Hans Zimmer - The Dark Knight Rises (2012)

Duitsland
Score
Label: WaterTower

1. A Storm Is Coming (0:37)
  2. On Thin Ice (2:55)
  3. Gotham's Reckoning (4:08)
  4. Mind If I Cut In? (3:27)
  5. Underground Army (3:12)
  6. Born in Darkness (1:57)
  7. The Fire Rises (5:33)
  8. Nothing Out There (2:51)
  9. Despair (3:14)
  10. Fear Will Find You (3:08)
  11. Why Do We Fall? (2:03)
  12. Death by Exile (0:23)
  13. Imagine the Fire (7:25)
  14. Necessary Evil (3:16)
  15. Rise (7:11)
  16. Bombers Over Ibiza [Junkie XL Remix] * (5:52)
  17. No Stone Unturned * (7:29)
  18. Risen from Darkness * (4:27)
avatar van JohnWilliams
Christopher Nolan is iemand die altijd de aandacht krijgt van veel mensen, dit komt omdat de beste man altijd keurig werk aflevert. Batman stak hij in 2005 in een nieuw jasje, deze nieuwe zwarte jas, die Bale al van 2005 draagt, lijkt steeds beter te worden. Batman Begins was het begin van iets heel moois: een samenwerking met Nolan, Zimmer en Howard. Wat mij betreft 3 geniale mensen die erg goed iets kunnen overbrengen. Nolan weet het mooi in beeld te brengen maar zonder deze 2 componisten had Batman er toch heel erg anders eruit gezien. Na 2 succesvolle scores in 2005 en 2008 duurde het maar liefst 4 jaar voordat we weer konden genieten van Batman. Nu in 2012 staat iedereen op scherp omdat het finalespel bijna gaat komen. Op 20-07-12 gaat Batman draaien in de bioscoopzalen maar het geluk van de muziek is dat deze altijd eerder uitkomt. Zodra de muziek uitkwam ben ik ‘m gaan luisteren en kan ik jullie vertellen dat ik zeker niet teleurgesteld ben.

Helaas geen James Newton Howard bij deze laatste Batman-film en dat vind ik toch wel erg jammer. Hij had toch wel een aandeel in de scores en dat valt dus nu weg. Een groot gemis naar mijn mening, kan Hans Zimmer dit wel helemaal eigenhandig af? Natuurlijk is er veel actie, iets waar Zimmer zich wel raad mee weet, maar er zijn ook genoeg emotionele momenten. Nu Zimmer solo gaat zijn echt alle schijnwerpers op hem gericht en zou ik niet graag in zijn schoenen willen staan. Hij moet wel iets heel goeds componeren wil hij het niveau van de Dark Knight halen + de nodige fans tevreden te stellen. Een zware klus, Zimmer is dan ook een lange tijd bezig geweest met het componeren van deze score en heeft zelfs een aantal projecten ervoor laten vallen. Hieronder zal ik de score bespreken, naar mijn mening samen met Lincoln en The Hobbit 1 van de scores waar ik in 2012 het meest naar uitkeek!

A Storm is Coming + On Thin Ice
Net zoals de films van Nolan begint ook The Dark Knight Rises heel rustig en een beetje duister. Je weet nog niet wat er zal komen...stilte voor de storm zal ik maar zeggen.
‘On Thin Ice’ is een track die ook erg rustig begint, een langzame opbouw en natuurlijk weer het hoofdthema dat op een speciale manier aan de toon wordt gebracht. Na ongeveer 1 minuut horen we de strijkers, lichtelijk met een dramatische ondertoon. Het voelt een beetje aan als een James Newton Howard track maar het is toch echt Zimmer. De strijkers spelen een mooie melodie, rustig en kalm maar oh zo mooi (dit doet me denken aan Batman Begins.

Gotham’s Reckoning
Na al deze rust is het tijd om los te gaan! Dit doet Zimmer ook in ‘Gotham’s Reckoning’, een heerlijke track waar we het thema van Bane horen. Bane is een monster die alleen maar haat wil veroorzaken, angst bij de mensen en een beetje actie niet uit de weg gaat. Batman komt veel in contact met deze Bane in The Dark Knight rises, en dit zijn zeker geen theekransjes...
Zo’n schurk verdient een sterk en vooral krachtig thema. Rond de 1:40 minuten horen we dit thema, een soort geschreeuw van mensen die een bepaald iets roepen. Het is Arabisch heb ik mij laten inlezen, erg sterk. De percussie blijft doorgaan en zorgt zo voor de krachtige ondertoon die Bane ook heeft. Zimmer gaat echt los met deze track, veel strijkwerk en de nodige percussie zorgen voor het juiste thema voor Bane!

