Faust - Faust (1971)

West-Duitsland
Avant-Garde / Rock
Label: Polydor

1. Why Don't You Eat Carrots? (9:34)
  2. Meadow Meal (8:04)
  3. Miss Fortune [Live] (16:36)
avatar van Lennonlover
Hoe bedoel je? "oncontroversieel"?

avatar van schizodeclown
Lennonlover schreef:
Misschien een paar luisterbeurten meer nodig? Maar dat zal wel erg veel mentale moed vergen...

Hahaha dat heb ik ook vaak gehad met platen en zonder twijfel zal dat in de nabije toekomst weer gebeuren,maar toch gewoon blijven luisteren zou ik adviseren.
De nummer 2 in mijn top 10 begon ik pas te kunnen waarderen na 10 luisterbeurten, volhouden dus, jij rebel
En het bericht van Stevie en de anderen hier zou misschien ook kunnen helpen?Of anders kijk je nog naar wat meer informatie over de plaat en artiest,ook nogal handig lijkt me.

Oh jah en IV en So Far zijn inderdaad toegankelijker,misschien had je beter daar kunnen beginnen...?

avatar van Toon1
Lennonlover schreef:
Hoe bedoel je? "oncontroversieel"?

on·con·ven·ti·o·neel (bn.)
1 niet gebonden door, zich niet onderwerpend aan conventies => onorthodox, vrijgevochten

Wat schizodeclown zegt; blijven luisteren!

schizodeclown schreef:

Om deze band te begrijpen vind ik The Faust Tapes een betere binnenkomer (dat was het voor mij), maar de hierboven genoemde platen zijn beslist toegankelijker. Nog steeds behoorlijk edgy, hoor.
Daarnaast moet je So Far gewoon samen met het debuut op 1 cd aanschaffen, die vrij gemakkelijk te krijgen is en veel, veel goedkoper is dan beide losstaande cd's bij elkaar.
Dan skip je gewoon de eerste 3 nummers van het debuut (wat je dus eigenlijk gewoon vooral NIET moet doen! )

avatar van Lennonlover
Okay, that's it! Ik zet hem nog eens op!

avatar van kaztor
Als je echt een hele grote Lennon-fan bent lijkt het me dat je dit best kan waarderen. Ik vind het een stuk makkelijker te behapstukken dan dat gekrijs van ene Yoko!

avatar van Lennonlover
Krautrock is echt wel mijn ding. Maar hier heb ik het wel wat moeilijker mee dan tangerine dream, Neu!, Schulze of Düül.

Maar ik vind Yoko ook niet altijd geslaagd hoor

avatar van Lennonlover
Meadowland vind ik pas goed na een 3 minuten. Het nummer komt wat op gang met een lekkere sound. Maar daarna stopt het en begint het te regenen of zoiets. Het eindigd met een orgel met weinig ondersteuning en niet echt opzwepend ofzo.

Miss Fortune heeft een goeie opening waarbij je meebeweegt, wat ritme. De synthesiser (??) of misschien computer laat je lekker wegvliegen. Erg geslaagd ook zijn de geluiden die er geleidelijkaan bijkomen. En plots stopt het. Het wordt weer rustig en de storm gaat liggen. Uit de verte komt er een geluid aan dat luider en luider wordt en later ook vervormt zodat het wat schel gaat klinken, maar ook dat geluid vergaat. Er komt een pianotje bij nog een paar geluiden meer. De sfeer is gebroken en er zit niet veel meer in dan een paar incoherente geluiden. Geen ritme maar wél een man die zingt alsof hij gaat sterven. Daarna komt het weer op gang met lekker zwevende geluiden en een drumm die je in de mood brengt/houdt. En weer houdt het op en komen we de rustgevende piano en de stervende man tegen.

Why Don’t you Eat Carrots? … jah wat moet je daar over zeggen? Het is gewoon nog veel gekker dan heel het album in z'n geheel

Ik verhoog naar 2.5*

avatar van kaztor
Die tape-effecten aan het einde van Miss Fortune...

avatar van Paalhaas
Wat ontzettend knap toch dat ze live zo'n unieke en ongelooflijke geluidscollage als Miss Fortune hebben kunnen creëren. Daar had ik graag bij willen zijn!

avatar van kaztor
De heren houden wel van een versnapering hier en daar.

Kid A(cid)
Ronduit bizarre en vervreemdende muziek. Ik hoop dat ik deze plaat toch eens op cd kan krijgen of zo en er dan een mooie score aan zal kunnen hangen...

avatar van kaztor
Samen met opvolger So Far op 1 uitmuntende cd!

avatar van niethie
Behoorlijk vage en freakerige krautrock/avant-garde plaat die (voor mij) mede omdat het allemaal zo lekker experimenteel en dus interessant klinkt prima wegluisterde.

