Xavier Rudd - Spirit Bird (2012)

Australiƫ
Folk / Roots
Label: SideOneDummy

1. Lioness Eye (6:34)
  2. Comfortable in My Skin (3:12)
  3. Spirit Bird (7:09)
  4. Prosper (2:11)
  5. Bow Down (3:32)
  6. Follow the Sun (4:15)
  7. Butterfly (2:10)
  8. Culture Bleeding (4:39)
  9. Paper Thin (3:50)
  10. Full Circle (10:16)
  11. Mystery Angel (4:37)
  12. 3 Roads (6:03)
  13. Creating a Dream (5:01)
avatar van Elphie
Het album is sinds een aantal dagen hier volledig te streamen: Album Stream: Xavier Rudd - Spirit Bird :: Featured Audio :: Paste - pastemagazine.com

Follow the Sun en Spirit Bird kende ik al, en vond ik geweldig, dus mijn verwachtingen waren hoog voor dit album. Lang naar uitgekeken en na één luisterbeurt ben ik behoorlijk onder de indruk. Mooi gebruik gemaakt van vogelgeluiden in bijna alle liedjes en uiteraard is de didgeridoo weer prominent aanwezig. De teksten klonken op het eerste gehoor ook weer prachtig!

Mijn stem volgt als ik Spirit Bird wat vaker heb geluisterd, maar ik kan al wel zeggen dat dit minimaal op het niveau ligt van White Moth en Food in the Belly (mijn favoriete Xavier Rudd albums) en denk zelfs dat dit nóg beter is.

Bedankt om deze link te plaatsen. Wat een album is dit toch weer van Xavier Rudd. Spirit Bird is gewoon wondermooi!!!

avatar van Elphie
Ja, ik ben en blijf erg onder de indruk. Het album is inmiddels ook al op Spotify te beluisteren.

avatar van Thomas86
Ik vind zijn sound leuk en Food In The Belly mooi, maar dit is wennen zeg. Op basis van de eerste vier nummers een diepe onvoldoende, maar Bow Down is wel weer aardig. Even doorbijten maar.

avatar van Sunderland
Jammer, waren alle nummers maar zo mooi als Follow the Sun.

avatar van zaagmans
Het concert gister in de Effenaar in Eindhoven was geniaal. Live klinkt de muziek nog beter dan op cd En de cd's zijn al goed. kan je nagaan

avatar van devel-hunt
Lekkere en positieve bijna hippie idealistische plaat van Rudd, had zo uit 1969 kunnen stammen.
Het gaat op deze plaat vooral om sfeer en een goede vibe, daar is gelukt. Daarnaast staan er goede nummers op, ook niet onbelangrijk. De plaat heeft wel een paar luisterbeurten nodig gehad, maar is de afgelopen week de cd speler niet uitgeweest. Ik wordt er blij van.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Follow the Sun is inderdaad een geweldig nummer

avatar van Booyo
Pffff, Spirit Bird... Mooiste nummer dat ik in tijden heb gehoord.

Ben Rudd toevallig gezien in Eindhoven tijdens het Naked Songfestival. Kende d hele man niet maar wat een belevenis. Binnen twee minuten stond de zaal op zijn kop. Wat een uitstraling en wat een leuke, mooie muziek. Ik hoor een vleugje Paul Simon, een snufje Sting en een lepeltje Neil Young op een onvervalst bedje Australische betrokken- en gedrevenheid. Follow the Sun is prachtig. Bekijk zeker de tramsessie van dit nummer op YT. Maar absoluut hoogtepunt voor mij is Spirit Bird. Kippevel!

avatar van Chungking
Toch weer een fijne positieve, zomerse plaat van meneer Rudd.

Het mooie Follow the Sun is ontegensprekelijk het prijsnummer, maar Spirit Bird hinkt daar dicht tegen aan en laat zien dat hij qua compositie nog kan verrassen binnen zijn eigen stijl. Hetzelfde geldt (in iets mindere mate) voor de leuke up-tempo opener Lioness Eye en voor Full Circle. Er staan nog wat minder interessante nummers op (e.g. Mystery Angel), maar bv. Bow Down en Paper Thin zijn ook weer knap. Dat laatste is een mooi voorbeeld van Xavier Rudd als songschrijver (al blijft The Letter zijn ultieme 'ballad').
Met zoveel muziek die schijnbaar wordt gemaakt door gekwelde zielen allerhande is het leuk dat er ook tegenhangers zoals dit bestaan.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)