Tom Petty and The Heartbreakers - Long After Dark (1982)

Label: MCA

1. A One Story Town (3:04)
  2. You Got Lucky (3:32)
  3. Deliver Me (3:25)
  4. Change of Heart (3:17)
  5. Finding Out (3:33)
  6. We Stand a Chance (3:35)
  7. Straight into Darkness (3:46)
  8. The Same Old You (3:30)
  9. Between Two Worlds (5:13)
  10. A Wasted Life (4:30)
avatar van musician
Ik bewaar buitengewoon goede herinneringen aan Long after dark, helaas wijd ik er niet over uit, het heeft niets met de muziek te maken.

Toch maak ik er melding van, omdat door die herinnering ik nog weet, dat ik het in die tijd al een heerlijke cd vond. Petty stampt met zijn Heartbreakers lekker door, zodat er dus sprake is van een prima rock-cd; helemaal in Amerikaanse stijl, dat wel.

Alleen bij de enigszins treurige ballad A wasted life neemt Petty cs gas terug.

Geen duetten met Stevie Nicks dit keer, hoewel ze elkaar regelmatig tegenkwamen in die tijd.

Deliver me, Finding out, het is allemaal prima muziek voor de opgroeiende jeugd; in die tijd wilde ik zeggen, maar waarom zou het nu ook niet meer kunnen? Petty's muziek is vrij tijdloos, je kunt er nu ook nog moeiteloos mee aankomen.

avatar van musiquenonstop
Weinig animo voor een album zoals deze, dit geheel onterecht. Echt een album dat het beluisteren waar is, en rockt zoals de band bedoeld was, recht toe en recht aan.

The Same Old You en Between Two World vind ik de zwakkere broeders, maar de rest is goed in balans, met een prachtige ballad als afsluiter.

Met dit album stond de band al in stadions te spelen in Amerika (twee albums ervoor eigenlijk al wel) en hier stonden ze in Vredenburg, Utrecht of all places. En dan nog vragen mensen zich af waarom Petty met zijn concerten Nederland links laat liggen....

avatar van Dibbel
All American Boy Tom Petty met zijn zonnige muziek.
Bij Tom Petty op zijn best gaat de zon vanzelf schijnen en krijg je goeie zin.
Probleem is alleen dat hij nooit een heel album vol krijgt met memorabele melodieen.
Deze komt weer een heel eind in de goede richting, maar toch staan er ook weer een paar mindere broeders op zoals You Got Lucky, The Same Old You en Between Two Worlds.
De rest rockt weer heerlijk weg en doet visioenen van lange hete autoritten door oneindige landschappen met het gas flink er op opdoemen.
Geweldige meezingbare rockers zijn One Story Town, Deliver Me. Change of Heart en We Stand A Chance.
De afsluitende ballad heeft wat Bruce Springsteen-achtigs.
Deze man kan bij mij weinig verkeerd doen.
Op vinyl.

avatar van heartofsoul
Dit was het allereerste Tom Petty album dat ik kocht en beluisterde (er zouden er nog vele volgen), en ik was er meteen weg van. Tom Petty maakte deel uit van een nieuwe generatie groepen, en werd voor het gemak door somigen bestempeld als (new) wave. Hongerig en nieuwsgierig als ik was naar nieuwe muziek, kocht ik dit album dat me gelijk aansprak door de lekker energieke en puntige songs, en de frisse muzikale benadering, bijvoorbeeld het mooie gitaarspel van Mike Campbell. Later leerde ik natuurlijk dat Petty schatplichtig was aan bijvoorbeeld Dylan en The Byrds.

avatar van musician
heartofsoul schreef:
en werd voor het gemak door somigen bestempeld als (new) wave.

Laat hij het maar niet horen , het sloeg ook nergens op. Hij maakte vooruitstrevende Amerikaanse rock, maar haalde zijn inspiratie uit het verleden. De combinatie was wel een verademing.

Dus je hebt de LP gekocht in 1982? Prachtig opgenomen, veel beter dan voorganger Hard Promises.

avatar van kaztor
Prettig uitgevoerd, toegankelijk rockalbum waarin Tom Petty de oude aanpak enigszins aanpast aan een nieuw tijdsbeeld (de jaren '80) maar dan zeker niet op een hinderlijke wijze.
De nummers zijn zonder uitzondering sterk en de productie is geweldig.

Zeer goede tip voor mensen die wat dieper willen gaan dan een Full Moon Fever!

avatar van frolunda
The Same old you en Between two worlds worden hierboven aangebracht als de mindere nummers,ik vind ze tot de beste behoren.Ook de vooruitstrevende,met wat wave invloeden gekruide single You got lucky is erg goed.Wat overigens ook geldt voor voor het grootste gedeelte van de rest van Long after dark al heeft Tom Petty zeker nog betere albums gemaakt.

Wrathchild1
Long after D(amn the Torpedoes)......ach , 3 jaar en Hard Promises daartussen nog.

Een lekkere wegluister album a la Tom Petty. Enkele nummers zitten in mijn Top 10 Songs van Tom Petty ; dit is Tom Petty hoe ik hem het liefst hoor.

Het is naar mijn mening niet de kwaliteit van een DTT , maar toch goed genoeg om het een ruime voldoende te geven. You Got Lucky vind ik overigens 1 van de beste nummers hier.

Waarom het bij mij bij een ruime voldoende blijft is dat ik het verder niet ern opzienbarend album vindt en zeker naar het einde toe (stuk of 3 nummers ) minder vindt worden. Bij 3,5 ster koop ik een album wel als ik het ergens tegen kom voor een leuk prijsje , er toch nummers op staan die ik graag mag horen en/of bepaalde herinneringen aan heb : dit album is dus zeker nog niet van tafel.

avatar van goldendream
De vijfde van Tom Petty vind ik beter dan beide voorgangers omdat er maar 2 mindere nummers te vinden zijn (8-9). De overige 8 songs klinken gewoon heel goed. In 1983 volgde een derde samenwerking met Stevie Nicks voor haar album 'Wild At Heart'. De song 'I Will Run To You' is net iets minder dan beide vorige duetten.