Tower - Titan (1982)

Label: Dureco

1. Introduction / Titan (9:20)
  2. Get Back (3:09)
  3. Moon (4:05)
  4. We Are (The Boys and Girls) (3:03)
  5. Goin' Home (3:32)
  6. Space Man (3:22)
  7. See You Tonight (3:49)
  8. Xio / Epilogue (8:15)
avatar van dynamo d
See You Tonight was een top 10 hit in Nederland. Goede rockmuziek. Daarna niet veel meer van deze band gehoord. Eéndagsvlieg maar zeker geen slechte.

avatar van ChrisX
Zo zeg.. over edelkitsch gesproken... hahaha... maar daar is op z'n tijd niks verkeerds aan. De mensen achter Tower waren de heren van Catapult (en die deden ook nog wat onder de naam Rubberen Robbie en schreven meen ik ook nummers voor Andre Hazes).

Sommige nummers zijn een combi van Kim Wilde met Electric Light Orchestra en er is 1 nummer daar rippen ze gewoon Ultravox's Vienna qua ritme.

ChrisX schreef:

O, dat wist ik allemaal niet. Leuk om zo info uit te wisselen!

avatar van lebowski
Drummer Ton Hoogeboom is tegenwoordig eigenaar van RAF Digital Music, de CD/DVD winkel in de Rijnstraat in Amsterdam, lees ik net.

Tower is in afgeslankte vorm na het album Titan verder gegaan als Split Decision (onder begeleiding van de jongens van FWO (Future World Orchestra) en later is getracht een comeback te maken. Helaas is dat niet gelukt. Zangeres Marian Pijnaker zingt nu in de band Utility. Misschien was voor veel mensen Tower inderdaad edelkitsch, maar was voor Nederlandse begrippen, geplaatst in die tijd, een project die met passie in elkaar gezet is en eigenlijk verre van oppervlakkig gezien moet worden. See You Tonight was de perfecte lijsttrekker, lekker stevig, maar de echte schoonheid en diepgang vind je in de prachtige georkestreerde nummers Introduction/Titan en XIO/Epilogue. Verkrijgbaar als LP op CD www.fonos.nl

avatar van dynamo d
En ik geloof dat dit album altijd hoog in verkoopcijfers van Fonos scoort. Bij Fonos heb ik dit album ook gekocht. Gelukkig is er dus nog steeds veel belangstelling voor Tower - Titan. Naast See You Tonight vind ik Goin' Home en We Are (The Boys and Girls) ook wel goed.

Elke keer als ik See You Tonight hoor, krijg ik kippenvel.
Ik vind het nummer ook veel verdacht op Chequered Love van Kim Wilde lijken, geldt eveneens voor Nür Getraumt van Nena.

avatar van foxhusky
Niet gekocht via Fonos, maar zelf van LP naar CD omgezet, nadat ik de LP vond voor € 2,- op een platenbeurs. Ik kende natuurlijk al "See you tonight", en had al veel gelezen over de andere nummers. Die zijn me niet tegen gevallen. Prachtige muziek, onbegrijpelijk dat dit nooit officieel op CD uitgebracht is.

Dit weer zo'n concept-plaat, met een begin (Introduction) en een eind (Epilogue). Daartussen maak je een reis met de nummers die in elkaar overlopen. Mooi, net als "The Domino Theory" van Bolland en "Time" van ELO.

Duidelijk hoorbaar dat bands als Ayreon, Gathering en Within Temptation naar dit album geluisterd hebben.

In mijn ogen een briljante LP - van begin tot eind. Het verveelt nooit (ik heb het al meer dan 100 keer beluisterd de afgelopen paar jaar).
Zou echt op CD uitgebracht moeten worden.

