Goran Bregović - Dom Za Vesanje (1988)

Alternatieve titels: Czas Cyganow I Kuduz | Time of the Gypsies

Joegoslavië
Score
Label: Philips

1. Ederlezi (Scena Durdevdana Na Rijeci) (5:00)
  2. Scena Pojavljivanja Majke (2:16)
  3. Scena Perhanove Pogibije (2:50)
  4. Kustino Oro (3:18)
  5. Borino Oro (3:56)
  6. Glavna Tema (4:27)
  7. Tango (3:58)
  8. Pjesma (2:43)
  9. Talijanska (3:35)
  10. Ederlezi (3:46)
en opnieuw, en opnieuw....

wereldartiest?

steeds opnieuw neo !

Bij deze heb ik nochtans een beetje een dubbel gevoel. Ederlezi en Talijanska bijvoorbeeld zijn geweldig, maar er staan een aantal rustigere nummers op met een naar mijn mening totaal niet passende elektronische sound. Iets te esoterisch klinkend vind ik.

neo
Zoals ik de mix van de vele traditionele muziek roem, (hier zo Balkan muziek, tango..) vond ik de electronica delen persoonlijk niet misplaatst. Bij Gitans gebruikte Bregovic
ook een magistraal koor uit Belgrado, en zijn er tevens Poolse onderdelen te ontdekken in deze score. Vol reikheid, emotie, meesterschap... Bregovic heeft
'Ederlezi'ook weleens wat keren live gespeeld, waar ik toch wel erg benieuwd naar ben.

avatar van Yak
Yak
Grappig! Zo zie je op een andere plek een naam langskomen die je echt hélemaal niks zegt, wordt er op bijna precies hetzelfde moment ook over die artiest gepost op MuMe.

neo
En dan weet Yak (zonder ooit ook maar een noot van Bregovic te hebben gehoord) dat dit een grootmeester is en hij snel alles gaat kopen en luisteren!

avatar van Yak
Yak
Want we hoeven Dale Cooper maar te citeren: "Gentlemen, when two separate events occur simultaneously pertaining to the same object of inquiry, we must always pay STRICT attention!"

neo schreef:
Bregovic heeft

Ik was zaterdag op een concert van hem, maar ik wist eigenlijk niet dat dat nummer van hem was (heeft hij het geschreven eigenlijk, of is het gewoon een traditioneel lied dat ik ook ergens anders kan gehoord hebben?). Toch is het me zeker drie keer gebeurd tijdens het optreden dat ik bij een ander nummer dacht 'he, dat is precies dat liedje, grappig'. En dan blijkt het dus toch van hem te zijn .

avatar van misja82
tegenwoordig is er een special edition van deze film uit. de 2e cd met extra's is absoluut de moeite waard. hierop wordt er onder andere diep ingegaan op de muziek van de film.
persoonlijk een van mijn favoriete films. tip voor de liefhebber: 29 maart te zien in het filmmuseum in a'dam.