3 sterren

Kaztor schreef: "Moet je volgens mij wel een kilo marijuana voor achter de kiezen hebben, hoor....
De heren houden wel van een versnapering hier en daar."

In de liner notes staat dat kant 2 (de track Miss Fortune) op band is gezet na het nuttigen van grote hoeveelheden hash en alcohol.

Dit album is hierboven door een aantal van jullie perfect omschreven. Daaraan heb ik niets toe te voegen behalve mijn stem: 5 sterren.

avatar van de_nis_
Het blijft elke luisterbeurt weer een bijzondere ervaring.
Het intrigeert het prikkelt en elke keer blijf ik met de vraag zitten: waarom is dit nou mooi?

Ik weet het niet, maar ik vind het wel.

LocoHermano
Toen ik 'why don't you eat carrots' vandaag voor het eerst in m'n Corsa hoorde, dacht ik dat ie ging opstijgen. Ondanks dat het bol staat van de experimenten, blijft het continu lekker in het gehoor. Nooit gedacht dat ik de woorden 'geniaal' en 'duitsers' in 1 zin zou gebruiken.

avatar van korenbloem
wat is Miss Fortune [Live] toch een werkelijk genot voor je oren. Ongehoord zo mooi. Het zal heel erg mooi kunnen staan in mijn lijstje met favoriete nummers aller tijden kunnen,
Wanneer ik er aan toe ben, deze plaat binnen kort eens opwaarderen naar een terechte score van 5*

avatar van BeatHoven
Absoluut waanzinnige, drukke, chaotische plaat. Anarchie ten top. Zeer moeilijk om uit te maken of dit schoonheid is, maar ik volg de reacties boven mij.
De Duitsers blijven wat mij betreft de past masters inzake experimentele rock. Faust valt naast de vele andere avant-gardisten op. Deze muziek laat een erg bevreemdende indruk achter, en is nu nog zijn tijd vooruit. Maar zo moet het zijn... Geniaal.

avatar van Paap_Floyd
Paalhaas schreef:

Precies, dit album dient iedereen gewoon, al is het maar één keer, te luisteren voor de ervaring, die, denk ik, één van de schokkendste is die je in je muzikale carrière zult beleven.

Hier trouwens Julian Cope's (Een geweldig coole rockcriticus, jullie kennen hem vast ook wel) visie op dit unieke album, die ik graag met jullie wil delen:

Listen to the Mothers of Invention's concert recordings from 1966 onwards and it's just trash. Musical bollocks of the most merely capable variety. Faust live? This is a different thing entirely. Like all the greatest Teutonic groups, Faust were brought up with middle-European dances and a staple of folk and tradition which was not 4/4. As a consequence, German bands could get far more complex than U.S. and British bands would ever dare and it still sounds rocking and crazy, rather than a bunch of Twee Smug Gits. Find an old Caravan,Man or Henry Cow LP for 50p somewhere and compare it with this. I'm joking of course.

Four years ago, I had dinner with a very successful journalist who told me that he'd had to review Love's "Forever Changes" for Q Magazine now that it was available on CD. Wow, I shouted. You lucky fucker! Yes, he said. But I know it so well I couldn't summon up any real energy, so I just gave it 8/10. "Forever Changes" is a dark achievement. Were it an ancient text or a document it would be hidden from view and spoken of in obscure circles, But because it operates through the medium of Pop Music, it gets tarts like said Journalist giving it 8/10. This is a classic case of a man sleepwalking through life.

So now I have to set to and tell you about the first Faust album, and I will not let you down. For a start, its a big 10/10. No, make that 11/10. It defies categories. It's a horrible noise. It's cut-ups to the Nth degree. Part of it is just like Frank Zappa's "Lumpy Gravy" (a funny bit, thank the Goddess.) It is super-gimmicky, syrupy in the weirdest places, and never outstays its welcome. But probably the strangest thing of all is just how good Faust sound when they are creating on the spot moments of rock'n'roll on the epic Miss Fortune. Here they transcend all studio trickery and here they come alive.
Grappig, de eerste alinea van je citaat is eigenlijk de afsluitende, zie ik, nu ik door Krautrocksampler 'blader'.

