Eels - Beautiful Freak (1996)

Label: DreamWorks

1. Novocaine for the Soul (3:09)
  2. Susan's House (3:54)
  3. Rags to Rags (3:49)
  4. Beautiful Freak (3:32)
  5. Not Ready Yet (4:45)
  6. My Beloved Monster (2:10)
  7. Flower (3:35)
  8. Guest List (3:12)
  9. Mental (4:00)
  10. Spunky (3:09)
  11. Your Lucky Day in Hell (4:25)
  12. Manchild (4:02)
  13. Novocaine for the Soul [Live] * (3:22)
  14. Manchester Girl [Live] * (3:21)
  15. My Beloved Mad Monster Party [Live] * (2:34)
  16. Flower [Live] * (3:17)
avatar van popstranger
Thanks zaaf, ben een echte muzikale veelvraat en ben er zeker van dat ik via deze site nog vele goeie en nieuwe dingen zal ontdekken. Van jouw top 10 heb ik er ook enkele in bezit en zijn ook niet van de minste!

avatar van adri1982
Zeer goed album. Mooi zelfs. Er staat geen matig of slecht nummer op en onder de tracks blijven 'Novocaine for the soul', 'Rags to rags' en 'Beautiful freak (de juweel van de cd)' de klassiekers. Ik luister dit album regelmatig.

avatar van Screenager
Heb deze plaat zonet op vinyl gekregen en blijkt dat Manchild er niet op staat. Nog mensen met dit probleem?

avatar van Leeds
Manchild staat niet op de Sleuth versie. Is trouwens een niet officieel uitgebrachte versie. Op de DreamWorks versie staat ze wel.

avatar van Screenager
Ach zo, ik heb inderdaad een onofficiële Sleuth versie. Jammer wel.

avatar van Johnny Marr
Not Ready Yet...wat een heerlijke beukplaat is dat toch!
Beautiful Freak in z'n geheel is ook gewoon één van de lekkerste gitaarplaten van de jaren '90.

avatar van Chungking
Na al die jaren nog eens aan het herbeluisteren, en het blijft een schitterende plaat. En meteen ook dé blauwdruk voor al het goeds dat van Eels nog mocht volgen.

Een paar tekstuele pareltjes blijven een glimlachje ontlokken:

Sometimes it feels like I'm made of eggshell. And that I'm gonna crack.

Mama gripped on to the milkman's hand, and then she finaly gave birth.

jakkepoes
Dankzij Rob Stenders die er destijds veel aandacht aan schonk aangeschaft. Pareltje

avatar van coldwarkids
Your Lucky Day In Hell is by far het beste nummer van Eels. Zojuist weer eens opstaan. Kippenvel weer.

avatar van Silky & Smooth
Grappig, Susan's House trok direct mijn aandacht omdat Atmosphere het erg mooi heeft gesampled, maar ik vind het, ondanks de prachtige tekst, toch één van de mindere nummers naast Rags to Rags. Beautiful Freak, Not Ready Yet, Guest List en Mental. Al met al een fijn, kalm en donker album dat af en toe ook lekker rockt!

avatar van Arrie
Silky & Smooth schreef:

Gladys Knight & The Pips - Love Finds Its Own Way (Buddah Records 1975) - YouTube - m.youtube.com

avatar van Silky & Smooth

Aha! Ik ging er vanuit dat Ant hem hier vandaan had (wat natuurlijk nog steeds mogelijk is).

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ooit bij Eels ingestapt bij Daisies Of The Galaxy enthousiast geraakt en alles van de band gekocht. Hierdoor is dit debuutalbum altijd een ondergeschoven kindje gebleven bij mij die ik weinig kansen heb gegeven. Deze week eens uitgebreid beluisterd en dit is een fraai debuutalbum. Trieste maar ook grappige teksten en soms sterk gitaargeorienteerd. Your Lucky Day In Hell is voor mij de topper. Deze plaat was de opmaat naar zijn magnum opus Blinking Lights 9 jaar later.

avatar van james_cameron
Eerste en wat mij betreft nog steeds beste album van deze vrij unieke band. De zwaar ironische, tragikomische teksten zijn zeer treffend en men treft precies de juiste balans tussen ingetogen, breekbare liedjes en meer uptempo en stevige pop/ rock. Veel positieve uitschieters, met Your Lucky Day In Hell als mooiste track.

avatar van Shelter
Deze staat nog steeds als een huis, wat een vet album.
Heerlijk donker/depressief sfeertje en uniek geluid van zowel zanger als het instrumentale gedeelte.

avatar van rider on the storm
Sterk album, voor mij wel een plaat die ik met mate consumeer en dan met name in de late uurtjes.