Do You Mind if I cut in?
Dat de tracks in elkaar overlopen vind ik juist geweldig, zo lijkt het wel alsof je aan het luisteren bent naar een track van 50 minuten. Na al het geweld van ‘Gotham’s Reckoning’ is het tijd voor een sluw thema, Zimmer komt namelijk met een sluw katachtig thema voor Catwoman. Hij weet het katachtige er goed in te brengen door de piano en een percussieachtig instrument te gebruiken. Het klinkt geweldig en precies zoals Catwoman. Hoe lastig is het om een kat in je muziek te verwerken? Voor Zimmer lijkt er geen kunst aan, een geweldige track en zeker 1 van mijn favoriete tracks op de score. Natuurlijk is Catwoman niet alleen maar afwachtend en rustig maar wil ze ook wel eens een sprintje trekken, ook dat is in de muziek te horen. De strijkers bouwen dit rustig op. Zo blijft ‘Do you mind if I cut in’ een aangename track om naar te luisteren.
Underground Army
Bane is iemand die niet solo op pad gaat, hij heeft de assistentie van een heel leger die hij heeft opgezet. Dit ondergrondse leger helpt bij het aanrichten van schade in Gotham en zorgt voor de duistere ondertoon in de film. In ‘Underground Army’ horen we deze duisternis gecombineerd met het hoofdthema van Batman. Zimmer brengt er wat electronica in, dit heeft een positief effect, en zorgt zo voor een track die aantrekkelijk blijft maar niet speciaal...

Born in Darkness
Hoe heerlijk is het toch om steeds al die elementen te horen van Batman Begins, een score die wat mij betreft een 10 waard is. De kracht van die score zat ‘m vooral in de melodieën die Howard en Zimmer schreven. ‘Born in Darkness’ heeft deze rust ook en zorgt ervoor dat ik terug denk aan die mooie score. Helaas is de track erg kort, wat ontzettend jammer is, maar is het leuk om even een verwijzing te horen van Ra’s Al Ghul.

The Fire Rises
Erg veel rust nog op de score, maar die rust maakt plaats voor een explosie aan actie. Veel snelle strijkers en de nodige percussie zorgen voor een track met een razendsnel tempo. We horen weer de duisternis van Bane en dus heel even lijkt de track weer rustig te worden. Aan het einde horen we het Bane Theme weer en de nodige mensen die dit schreeuwen. Zijn leger schreeuwt op de achtergrond en op de voorgrond horen we veel blazers en percussie, heerlijk om naar deze explosie van actie te luisteren!

Nothing out There
Zimmer laat ons het befaamde Batman Thema nog even kort horen maar kort daarna horen we ook een ander thema...Catwoman! Blijkbaar een leuke ontmoeting met deze 2...de film zal het ons uitwijzen. Deze confrontatie zorgt voor een moment waar Zimmer wel iets mee kan. Hij zorgt voor 2 leuke thema’s en zelfs voor het thema van Rachel!! Dit thema dat afkomstig is van de hand van James Newton Howard wordt hier prachtig door de piano gespeeld. Ik had niet verwacht dit thema nog een keer te horen maar Zimmer houdt van verrassingen, dat blijkt maar weer!
Een soort mix met Batman begins en met de nieuwe thema’s van Zimmer.

Despair
We kunnen niet bijkomen van het mooie thema van Rachel, Zimmer gaat gewoon verder en zorgt voor een track met veel strijkers en het hoofdthema. Ik vind het goed om te horen dat er nog veel aandacht is voor dat befaamde hoofdthema van Batman. Bij The Dark Knight vond ik dat ze het te weinig gebruikte maar hier horen we het echt in volle glorie. Rond 1:20 minuten horen we een opbouw en rond 1:30 minuten horen we het thema zoals nooit tevoren! Daarna nog meer actie, eigenlijk is het een herhaling van melodieën van The Dark Knight maar dat vind ik niet erg. Het is juist leuk om bepaalde melodieën terug te horen op de score.

Fear will Find You
Bane komt weer in actie, zijn thema gemixt met het Batman thema zorgt voor een heerlijk begin van ‘Fear will find you’. Toch wel weer een track die veel herhaling heeft van The Dark Knight maar toch met een ander tintje. We horen weer veel strijkers en dan rond 2:35 minuten komt de track terug uit the Dark Knight genaamd: I’m not a hero. Verder geen speciale track.

Why do we fall?
Een geweldige titel omdat ik Batman Begins heb gezien, deze track heeft met het verleden te maken van Bruce Wayne, maar wat voor track is het? Naar mijn mening is dit één van de beste tracks op de hele score! Met een geweldige opbouw van strijkers en percussie zorgt deze track weer voor kippenvel. 100 % Zimmer en dus geweldig!