avatar van schizodeclown
Dat nuchtere muziek zo diep kan gaan.
Dit is geniale gekte, ik kan er al mijn gekte in kwijt!
Ik heb zo nu en dan een onbehaaglijk gevoel, het leven creept me out zal ik maar zeggen, en bijna alle muziek die ik dan luister versterkt dat dan alleen maar, op deze Faust na.
Ik word er net niet vrolijk van want dat is ook niet de bedoeling
De bedoeling is dat je even heel erg anders ben, dat je eindelijk beseft dat het leven eigenlijk een illusie is en Faust daar mee spot, subliem!
Wees eens gek, wees niet jezelf , zoek nergens naar, al is het voor even, het mag allemaal met Faust!
Verhoogd naar 5* en in de top 10

avatar van niels94
Het openingsnummer is absoluut briljant. Geniaal. Nog meer van dergelijke woorden

De rest van de plaat weet iets tot nu toe wat minder te boeien, ofschoon het ook wel goed klinkt, misschien komt dat later nog.

avatar van niels94
Het lijkt erop dat ik deze plaat nu enigszins heb doorgrond. Enigszins, want ik vermoed dat dit album nog veel meer geheimen prijs te geven heeft. Desondanks, hier een stukje over wat ik van dit album vind:

Uniek, gaaf, van de hak op de tak, vervreemdend, spacy, vroege noise experimenten, vooruitstrevend, apart, trip, geniaal, bijzonder, lekker, moeilijk te doorgronden, gestoord, fijn, krautrock, ontoegankelijk, variërend, kort maar krachtig, vol ideeën, van Beatles tot Beefheart, vernieuwend, gek, avant-garde, erg goed.

Leest niet al te gemakkelijk weg hè? Eigenlijk is het precies hoe deze plaat is. Het zit barstensvol van alles en nog wat en het springt van het ene idee naar het andere. Geen gemakkelijke plaat, maar als je hem eenmaal doorgrond hebt (of in elk geval gedeeltelijk ) is hij heerlijk Een echte muzikale trip. Geniaal. Overigens valt mij op dat je je koppie er echt bij moet houden. Als achtergrondmuziek werkt deze muziek echt totaal niet.

avatar van bart1989
Dit klinkt al veelbelovend bij de eerste luisterbeurten!

avatar van niels94
En terecht, inmiddels is deze zelfs mijn top 10 binnengedrongen. 35 minuten lang krijg je het ene geniale stukje muziek na de andere te horen in een absurde mix van allerlei stijlen en instrumenten. Nu nog de rest van het oeuvre van deze band checken!

avatar van kobe bryant fan
Ik zit met een dubbelgevoel over deze plaat. Langs de ene kant klinkt alles echt schitterend, de gekte, de blazers,.. Alleen komt het me wat te onsamenhangend voor. Vooral bij de eerste track heb ik daar problemen mee bij de andere twee iets minder. Wat toch echt jammer is want iedere fragmentje op zich is geniaal. Opzwepend, gek, en vooral erg apart. Dus toch een verdiende 4*.

Misterfool
Doordat Niels dit in ziijn top 10 heeft gezet en daarnaast dat in dit topic uitgebreid heeft gemotiveerd, was ik erg benieuwd naar dit album. Moet zeggen zeer aangenaam verrast te zijn. Erg leuk evenwicht tussen chaotische geluidskunst en de meer geordende jazzy rock. Doet wat denken aan de vroege mothers, maar ook een beetje aan jugband blues van Pink Floyd. Hier lijkt het soms ook net alsof je in het hoofd zit van iemand die langzaam gek aan het worden is.

Stijn_Slayer
Het enige nadeel van deze plaat is dat je met dat akelige dweilorkestje in je hoofd blijft zitten. Verder fenomenaal!

avatar van niels94
Haha Ik vind dat juist uitstekend passen in de totale gekte. Met je laatste woord ben ik het dan ook meer dan eens

Heb jij ander werk van Faust weleens geprobeerd, eigenlijk? Vermoedelijk kun jij best wat met Faust So Far en voornamelijk Faust IV. En als je dan toch bezig bent: neem The Faust Tapes ook mee Ik ben niet voor niets behoorlijk fan van de oude Faust. Ik moet overigens wel bekennen nooit iets van het latere werk van de band gehoord te hebben, terwijl daar naar verluid nog best goede dingen tussen zitten.

Stijn_Slayer
Faust IV is briljant (hun beste wellicht?) en ik meen dat ik Faust So Far ook wel eens heb gehoord. Alleen die Jan Schoonhoven-achtige hoes al! Ik zie dat ik er nog niet op gestemd heb. Zal ze dit weekend eens opnieuw onder de loep nemen.