Michael J. Sheehy - Ill Gotten Gains (2001)

Label: Beggars Banquet

1. Sweet Blue Gene (3:58)
  2. Mystery Train (4:18)
  3. No One Recognised Him (4:01)
  4. Some People Love to Get Hurt (4:13)
  5. Michael Jnr (4:39)
  6. Love Insane (5:35)
  7. Just a Word (4:19)
  8. Tired Old Love Song (4:24)
  9. Wha'cha Gonna Do? (3:40)
  10. Black Hole Is Waiting (Baby Let's Go) (5:13)
  11. Let It Be Love This Time (5:02)
avatar van reptile71
Beggars Banquet... wie o wie runt die tent toch. Steeds weer weten ze artiesten te strikken met mooie donkere stemmen. Dit is er weer zo één. We kennen Tindersticks, Devastations, iLiKETRAiNS en The National... allemaal donkere stemmen van BB.
Mijnheer Sheehy's stem ligt ergens tussen Bryan Ferry en zanger Tindersticks in. De muziek is over het algemeen lekker rustig, balladachtig. Gooi een paar blokken hout erbij in de openhaard, steek de kaarsjes maar aan en zak heerlijk onderuit, met of zonder je geliefde. Dit is echt een heel mooi album, enigszins vergelijkbaar met het mooiste meer dromerige werk van Tindersticks.

reptile71 schreef:
We kennen Tindersticks, Devastations, iLiKETRAiNS en The National...

En die vergelijking gaat inderdaad goed op, wel wil ik bij al die namen de term 'light' toevoegen. Niet omdat het zo licht klinkt want ook dit past prima in het donkere straatje van genoemde bands maar omdat ik die andere bands net iets dieper vind gaan en de boel net even fraaier weten in te kleuren, althans zo komt het op mij over. Het kan ook zijn dat ik gewoon te veel van dit soort bands heb gehoord en dat ze me minder weten te verrassen en ik dingen door elkaar aan het halen ben.
Niet erg allemaal want ik vind dit zoals reptile71 al vermoedde een heerlijk album en het zal meer draaibeurten nodig hebben om het preciezer in te kunnen schatten maar ik denk niet dat het mijn mening heel veel zal veranderen: goed album van een artiest die opereert in het genre waar ik altijd wel mee uit de voeten kan.
En wie smelt er niet van zo'n prachtige afsluiter als Let It Be Love This Time?
Voor dit soort albums mogen mensen mij altijd even waarschuwen want het blijft allemaal 'prachtig prachtig' ondanks dat ik muziek uit deze hoek nu wel erg vaak gehoord heb (misschien ook een plus voor dit album want blijkbaar weet het zich toch prima te handhaven).

avatar van reptile71
Ik bedoelde meer dat de stemmen van genoemde artiesten ook mooi donker zijn. De muziek is inderdaad een stuk lichter, echt voor de late uurtjes om bij weg te dromen, op een paar nummers na dan. Gewoon een fijn plaatje.

avatar van Chameleon Day
Mmm, klinkt allemaal heel interessant. Even opsnorren.

Chameleon Day schreef:
Mmm, klinkt allemaal heel interessant. Even opsnorren.

Zeker doen: dit blijft toch wel erg mooi en ben blij met de tip die ik van reptile kreeg.