The Black Dog - Temple of Transparent Balls (1993)

Electronic
Label: GPR

1. Cost I (5:08)
  2. Cost II (6:35)
  3. 478 (6:16)
  4. The Actor and Audience (5:22)
  5. Jupiler (4:46)
  6. Kings of Sparta (4:15)
  7. Sharp Shooting on Saturn (6:42)
  8. Mango (5:39)
  9. Cycle (7:13)
  10. In the Light of Grey (5:26)
  11. The Crete That Crete Made (5:15)
avatar van bas
bas
Klassieker. Wel gedateerd, maar samen met Spanners nog altijd een apart veld in de IDM wat je ooit gehoord moet hebben.

avatar van T.O.
Je vergeet Bytes

Ik heb hier trouwens nog nooit eerder van gehoord

avatar van John Doe
Temple of Tranparant Balls is een veel overkeken album vergeleken met Bytes en Spanners. Waarschijnlijk doordat het op een wat ondergrondser label uit is gekomen. Origineel was het album bedoeld om Temple of Transparant Walls te heten. Een logischere, mooiere titel in mijn ogen.

Ik vind de muziek heel charmant klinken. Stoffige beats en melodica die zo creatief zijn dat het als een frisse abstracte wind aanvoelt. Het heeft net als ander Black Dog materiaal ook een héél positieve vibe. De muziek schetst een andere wereld die veel hamonieuzer is ingericht dan een groot deel van de wereld waar wij in leven. De nummers op dit album hebben trouwens een meer ontspannen, natuurlijke flow dan de meeste nummers van andere Bd-releases.

Sharp Shooting On Saturn lijkt wel een hemelse remix van hun Vanttool. Mango heeft de hoogste drive van het stel. Lekker exotische techno die het nu nog live goed zou (moeten) doen.

Het album krijgt een rerelease op Soma over twee weken met dit als leuk bijkomend artwork.

Een vette 4 in ieder geval.

avatar van RogerV
Deze vind ik persoonlijk toch minder. De melodieen pakken me op een of andere manier bijna nergens. Alleen in Sharp shooting of Saturn lukt dat een beetje.

Het zit wel goed in elkaar allemaal maar deze is het toch niet voor mij.