Prijsnummers Novocaine for the soul, Beautiful Freak en Your lucky day in Hell.

Onlangs mijn cd vervangen voor de fraaie MOV vinyl remaster op hemelsblauw vinyl. Dat dan weer wel.

prijsnummers voor mij zijn overigens:
Susan's House, Rags to Rags, Not Ready Yet, Flower en Guest List.

Grappig dat het allemaal andere nummers zijn

prijsnummers voor mij zijn overigens:
Susan's House, Rags to Rags, Not Ready Yet, Flower en Guest List.

Grappig dat het allemaal andere nummers zijn

avatar van dumb_helicopter
Nipt 4 sterren. Wat wisselvallig album met een aantal heel sterke nummers, sommigen tot voor kort bij mij onbekend zoals een Not Ready Yet. Daarnaast ook wel wat middelmaat waarbij het niet bepaald helpt dat ik ondertussen al wat uitgeluisterd ben op Novocaine en Susan's House. Hij pakt mij trouwens het meest als hij zijn nummer recht vanuit het hart laat komen zonder al te veel franjes.

avatar van rolandobabel
Wat mij opvalt is dat de teksten er soms iets te dik bovenop liggen. Pitchfork noemde dit een parodie op een indie album. Ik begrijp wat zij hiermee bedoelen. De teksten laten weinig voor de fantasie over. Beautiful freak is daar een goed voorbeeld van. Prachtig nummer, de tekst ligt er net iets te dik bovenop. Trouwens jammer dat Manchester Girl hier niet op staat. Ik heb het nummer gehoord gedurende de 2 meter sessies en het is het beste nummer van Eels en misschien wel het beste nummer.............ooit

avatar van alifib
Eerste plaat van Eels, en het omvat meteen al alle elementen in E's repertoire. De plaat gaat zo van schmaltz naar donkerte naar stevige rock, een vleugje hip hop invloeden hier en daar. En het klinkt allemaal zo Eels. Het is zo een album dat je op de achtergrond kan opzetten, en dan komen er een hoop leuke popsongs voorbij, maar op een andere dag kan je lekker inzoemen op de arrangementen en teksten. Allebei geven ze voldoening. Het is duidelijk dat zijn kwaliteiten al gevormd waren op het moment dat hij dit debuutalbum schreef.
"And I'm thinking, that must be her sister, That must be her sister, right?" blijft altijd in mijn hoofd hangen na het horen van Susan's House.

avatar van Fathead
rolandobabel schreef:
Dat is dan behoorlijke onzin van Pitchfork, zeg! Waarom zou een directe tekst een parodie zijn? Wie vindt directheid dan minder dan 'ruimte laten voor verbeelding'? Op die fiets zou Pascal Jacobsen de Libris Literatuurprijs moeten winnen.
Directheid in teksten vind ik vaak erg positief. Neem Spinvis' Wespen op de Appeltaart, neem I Need You van Cave, Picture in a Frame van Tom Waits, etc. etc. Directheid maakt vaak kwetsbaar.

Wel heel erg eens met je loftrompet bij Manchester Girl, trouwens.

avatar van Reijersen
N.a.v. dit topic beluisterde ik dit album.

Eels, ik ben de naam wel eens tegengekomen en volgens heb ik een vriend die hier wel veel mee kan. Maar ik had nog geen idee.
Op één of andere manier associeerde ik de naam van Eels wel met harde muziek. Maar dat valt in de praktijk eigenlijk heel erg mee. Er staan in ieder geval genoeg leuke liedjes op dit album. Zelf vind ik bijvoorbeeld Susan’s House wel cool, de titeltrack en Manchild erg sfeervol en Guest List mooi. Prima plaat dit.

avatar van Nevele
In 1996 hoorde ik Novocaine For The Soul (ik denk op Studio Brussel) en haastte me die middag naar mijn plaatselijke PLATO om het album te beluisteren, en daarna direct te kopen. Het album met zijn rare hoes, Parental Advisory sticker en emotionele, eigenzinnige indie-rockmuziek werd mijn meest geliefde albums van dat jaar.

En het heeft in de loop der jaren niets van zijn kracht verloren. De slimme teksten, de vele mooie eerbetoon aan zijn geesteszieke zus, het brede scala aan technieken, samples, instrumentatie en geïnspireerde productie maken 'Beautiful Freak' tot een van de meest interessante en soms beklijvende debuutalbums die ik in mijn leven heb gehoord.

De nummers gaan van heerlijk dromerig tot grungy gitaar en de tracklist zorgt ervoor dat je je geen moment verveelt door de stijlen af te wisselen.

En dan te bedenken dat dit de opmaat is naar Electro-Shock Blues, mijns insziens Eels' beste album.

