Igor Leonardi - Rezervni Deli (2003)

Sloveniƫ

11. Track 11 (0:24)
  12. Track 12 (13:17)
  13. Track 13 (1:53)
  14. Track 14 (0:54)
  15. Track 15 (Multimedia)
neo
Igor Leonardi, wat moet ik over hem zeggen. Dat hij meer erkenning verdiend vind ik zeer gepast. Mede collega Goran Bregovic afkomstig uit Sarajevo heeft meer naam gemaakt. Beiden bepalen zo'n beetje de belangrijke scores voor films uit het Balkan gebied de laatste jaren. Beiden begonnen in een heel ander soort wereld. Leonardi kwam wat jaren terug met een Fake Orchestra album, waarin hij zijn achtergrond mixte met een variatie aan culturen. Rezervni Deli (oftewel Spare Parts) is een briljant werk van de man.

Om een beeld te scheppen wat van dit dan is. De track 1 klinkt als apocalyptische, of in ieder geval een gevoel gevend dat er iets groots op spel staat. Elektronische middelen gaan samen met cello, viool en de stem van door merg en been gaande Daisjhe Youssef. Luister de track hier.

Net als met Fake Orchestra past hij een wat uitgebreider palet toe dan enkel beperkend tot Sloveens. De sitar is een veel gebruikt instrument even als de cittern en enkele andere. Echt puur Sloveens is het dus niet, maar qua kracht voor tragiek uiterst effectief.
En die tragiek gaat over een man die bereid is mensen te helpen vluchten vanuit een dorpje in Slovenië, over de grens naar
Kroatië. Echter zijn hulpvaardigheid slaat om hun afschuw en verandert van karakter naar een wreed persoon. De cittern,
zithern, citer (nee dus niet de zither) is een instrument wat de breekbaarheid van een stap over de grens doen, wat voor gevolgen dat heeft. De snaren van dit instrument zijn zo gespannen dat de klanken die met het plukken eruit komen uiterst breekbaar aandoen. Beluister track 2 hier

Emoticon films deed er verstandig aan om dit op de markt te brengen. Een briljant hypnotiserend geheel vol pijn, tragiek, zou haast willen zeggen pure, echte emoties. Slordig hierbij is wel dat de cd data bevat, waaronder wat mooie filmbeelden en andere zaken, die helaas niet gescheiden zijn van de score. Oftewel de laatste track laat een flinke kraak horen.

Zag deze al een hele, hele lange tijd bij de Plaatboef staan en twijfelde altijd of het echt werk van een componist was. Had ik de moeite genomen om de naam te noteren en het even uit te zoeken, had ik deze alleen gehad. De prijs 3,50 en precies op de dag dat ik deze wilde kopen griste iemand em vlak voor mij weg om te luisteren. Al snel hoorde ik een kreet van: wat is dit voor troep. Waarna ik maar gelijk zei dat ik em wel wilde kopen.

5 sterren (en Joep zet em ook gelijk even in zijn top 10)

Even de uitleg gelezen en de clips beluisterd, maar het zegt me in elk geval veel minder dan gij. De eerste clip heeft inderdaad wel een erg chaotische, apocalyptische indruk en de elektronica valt goed op zijn plaats (de kwailiteit van het clipje is slecht, ofwel is het gewoon zo) en met de cello is er idd een zekere tragiek.

De ambulance aan het einde van de tweede clip vind ik dan eigenlijk weer ingepast nadat Igor de hele track had opgebouwd met dat instrument. Toch een vrij emotieloze track vond ik. Maar ik heb er dan ook geen beelden bij.

neo
Jammer inderdaad dat deze gratis tracks zo slecht van kwaliteit zijn. Maar een indruk kan het wel geven. Ik heb de film overigens maar voor een redelijk klein gedeelte gezien. De twee tracks bieden dan ook maar slechts een beperkte blik op wat het werkelijk is.