Jethro Tull - Bursting Out (1978)

Alternatieve titel: Jethro Tull Live

Label: Chrysalis

1. Introduction by Claude Nops (0:50)
  2. No Lullaby (4:48)
  3. Sweet Dream (6:31)
  4. Skating Away on the Thin Ice of the New Day (4:30)
  5. Jack in the Green (3:12)
  6. One Brown Mouse (3:54)
  7. A New Day Yesterday (2:27)
  8. Flute Solo Improvisation Incl God / Rest Ye Merry Men / Bouree (6:08)
  9. Songs from the Wood (2:40)
  10. Thick as a Brick (12:26)
  11. Introduction by Ian Anderson (0:42)
  12. Hunting Girl (5:44)
  13. Too Old to Rock 'N' Roll: Too Young to Die! (3:56)
  14. Conundrum (6:58)
  15. Minstrel in the Gallery (5:42)
  16. Cross-Eyed Mary (3:59)
  17. Quatrain (1:34)
  18. Aqualung (8:37)
  19. Locomotive Breath (5:34)
  20. The Dambusters March (3:26)
avatar van glenn53
Een van de beste live albums.

avatar van indana
Een goed overzicht van wat de Tull zoals op de podia ten gehore brachten voor het begin van de tachtiger jaren. Het enige wat ik echt tegen heb op dit album (en bijna alle concerten uit die tijd trouwens) zijn de drumsolo en in dit geval ook nog de fluit solo improvisatie. Het is allemaal heel knap en ik kan het zeker niet, maar ik heb er verder ook helemaal niets mee (een enkele uitzondering daar gelaten). Als die 2 er niet op hadden gestaan zou mijn stem zeker hoger zijn uitgevallen.

avatar van i.Ron S.
Een prachtig optreden met alles erop en eraan maar voor mij is het een beetje "overdaad schaadt". Enorm bombastisch en dat botst een beetje met het rustige sfeertje van hun eerste platen(vooral Living in the Past behoort tot mijn favorieten).
Ik heb ze ooit 's nachts eens laten spelen om in slaap te vallen en dat is wat ik die nacht niet meer gedaan heb.
Maar toch 4/5

Wammel
Sit back, relax and make yourself comfortable with an evening with Jethro Tull! En dan...wordt geopend met No Lullaby! Fantastisch!

Stijn_Slayer
Fantastische muziek gespeeld door uitermate begaafde muzikanten!

Niks geen eentonige nummers, niks op de automatische piloot spelen, nee het beste halen deze mannen uit zichzelf. Van hardrock tot aan fluitsolo's uiteraard met een flinke scheut prog. Zelf ben ik vooral erg gecharmeerd van de hardrock nummers, al vind ik de rustige nummers ook de moeite waard.

Het geweldige fluitspel doet mij af en toe aan Thijs van Leer denken, maar een fluit is dan ook niet zo veel voorkomend in een rockband vandaar dat de vergelijking met Focus snel gemaakt wordt. Al is Jethro Tull een stuk harder en heeft het wel een zanger.

Een heerlijke liveplaat die mij direct overtuigd heeft en sinds nu bij mijn favoriete liveplaten hoort. M'n dubbel LP kraakt wel wat meer dan hoort (ook weer niet heel erg hard of storend gelukkig) maar dat risico loop je altijd voor een enkele euro. Ik zag dat de geremasterde 2CD versie niet erg duur is dus ik kan altijd die er nog bij kopen als een schoonmaakbeurt mijn LP niet verbeterd

avatar van Florsi Florsa
Waaaaaaauuuuuwwwww, dit is goed.

ThereThere
Wammel schreef:

ja de opening is fantastisch! (en wat volgt evenzo)

avatar van Rinus
Erg goed live album van een goede band, die zijn sporen wel verdiend heeft in de muziekwereld.

avatar van Dream Theater
Ook een band die live een stuk stevige progrock kunnen spelen met als eigen geluid het bekende dwarsfluitspel van Ian Anderson. Topnummers zijn het geweldige Aqualung, het epos Thick as a Brick, het lekker stevige Conundrum en het overbekende Locomotive Breath.

avatar van Droombolus
Jammergenoeg is de geluidskwaliteit niet echt geweldig. Las in het boekje dat het allemaal met een 8 sporen machine opgenomen is en die beperking hoor je duidelijk terug. Anderson's zang zit regelmatig te ver weggemoffeld in de begeleiding terwijl z'n fluit er toeterhard overheen komt. Doordat de echo op zowel de zang als op de fluit regelmatig net zo hard terugkomt als het orginele signaal klinkt het af en toe meer als een soundboard bootleg dan als een reguliere live LP. Heel verwonderlijk dat een kontrolefriek als Anderson zijn toestemming gegeven heeft om dit in deze vorm te releasen.

avatar van viking1
Prachtig live album.
Heb de remaster prima geluidskwaliteit.
Sterke set list mooie afwisseling vsn stevige rock nummers en folky/bluesy nummers.