Ik heb het album maar even verhoogd van 4,5* tot 5*

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Eels - Beautiful Freak - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Eels - Beautiful Freak
Eels maakte met Beautiful Freak een van de meest memorabele soundtracks van de jaren 90 en het album waarop voor het eerst het zo karakteristieke Eels geluid was te horen heeft de tand des tijds uitstekend doorstaan

Ik werd in 1996 verpletterd door het debuutalbum van de Amerikaanse band Eels en ik was zeker niet de enige. Het was voor de band rond Mark Oliver Everett de start van een mooie carrière die tot op de dag van vandaag duurt. In al die jaren heeft Eels een prachtig oeuvre opgebouwd, maar Beautiful Freak blijft voor mij toch de mooiste van het stel. Het is na al die jaren nog altijd een fris en spannend klinkend album, waarop donkere teksten samen gaan met songs vol schoonheid en avontuur. Het is een album dat af en toe gruizig klinkt, maar over het algemeen genomen is het een ingetogen, maar ook intiem en intens album van een groot muzikant.

Ik heb op deze BLOG al flink wat albums van de Amerikaanse band Eels besproken, maar de mooiste twee albums blijven wat mij betreft toch de eerste twee albums van de band rond Mark Oliver Everett, ook bekend als E. De Amerikaanse muzikant maakte aan het begin van de jaren 90 twee albums onder zijn eigen naam, maar de doorbraak kwam met het in 1996 verschenen debuutalbum van Eels, Beautiful Freak.

Hoewel opvolger Electro-Shock Blues objectief beschouwd misschien een beter album is dan Beautiful Freak, blijft het debuutalbum van Eels mijn favoriete album van de band. Het is een album dat ik in 1996 en de jaren die volgden compleet heb grijsgedraaid, maar inmiddels was het toch weer even geleden dat ik het album in zijn geheel had beluisterd. Bij de hernieuwde kennismaking met Beautiful Freak vond ik het album ingetogener dan in mijn herinnering, maar Beautiful Freak was ook direct weer een feest van herkenning.

Het album klonk in 1996 als geen ander album en introduceerde het inmiddels uit duizenden herkenbare Eels geluid. Het is een geluid dat voor een belangrijk deel wordt bepaald door de zeer karakteristieke zang van voorman Mark Oliver Everett, die in zijn donkere teksten het nodige persoonlijke leed en flink wat demonen voorbij laat komen. De Amerikaanse muzikant zingt wat onderkoeld, maar je hoort ook de nodige emotie in zijn zang, waardoor de songs van Eels hard binnenkomen.

Het is echter zeker niet alleen de bijzondere stem van de Amerikaanse muzikant die het geluid van Eels op Beautiful Freak bepaalt. Ook in muzikaal opzicht was Beautiful Freak in 1996 een afwijkend album. In een aantal tracks op het album hoor je de destijds zeer gangbare hard-zacht dynamiek, maar gruizige gitaren spelen op het album slechts in beperkte mate een rol. De meeste tracks op Beautiful Freak zijn betrekkelijk ingetogen en trekken de aandacht met bijzondere arrangementen.

Beautiful Freak is een album vol fraai gitaarwerk, dat op mij nu veel meer indruk maakt dan op het moment van de release. Het is gitaarwerk dat het album een aards karakter geeft, waarna de keyboards zorgen voor de zweverige accenten in de muziek van de band. Wat me in 1996 helemaal niet is opgevallen is de belangrijke rol van de ritmesectie, die echt fantastisch speelt en op fascinerende wijze invloeden van ver buiten de indierock verwerkt.

In muzikaal opzicht staat Beautiful Freak ruim zesentwintig jaar na de release nog altijd als een huis en ook de zang op het album spreekt nog altijd tot de verbeelding, maar het meest indrukwekkend zijn toch de songs op het album. Beautiful Freak is vooral een rockalbum, maar voor een rockalbum neemt Eels wel erg vaak gas terug op het album. De Amerikaanse band verwerkt zeker invloeden uit de indierock van de jaren 90, maar ook invloeden uit de Amerikaanse rootsmuziek hebben hun weg gevonden naar het album, dat hier en daar ook teruggrijpt op invloeden uit een verder verleden.

Met de kennis van nu is Beautiful Freak een van de onbetwiste klassiekers uit de jaren 90 en het is een klassieker die na al die jaren nog maar weinig of eigenlijk helemaal niets van zijn glans heeft verloren. Eels staat tot op de dag van vandaag garant voor uitstekende albums, maar Beautiful Freak heeft iets unieks en is daarom met afstand mijn favoriete album van de band. Erwin Zijleman