Leuker nog: een documentaire over de totstandkoming van dit album en dan met name de samenwerking met het orkest. Iets voor Tonko Dop wellicht?

avatar van Marco van Lochem
Na zo'n 20 jaar niet meer naar dit album hebben kunnen luisteren, heb ik hem vandaag ontvangen, gekocht bij Fonos. Wat een prachtig album. Perfecte opbouw met het proggy lange "Introduction-Titan", daarna een 6-tal korte (lees single kandidaten) en dan afsluiten met "XIO-Epilogue". Het past allemaal bij elkaar, de zangeres heeft een geweldige strot en de heren van Catapult hebben een waardig stukje Nederpop geschreven. Jammer dat het bij één album gebleven is en dat het album niet op een reguliere c.d. te verkrijgen is. Goed dat Fonos er is!!!

See you tonight

avatar van gaucho
JAAAA!!!! Eindelijk Officieel Op CD Leverbaar!

De meeste CDs bestel ik tegenwoordig online, maar af en toe loont het de moeite om eens de stad in te gaan. Want raad eens wat ik tot mijn stomme verbazing vanmiddag tegenkwam in de MediaMarkt? Inderdaad, dit album. Voor maar € 7,99. Ik moest me inhouden om niet te gaan gillen.

Uitgebracht door CNR. Het boekje vermeldt 2010 als jaar van release, dus wellicht is-ie al enkele maanden uit. Maar de Fonos-versie is nog steeds te bestellen, zie ik net. Daar zal hij dan binnenkort wel uit het assortiment verdwijnen.
Ik heb wel eens gelezen dat een Fonos-verkoopsucces af en toe platenbazen wakker schudt, en waarschijnlijk is dat hier gebeurd. Nu dus als officiële CD-release verkrijgbaar en zo te horen van de originele mastertapes. Hij staat nu op in huize Gaucho en het klinkt behoorlijk goed.

En daarom ben ik blij dat ik af en toe nog eens in een platenzaak kom. Want anders zou ik hier vast niet van op de hoogte zijn. Ik kan zo snel online nergens een bevestiging vinden, dus via andere kanalen zou ik waarschijnlijk niet op de hoogte zijn van het bestaan van deze release.

Tower in het kort - zoals hierboven al aangegeven laat dit album zich omschrijven als een kruising tussen ELO (ten ten tijde van het album Time) en Kim Wilde. En dus past het uitstekend in het tijdsbeeld en het commerciële geluid van 1982. Maar behalve de twee pakkende singles See you tonight en Going home (allebei goed voor de vaderlandse top 20) zit het symfonische gehalte vooral in de twee lange nummers op het album. Edelkitsch, jazeker, maar van een eendagsvlieg met een kwaliteit die het rechtvaardigt dat dit album eindelijk een officiële CD-release krijgt.

Een alleraardigste recensie staat hier.

En om je een idee te geven van het symfonische gehalte van de langere nummers: hier het titelnummer van het album. Elders op YouTube zijn ook de andere nummers te beluisteren.

Het lijkt allemaal best wel op elkaar, af en toe een Spinal Tap gevoel, maar op de een of andere manier pakt het mij wel.
Bij See You Tonight moet ik telkens aan Strange Machine van The Gathering en Ice Queen van Within Temptation denken.

avatar van foxhusky
gaucho schreef:
JAAAA!!!! Eindelijk Officieel Op CD Leverbaar!

Geweldig nieuws, ik lees dit nu pas. Zoals ik eerder schreef, vond ik het onbegrijpelijk dat dit nooit op officieel op CD was verschenen. Nu dus wel en voldoende reden om het direct online te bestellen.

Klein minpuntje en een gemiste kans is dat ze niet wat extra tracks hebben toegevoegd aan de CD-uitgave. Zoals 'Higher Faster' (b-kant van 'See you tonight') en de non-album singles 'It's Allright' en 'Hey Amigo'. Gelukkig staan deze wel op YouTube.

avatar van Heer Hendrik
Wat een wereld album. Mijn buren hadden de singles "see you tonight"en "going home" . Later kocht mijn broer de elpee. Achteraf was dit maar een 1malig project en is er nooit een vervolg gekomen. ik denk dat dat komt omdat ze wisten dat ze dit nooit konden overtreffen en probeerden ze zo een soort mysterie er omheen te creeeren. Ik geniet nog steeds van dat mysterie, prachtig toch???

avatar van wowter
Ja, eindelijk officieel op cd verkrijgbaar, maar dat komt mede doordat de Fonos-versie slecht, dan wel niet meer verkrijgbaar is (via de bestelsite), nadat Treetop failliet is gegaan (de leverancier van de Fonos cd's).