Death by Exile + Imagine the Fire
‘Death by Exile’ slaat nergens op omdat het een korte tijdsduur heeft.
Gelukkig maakt Imagine the Fire een hoop goed omdat het een track is met een hoog tempo. Het is een mix van alle actienummers die we ook hoorde in The Dark Knight, maar wel een mix waar je U tegen zegt! Maar liefst 7 minuten genieten noem ik dit.
Ik kan wel door blijven praten over deze track maar je moet het gewoon zelf horen en dan weet je wat ik bedoel: krachtig, sterk maar geniaal gecomponeerd.

Necessary Evil
Tot ongeveer 1:35 minuten had het zo een track kunnen zijn uit The Dark Knight, maar daarna verandert te track 180 graden en horen we electronische geluiden die kenmerkend zijn voor deze score. Veel rust en emotie na 1:35 minuten, dat is de conclusie van deze track die normaal begint maar sterk eindigt.

RISE!
De afsluitende track en dus is ‘Rise’ iets waar ik erg naar uitkeek. Het is een mix met allemaal tracks van Batman, een mix die je kan blijven luisteren zonder dat het gaat vervelen. Toch is het niet allemaal actie wat je hoort maar ook horen we rond de 1:05 minuten een kinderstem, dezelfde kinderstem als bij Batman Begins. Dat ze dit terugbrengen is natuurlijk geweldig. Zo begon alles en zo eindigt alles...het is mooi dat ze dat thema in ‘Rise’ verwerken. Veel James Newton Howard invloeden in deze laatste track van The Dark Knight Rises. Je zou bijna denken dat hij stiekem toch heeft meegeschreven aan deze score omdat er nog zoveel van hem hoorbaar is. Zijn aandeel in Batman Begins is ook in ‘Rise’ te horen. Het Batman thema kan natuurlijk niet ontbreken bij de laatste track van de serie. Hij sluit deze score emotioneel en krachtig af, net zoals we vast in de film zullen zien.

Onverstelbaar dat ik nu gewoon geluisterd heb naar de laatste score van deze Batman serie.
Het is jammer dat James Newton Howard niet heeft meegewerkt aan deze score, toch laat hij zeker zijn stempel zien want Zimmer haalt veel muziek terug die hij geschreven heeft voor Batman Begins. Een score die veel oude muziek terughaalt maar ook een score met nieuwe thema’s die mij deden verrassen.

De beste score van het jaar? Wellicht wel!

avatar van james_cameron
Herr Zimmer kijkt niet op een onsje bombast meer of minder. Fijne soundtrack, al is het album min of meer een herhaling van eerder werk, aangevuld met wat nieuwe thema's. Het klinkt allemaal weer erg fraai, in ieder geval. Ik had wel gehoopt op iets meer nieuwe invalshoeken. Nu doet de soundtrack toch wel iets onder voor die van The Dark Knight.

avatar van Thunderball
Deze pas aangeschaft en voor de tweede keer beluisterd.
Valt wat tegen.
Vind deze stukken minder dan de vorige twee Batman scores van Zimmer.
Misschien heeft het er dan toch mee te maken dat ditmaal Howard niet ook meegewerkt heeft?
De nieuwe composities maken bij mij geen indruk, op misschien die van Catwoman na, die wat frivools en speels in zich heeft. Voor de rest zijn voornamelijk de gerecyclede composities, die voornamelijk bij Batman in actie te horen zijn, het mooist, wat al genoeg zegt.

Een zes, ofwel 3 sterren.

avatar van andnino
Ik zit bij deze score de hele tijd aan de volumeknop te draaien. Het ene stuk is amper te horen, en dan wordt het op het volgende overstemd door geluidseffecten of opeens een harder stuk. Niks tegen dynamiek hoor, maar dat is op Batman Begins toch een stuk beter gedaan. En op nog minstens twintig andere Zimmer-scores...

avatar van tbouwh
Heerlijke soundtrack. Past perfect bij de film. Jammer dat op de reguliere cd niet de bonustracks staan ( bijv No Stone Unturned, the End, Bombers over Ibiza, Risen from Darkness ) .

Rise, Imagine the Fire, Gothams Reckoning en Why do we Fall zijn de grote toppers naar mijn mening.

Waar de film soms (wat) doorslaat in rust of chaos, weet Hans Zimmer op deze sublieme soundtrack dat evenwicht wel te vinden. Hij heeft op deze soundtrack optimaal gebruik gemaakt van alle contrasten in gebeurtenissen en emoties die de film zo kenmerken, zonder door te schieten en de fragiele balans tussen hele mooie muziek en fraaie explosies te verstoren. Zo horen we een schitterende piano, dan weer aanzwellende violen, een klassiek koor: er zijn veel ingrediënten. Maar niet te veel en de samenhang tussen de nummers is er overduidelijk. De sound van de Batman trilogie is goed hoorbaar, maar op deze derde score klinkt het soms nog mooier en nog heftiger.