The 101'ers - Elgin Avenue Breakdown (1981)

Label: Andalucia

1. Letsagetabitarockin (2:08)
  2. Silent Telephone (2:20)
  3. Monkey Business [Live] (2:22)
  4. Shake Your Hips [Live] (3:26)
  5. Junco Partner [Live] (3:19)
  6. Don't Let Go [Live] (2:54)
  7. Motor Boys Motor (2:22)
  8. Sweety of the St. Moritz (2:25)
  9. Surf City (2:48)
  10. Keys to Your Heart (3:09)
  11. Sweet Revenge (2:57)
  12. Gloria [Live] (3:34)
woggle
Zat hier nou een gozer van de clash in?
Ik vind dit wel lekker pubrock trouwens _0_

avatar van jannesvd
niet zomaar een gozer van The Clash, genaamd Joe strummer

avatar van Dungeon
De opnamen van dit album zijn uit 75 en 76 en het is een verzamelaar van werk dat van de 101 ers beschikbaar was. Zonder het succes van the Clash zou dit nooit uitgebracht zijn. Toch is het een prima plaat.

avatar van RonaldjK
geplaatst:
In 1974 begon de nieuwe Londense pubrockband The 101'ers, vernoemd naar hun huisadres. Hierin zanger-gitarist John Mellor, die zich vanaf 1975 Joe Strummer noemde. In april 1976 nemen ze een single op met twee van zijn composities, Keys to Your Heart en 5 Star Rock 'n' Roll Petrol.
Diezelfde maand opent een nieuw bandje voor ze. Deze Sex Pistols trekken onmiddelijk zijn aandacht en als hij wordt benaderd om een nieuwe groep te beginnen, hoeft hij niet lang na te denken: hij proeft dat het muzikale klimaat verandert. Als The Clash staat men in juli voor het eerst op het podium.

Bij verschijnen van single Keys to Your Heart via het label Chiswick in mei (?) is Strummer dus alweer vertrokken en de groep sterft een spoedige dood. In 1981 verschijnt "postuum" Elgin Avenue Breakdown waarop naast de A-kant van de single andere opnamen zijn te horen, deels live opgenomen.
De wortels zitten hoorbaar in jaren '50 en '60 rock 'n' roll en rhythm & blues. Zo klinken er covers van Chuck Berry en Them en zelfs eentje van bluesmuzikant Slim Harpo. Maar Strummer is hoofdcomponist.
Energieke pubrock is het gevolg, veel pittiger dan hetgeen Brinsley Schwarz en Graham Parker op zijn debuut maakten onder hetzelfde genrestickertje. Nog niet de intensiteit van punk, wel hoor je de zaadjes daarvan: het doet dan aan The Clash denken. Opvallend is dat 5 Star Rock 'n' Roll Petrol niet op deze compilatie staat.

Ik kwam vanaf de debuten van Graham Parker and the Rumour en Blondie en vervolg met Nick Lowe, wiens single So It Goes in augustus 1976 het eerste product van het kersverse Stiff Records was. Het verscheen pas twee jaar later op elpee.