Mary Black - Collected (1984)

Ierland
Folk
Label: Dara

1. Song for Ireland (4:55)
  2. Mo Ghile Mear (3:27)
  3. Men of Worth (3:59)
  4. Fare Thee Well My Own True Love (3:16)
  5. She Moves Through the Fair (4:56)
  6. Both Sides the Tweed (4:40)
  7. Hard Times (3:23)
  8. I Live Not Where I Love (4:09)
  9. Isle of St. Helena (5:06)
  10. My Youngest Son Came Home Today (3:56)
avatar van heartofsoul
Onlangs dit album tegengekomen, en daar geen spijt van gehad. Het bevindt zich al enige tijd in de onmiddellijke nabijheid van mijn speler.De zuivere stem van Mary Black, de prachtige traditionele songs, de uitgelezen instrumentalisten, het raakt me in mijn hart.
Dit album is in feite een verzamelaar met stukken van verscheidene albums uit begin jaren 80, zo begrijp ik. Maar het laat zich wel als een eenheid beluisteren.

Welk Mary Black-album moet ik hierna beluisteren? Als ik het goed begrepen heb, is haar repertoire later meer mainstream geworden. Waarschijnlijk prefereer ik dan toch haar oudere opnames.
In ieder geval: ****1/2 voor dit prachtige album.

avatar van Lura
Dit is inderdaad een verzamelaar en hoor dus niet bij de reguliere albums te staan. Behoort tot mijn favoriete albums van haar. Als ik nog weleens iets van haar draai, dan is het praktisch altijd deze. Heb haar gelukkig, net als haar zus Frances, live gezien.

avatar van PaulKemp48
De afsluiter "My Youngest Son Came Home Today" vind ik verreweg het mooiste nummer!
Haar latere albums hebben helaas geen folkgehalte meer en neigen naar Pop waardoor ik ben afgehaakt!

avatar van potjandosie
ook mijn favoriete album van Mary Black. hier klinkt zij nog zeer authentiek en staat zij zeer dicht bij de roots van ierse muziek. 1 van the grand old ladies van Ierse folk music. onderschat ook Dolores Keane niet, met wie zij samen in de puristische folkband De Danann heeft gezongen. heb dit album al zeer lang in mijn bezit en ontdek nu pas dat dit een verzamelaar betreft. in de liner notes staan Mo Ghile Mear, Fare Thee Well My Own True Love en Isle of St Helena gemerkt met 1 sterretje. deze nummers zijn afkomstig van een General Humpert LP recorded in 1982, label Gael-Linn, Hard Times en I Live Not Where I Love zijn afkomstig van De Danann LP "Song For Ireland" recorded in 1983, label Cara records. bij de track Song For Ireland staat slechts vermeld 1988 version (deze oerversie is prachtig). bij de overige 4 met 3 sterren gemerkte nummers Men of Worth, de klassieker She Moves Through the Fair, Both Sides the Tweed en My Youngest Son Came Home Today staat vermeld "Recorded in October 1984 at Windmill Lane Studios". blijft de vraag of deze laatste 4 nummers ooit op een regulier album van haar zijn verschenen. vraag mij bovendien af of er ooit werk van General Humpert op cd is verschenen. helaas haar optreden afgelopen Mei in TivoliVredenburg gemist. ondanks de mainstream albums van latere jaren, wil zij bij live optredens wel eens schitteren met uitvoeringen van haar oudere werk.

potjandosie schreef:

Ken je Niamh Parsons al? Al heel lang mijn favoriete Ierse folkzangeres.

Ook een uitstekende, tegenwoordig populaire Ierse zangeres is Susan O'Neill.

Ook niet te versmaden, Anna Mitchell en Niamh Dunne.

Dolores Keane trouwens ooit live gezien, geweldig!

Lura schreef:

Ken je Niamh Parsons al? Al heel lang mijn favoriete Ierse folkzangeres.

Ook een uitstekende, tegenwoordig populaire Ierse zangeres is Susan O'Neill.

Ook niet te versmaden, Anna Mitchell en Niamh Dunne.

Dolores Keane trouwens ooit live gezien, geweldig!

bedankt voor de tip Lura. deze artiesten ken ik niet. ga ik zeker checken. ben wel bekend met het werk van Karan Casey (nieuw album Nine Apples Of Gold, Deirdre Scanlan, beide hebben gezongen in de Amerikaans/Ierse folkband Solas, maar een andere favoriete Ierse zangeres van mij is Eilis Kennedy. zij heeft ook een aantal prachtplaten gemaakt (staan hier niet op MuMe). en niet te vergeten Maura O'Connell. heb minder met de muziek van Enya, Maire Brennan en Moya Brennan. die staan naar mijn idee wat verder van de roots van Ierse muziek af. benijd jou dat je Dolores Keane ooit live hebt gezien. zij treedt sinds 2000 niet meer op en deed daarvoor sowieso weinig optredens op het Europese continent op een folkfestival hier en daar nagelaten. neem aan dat je haar album Night Owl kent. haar meest coherente album.

avatar van Lura
Uiteraard ken ik Night Owl. Maura O'Connell kende ik niet. Zojuist de video van The water is wide van haar bekeken, fraai!
Voor het album So Ends This Day van Kennedy heb ik contact met haar gehad. Had toen graag een recensie-exemplaar van haar ontvangen. Fraai album, recensie is er toen bij ingeschoten. Online staat een video van When I sleep opgenomen in John Benny's Pub in Dingle. Ooit, héél lang geleden, weleens geweest. Misschien dat ik nog eens een keer aandacht aan het album besteed.

avatar van potjandosie
gezien de site musicthatneedsattention dat ik op jouw profiel tegenkom neem ik aan dat jij Theo bent. ben jij muziekpromotor, verzorg jij de p.r. van muzikanten of iets dergelijks? lijkt mij een leuke job. Maura O'Connell werd later ook zangeres bij De Dannan, een traditioneel Ierse folkgroep. Dolores Keane was de eerste zangeres van deze groep. I.t.t. Mary Black en Dolores Keane, die vooral werk van andere songwriters en traditionals vertolken en dat meesterlijk kunnen uitvoeren, schrijft Eilis Kennedy naast de traditionals die zij prachtig vertolkt, ook eigen nummers die er mogen zijn. So Ends This Day (2020) is een prachtalbum en kan ik de liefhebber van Ierse rootsmuziek aanbevelen. recorded by Trevor Hutchinson at Marguerite Studios, Dublin. hij speelt ook bass op dit album. neem aan dat dezelfde TH is die op het Fisherman's Blues album van The Waterboys meespeelt. haar album Westward (2016), recorded at Bear Creek Recording Studio, Santa Cruz, California doet er niet veel voor onder. geweldige uitvoering trouwens van When I Sleep in JBP in Dingle.