Maar niet te hard juichen, want de officiële CNR-cd gebruikt wel dezelfde master als de Fonos cd... prijsje is een stuk zachter (6 à 7 euro), het boekje stelt niets voor, een echte cd i.p.v. een Fonos-cdr, maar luister goed naar de zachte gedeelten aan het begin van het eerste stuk en het laatste stuk en je hoort dat het van lp komt en dat de oneffenheden overeenkomen met de Fonos-cd.

Toch leuk om 'm eindelijk 'echt' in de kast te hebben.
Maar wat een gemiste kans dat de originele masters niet gebruikt zijn. Hadden ze die bij de jongens van Cat Music soms ook niet meer liggen?

avatar van Bakema NL
Yes !!! Ik kom vandaag zomaar deze tegen op cd! Het nummer Tonight heb ik altijd geweldig gevonden, maar ik heb nooit de hele plaat gehad.....de echte interesse/aankopen voor en van muziek kwam net ietsje later.

Ik heb destijds, als jochie van 11, nog de bassist geinterviewd. Hij woonde 2 straten verder bij me in Roelofarendsveen en 2 deuren verder van een klasgenootje van me. Wij, 4 vrienden, hadden het briljante plan opgevat om zelf een soort tijdschriftje te maken, pagina of 4 denk ik, hahaha. En dat dan te verkopen voor een kwartje of zo aan de bekende doelgroep als papas en mamas, ooms en tantes......geweldig!!! Via dat klasgenootje kwamen we dus aan het interview met de bassist, Tonight was net een hitje. We zijn toen thuis geweest bij hem en zijn vrouw, erg aardige mensen. Het tijdschrift was ook een eendagsvlieg ongeveer, 2 exemplaren denk ik, lol.

Niw, leuke aankoop met een herinnering er aan vast, voor 7,99 waar toevallig mijn oog op viel, in de mediamarkt nota bene. Bij thuiskomst meteen Tonight opgezet, op volume.....intro met vocoder, ik ben verkocht....en dat nummer staat nog steeds als een huis!

Het vinyl singletje met hoesje heb ik trouwens wel nog uit die tijd.....zal het wel ergens gehad hebben een keer denk ik.

Mijn stem volgt na het aandachtig luisteren van het hele album....al een paar dingen gehoord...ligt wel in mijn straatje...

avatar van Heer Hendrik
Nu breekt mijn klomp. Nooit gedacht dat ik "See you tonight"nog eens op de radio zou horen. Vanochtend was het zover. Hulde aan Radio veronica

avatar van Bakema NL
Ze zijn trouwens bezig met nieuw materiaal, te volgen op facebook.

Goed nieuws.

avatar van Dibbel
Das mooi.
Ik ga die LP maar weer eens naar onderen halen.
Ik kan me dit nog herinneren als een fondant-achtige kruising tussen Earth & Fire en Kim Wilde, maar het is erg, erg lang geleden dat ik hem gedraaid heb.

Mooie reacties! Voor meer info...www.tower.
Wij zijn ook op fb te vinden
Greetzzzzz Marian Pijnaker.

avatar van bikkel2
Welkom hier Marian !

Het album zelf ken ik niet. See You Tonight wel. Sterke single. Best wel met internationale allure.

Hallo Marian, hou ons op de hoogte!
Hoorde net Show Me, en die klonk weer prima

avatar van Heer Hendrik
we are the boys and girls heeft wel veel echo's van Call me (Blondie)

Na deze lockdown organiseren de leden van de band Tower een Meet & Greet. Actuele info is te volgen via
Facebook. We hopen fans van toen te ontmoeten. Natuurlijk staat er ook een unplugged session op het programma.
Marian Pijnaker.