The Cross - MAD : BAD : And Dangerous to Know (1990)

Label: Parlophone

1. Top of the World Ma (3:33)
  2. Liar (4:33)
  3. Closer to You (3:16)
  4. Breakdown (3:54)
  5. Penetration Guru (3:46)
  6. Power to Love (4:02)
  7. Sister Blue (4:15)
  8. Foxy Lady * (3:26)
  9. Better Things (2:46)
  10. Passion for Trash (2:35)
  11. Old Men (Lay Down) (4:53)
  12. Final Destination (3:35)
avatar van Drs. DAJA
The Cross is toch zeer verdienstelijk geweest met haar drie behoorlijk sterke albums. Dit is zeker een hoogtepunt in de korte discografie.

Rock 'n' Roll word weer tot leven gewekt zoals niemand dat kan als leadzanger/gitarist Roger Taylor. Nadat hij op Queen's The Game al zijn rauwe ideeen over rock 'n' roll laat horen kwam hij hier mee aanzetten.

Een aanrader voor liefhebbers van rock 'n' roll, hoe onbekend de band ook mag zijn.

Down_By_Law
Roger Taylor's composities zijn goed, maar de overige bandleden weten niet hoe zij een nummer moeten schrijven (ook al vind ik 'Penetration Guru, geschreven door gitarist Clayton Moss, stiekem wel leuk). Dieptepunt is 'Passion For Trash', geschreven door drummer Josh Macrae. De Hendrix-cover 'Foxy Lady' vind ik wel behoorlijk.

Kingsnake
Zeer coherente en fijn rockende plaat van Roger Taylor en co.
De riffs zijn vet, de drums hard en strak en Roger is goed bij stem.
Zelfs een cover van Jimi doet het goed, hier.

De laatste twee nummers zijn subliem

Ozric Spacefolk
Grote verschil met Shove It, is dat Roger Taylor hier niet eens zoveel aan heeft bijgedragen. Hij was druk bezig met touren voor The Miracle met Queen.

Den 4 overige bandleden schreven alvast de nummers. Uiteindelijk heeft Roger Taylor er ook twee bijgedragen (Old Man en Final Destination).

Sommige nummers kunnen wat kinderachtig overkomen. De meeste nummers gaan over sexuele drift. maar ik vind het wel lekkere songs. Uiteindelijk vind ik deze plaat en Blue Rock één van de beste platen uit het omvangrijke Queen-oeuvre.

avatar van DBL
DBL
Ozric Spacefolk schreef:
Hij was druk bezig met touren voor The Miracle met Queen.

Pardon?

The Magic Tour (1986) was de laatste Queen-tour met Freddie!

DBL schreef:

Pardon?

The Magic Tour (1986) was de laatste Queen-tour met Freddie!

Promoten, niet touren... sorry...

avatar van Bosdavid
Ozric Spacefolk schreef:

Uit het Queen oeuvre? Roger speelt/speelde wel in Queen, maar voor de rest heeft het niets met die band te maken, dus behoort het ook niet aan het Queen-oeuvre toe, lijkt mij...

Overigens ben ik wel wat nieuwsgierig naar wat Roger Taylor solo en met The Cross heeft gedaan. Ik ken praktisch niets van dat alles, maar iets zegt mij dat het wellicht meer de moeite waard is dan wat Freddie Mercury en Brian May uitbrachten.
Na Freddie was hij sowieso de beste zanger binnen Queen, wat mij betreft.

Afijn. Wat is een goede Roger Taylor instapplaat?

Ozric Spacefolk
Je kan met het jaren 80 solowerk van Talyor beginnen, aangezien je hem dan hoort groeien als componist en muzikant/zanger.

Uitendelijk zullen de twee eerder door mij genoemde Cross-platen en Happiness? en Electric Fire van Taylor zijn hoogtepunt zijn..

avatar van Bonk
Bij het herbeluisteren (na vele jaren) van deze plaat valt me op dat die beter is dan in mijn herinnering. Het is gewoon een plaat die erg prettig is om naar te luisteren en een aantal sterke nummers bevat en erg lekker rockt. The Cross weet ook de hele plaat wel de aandacht vast te houden en Roger zingt ook gewoon goed binnen zijn mogelijkheden op deze plaat. Ik word er blijkbaar nu enthousiaster van, dan jaren terug.

Ozric Spacefolk
Misschien is het iets nostalgisch.
Deze plaat van The Cross vat zo lekker samen hoe de muziek klonk aan het begin van de jaren 90.

avatar van Mssr Renard
De track Foxy Lady van Hendrix staat niet op de lp, maar wel op de cd. Ik ben eigenlijk wel blij dat deze niet op de LP staat, ik vind het namelijk nogal uit de toon.

avatar van Mssr Renard
Nu ik deze weer zo draai, valt me wel op hoe niet alles even sterk is. Ik draai deze eigenlijk altijd helemaal (zonder skippen), maar de drie songs Sister Blue / Better Things / Passion for Trash vormen toch een stuk op de plaat die me het minst bevalt. Penetration Guru is ook niet bijzonder, een beetje infantiel zelfs.

De lp sluit wel mooi af met de twee sterke Taylor-songs Old Men en Final Destination. Die laatste is misschien wel één van de mooiste songs van Taylor.

Wat ik nu weer vind op het interweb: https://youtu.be/0ZsMnDbqNz0