken dat het album dubbel op de site staat

avatar van lennon
Grootste voordeel aan dit album is dat de draak cover"Everyday is a winding road" er niet op staat, en is vervangen door het fantastische Beautiful strange.

De remixen varieren van aardig tot heel lekker.

Wat ik destijds erg leuk vond was dat Prince terug naar de Vanity 6 periode ging in de Hot with u remix!

Het aardige van de mixen is vaak dat het niet een ordinaire remix is van het origineel, maar dat Prince er gewoon een heel stuk extra muziek en tekst voor opneemt, dus absoluut de moeite waard!

Wherever U Go, Whatever U Do en Eye Love U, but Eye Don't Trust You Anymore zijn hetzelfde als op het un2 album.

Verder mis ik Sad but true op dit album, want die had toch ook in een mooie versie hierop kunnen staan ipv de twee standaard tracks..

Anyway.. destijds was dit een mooie onderdeel van het $100 lidmaatschpa van de NPGMC... dat waren mooie tijden, met veel leuke cd's!

avatar van Funky Bookie
Uitgebreider besproken bij het origineel Rave Un2. Nog even kort.

Rave Un2 The Joy Fantastic
Niet zo krachtig als de verwachting was bij het zien van de titel.

Undisputed
Dit nummer vind ik niet gek. Het is een prima nummer, met alleen een onbegrijpelijke bijdrage van Chuck D. Op de Rave In2 versie is de bas veel sterker en door die versie kan ik dit gewoon ronduit een goed nummer noemen.

The Greatest Romance Ever Sold
Te zoet

Hot Wit U
Samenwerking met Eve die met een hele leuke rap een goede bijdrage heeft aan dit nummer. De Rave In2 versie is een stuk beter met Nasty Girl op een hele fijne manier verwerkt in het nummer.

Tangerine
HIer is het nummer iets langer vanwege een gitaarsolo, dus dat mag.

So Far, So Pleased
BLijft een simpel popliedje.

The Sun, the Moon and Stars

Te zoet.

Man ‘O’ War
Schitterend gezongen Prince ballad. Zeker niet briljant, maar ik mag er graag naar luiteren en Rave In2 doe ik dat dan met plezier nog een keer.

Baby Knows
Blijft een prima rocker.

Eye Love U, But Eye Don’t Trust U Anymore
Identiek aan de heerlijke Rave Un2 versie.

Beautiful Strange
Deze staat alleen op Rave In2. We kregen het al te horen bij het interview met Oprah en dit is absoluut Prince op zijn best. Donkere sfeer met een heerlijke gitaar. Geen idee waar het nummer over gaat, maar het is fantastisch.

Silly Game
Te zoet.

Wherever U Go, Whatever U Do
Nog steed niets.

Prettyman
NOg steed heel fijn.

Het moge duidelijk zijn Rave behoort niet tot de top van het oeuvre van Prince. Het remix album is alleen vanwege Beautiful Strange al veel beter, maar dit was niet de commerciële comeback die Prince voor ogen had.

avatar van lennon
In maart komt er een 3cd uit van dit album via het legacy label.

Mijn gok is dat Rave in2 er ook bij zit, en de dvd van Rave in2 the year 2000.

Als dat zo is, is dat goed nieuws voor degene die Rave in2 nog zoeken.

Kan me niet voorstellen dat er ander materiaal bij zal zitten op deze nieuwe uitgave.

avatar van lennon
En in april voor het eerst op LP (paars wederom)

avatar van Marty McFly
lennon schreef:
En in april voor het eerst op LP (paars wederom)

Voor het eerst? Ik heb de vinyl-dubbelaar al jaren in de kast staan!

Marty McFly schreef:

Voor het eerst? Ik heb de vinyl-dubbelaar al jaren in de kast staan!

van Rave In2 the joy fantastic?
Ik denk dat je Un2 hebt staan

avatar van Marty McFly
lennon schreef:

van Rave In2 the joy fantastic?
Ik denk dat je Un2 hebt staan

Ach natuurlijk. Die titels lijken ook onmogelijk veel op elkaar!

avatar van jokerman
Op de albumhoes van de nieuwe uitgave staan maar 13 tracks. Prettyman ontbreekt..

jokerman schreef:

Dat is een bonus track (altijd geweest) maar stast er wel op.