John Williams - Close Encounters of the Third Kind (1998)

Alternatieve titel: Close Encounters of the Third Kind: The Collector's Edition Soundtrack

Score
Label: Arista

1. Opening: Let There Be Light (0:46)
  2. Navy Planes (2:07)
  3. Lost Squadron (2:23)
  4. Roy's First Encounter (2:41)
  5. Encounter at Crescendo Summit (1:21)
  6. Chasing U.F.O.S (1:18)
  7. False Alarm (1:42)
  8. Barry's Kidnapping (6:19)
  9. The Cover-Up (2:26)
  10. Stars and Trucks (0:44)
  11. Forming the Mountain (1:50)
  12. T.V. Reveals (1:50)
  13. Roy and Gillian on the Road (1:10)
  14. The Mountain (3:31)
  15. "Who Are You People?" (1:35)
  16. The Escape (2:18)
  17. The Escape (Alternate Cue) (2:40)
  18. Trucking (2:01)
  19. Climbing the Mountain (2:32)
  20. Outstretch Hands (2:48)
  21. Lightshow (3:43)
  22. Barnstorming (4:26)
  23. The Mothership (4:34)
  24. Wild Signals (4:12)
  25. The Returnees (3:45)
  26. The Visitors / "Bye" / End Titles: The Special Edition (12:31)
Bij deze speciale editie wordt het nog maar eens sterker duidelijk, vooral door de chronologische volgorde van de muziek; Close Encounters is een constant opbouwende score. Beginnend op een matte, af en toe kille, oppervlakkige 'wat is dit toch mysterieus' manier, om vervolgens af te zakken tot haast griezelige suspense van atonale klanken. Williams refereert hier af en toe duidelijk aan Gyorgy Ligeti's koor die Stanley Kubrick gebruikte voor zijn 2001, wat je een ongemakkelijk, onder de huid kruipend gevoel geeft.

De tweede helft wordt luchtiger, hoewel de suspense aanwezig blijft, opbouwend tot de grote opluchting van de machtige thema's aan het einde die alleen de juiste uitwerking heeft wanneer je door de voorgaande diepe, duistere dalen bent gegaan.

Later zou hij de bombastische actie-versie van deze muziek componeren voor War of the Worlds, maar deze is toch vele malen spannender en sfeervoller. 4.5*

neo
De uiteindelijke communicatie tussen mensen en het moederschip van de wezens is uit Williams zijn carriere toch wel zo'n beetje een hoogtepunt. Des te meer de twee fenomen doorgaan in communiceren des te sneller het 5 notige motiefje gaat, eindigend in een al even beroemd motiefje, die van Jaws namelijk (wat dan maar weer 2 noten zijn). De componist en Spielberg hebben zitten zoeken tussen vele verschillende 5 notige motiefjes na die ene die het best zou passen. Briljant geen ander woord voor! (hoor hiervoor 'Wild Signals')

Ze hebben zelfs, toen ze al 600 (!!) combinaties van 5 noten hadden, een mathematicus (goede vriend) opgebeld die hen vertelde dat er maar liefst 134.000 mogelijkheden bestaan. "Oh, we zijn nog maar net begonnen...." concludeerden ze.

Williams zat constant aan te dringen bij Steve of ze niet gewoon 7 noten konden gebruiken, ook omdat When You Wish Upon A Star er zoveel heeft, aangezien dat het zoveel makkelijker had gemaakt. Steven weigerde echter, omdat het dan meer een melodie werd ipv een "groet."

Ach, uiteindelijk is het deuntje zo bekend geworden dat de NASA het zelfs heeft uitgezonden in de informatie-doos voor buitenaards leven

avatar van dynamo d
Weet iemand hoe het zit met deze soundtrack? De originele soundtrack komt toch uit 1977 maar die staat niet op MuMe? En als ik de tracklist op Amazon zie dan is deze heel anders:

De originele, eerste uitgave stamt inderdaad nog uit '77 en is degene waar jij naar linkt. De hier weergegeven soundtrack is de 'anniversary edition' uit 1998 en bevat geremasterd geluid en veel meer muziek dan de eerdere uitgave. Bovendien staan de tracks hier in chronologische volgorde van de film, dit in tegenstelling tot de eerdere uitgave. De oude uitgave is dezer dagen bovendien zeer moeilijk te vinden, de anniversary edition is nog wel te vinden.