Ken de band al jaren van naam en n paar nummers,ben me er de laaste tijd wat meer in gaan verdiepen,sterke band goede muziekanten.

Las laast ergens dat ze n prijs hadden gekregen voor hun invloed in de muziek.
En dat ze van grote invloed voor bands als iron maiden,black sabbath en metallica zijn geweest.
Ze hadden n prijs voor hun heavy gitaar riffs gekregen.
En die riffs hoor je idd op veel nummers op ook deze live cd.

Vooral de heavy nummers op deze cd zijn prachtig goeie gitarist sterke solo's en riffs.
Sterke live cd.

avatar van Brutus
Heerlijk livealbum

buizen
Ben dit album regelmatig aan het beluisteren, heerlijk hoe je thuis helemaal wordt meegenomen in dat live-sfeertje. Afwisselende songs, leuk aan elkaar gepraat door Ian Anderson, dit album verveelt niet.

Wiki: "Het is niet bekend waar en wanneer dit album is opgenomen, maar fans vermoeden tijdens de concerten in Duitsland en Zwitserland in het voorjaar van 1978. Wellicht zijn sommige nummers een jaar eerder opgenomen."

buizen
Ian Anderson is toch wel een van m'n favoriete bandleiders. Fijne zang, heel uniek. De dwarsfluit in de rock ('n roll) mag ik ook graag horen. Jethro Tull heeft een speciaal plekje in m'n muzikale hart. Dit album in het bijzonder. Heb de band pas later ontdekt omdat ik toen met John Travolta, Grease, Kiss, Black Sabbath en Motorhead bezig was maar bij voortschrijdend inzicht steeds meer waardering voor dit soort albums.
Had nog helemaal niet gestemd.
4,5 sterren.

avatar van joko16
Abominabel slechte geluidskwaliteit. Bijna geen bas en schel geluid. En dan ook nog "digitally remastered".
Daarbij komt ook nog dat mijn cd speler hem als "undisc" ziet en niet afspeelt.?
Zonde!

avatar van Mssr Renard
Op dubbel-lp is de geluidskwaliteit helemaal niet slecht.

Wat is een undisc?

Koop gewoon deze op lp en geniet er op die manier van

avatar van liefkleinhertje
Op de dubbel CD is de geluidskwaliteit uitstekend net zoals de uitvoering ik heb er weinig commentaar op.
Dit is Jethro Tull op zijn best en hierna zal het alleen maar minder worden hoewel deze groep met de CD/LP A nog wel even tegenstribbelt .
Ben 30 jaar geleden al vooruitstrevend geweest dus ik koop dit gewoon op CD en geniet er ook van.

avatar van B.Robertson
Onlangs de LP opgescharreld, niet iets wat ik zo nodig op CD wil hebben daar de balans van mijn Tull-albums anders teveel doorslaat naar CD, wat oud werk betreft. Mooie sfeervolle plaat met uitgebalanceerde setlist die haast al hun albums beslaat. De variatie in stijlen wordt mooi in kaart gebracht en de performance is uitstekend. Dat kan niet van het geluid gezegd worden, al is dat verre van abominabel. Komt over dat er weinig aan gesleuteld is. Aan enige egotripperij ontbreekt het ook niet want als je de plaathoes openklapt wordt de helft van de beschikbare ruimte aan Ian Anderson besteed; de man die dit allemaal mogelijk maakte.

avatar van Mssr Renard
Er komt dit jaar een 3CD-versie van deze dubbelaar uit. Deze plaat is in de hele bookset-serie niet meegenomen, dus vind het meer dan terecht dat er dan ook een deluxe versie van deze uitkomt.

Ik ben benieuwd hoe dat zich tot vinyl gaat verhouden. En ik vraag me ook af of deze (en associated tracks) wordt geremixt.

Bezit dit album in een CD uitvoering en herken niets van de kritiek op de geluidskwaliteit. Hierbij een link naar de betreffende CD op Discogs https://www.discogs.com/release/16799694-Jethro-Tull-Live-Bursting-Out.

Afgespeeld op mijn set klinkt het concert zelfs zeer goed, afgezet tegen de gemiddelde CD. Een mooi opgebouwd holografisch geluidsbeeld waarin iedere afzonderlijke muzikant is te horen. Met de gelaagdheid en subtiliteit is ook niets mis.

Wellicht bestaan er van dit album heel wat mindere uitvoeringen die daadwerkelijk matig/slecht klinken. Maar het kan in voorkomende gevallen uiteraard ook een kwestie van perceptie zijn. Helaas zijn velen vandaag de dag namelijk geconditioneerd door hevige compressie en wordt dit materiaal afgespeeld op lifestyle audiosystemen, Een album dat goed is opgenomen, klinkt dan uiteraard afwijkend en kan hierdoor als slecht worden waargenomen.Veel van de CD's die de laatste jaren zijn geproduceerd, zijn helaas primair gericht op lifestyle audiosystemen en niet op traditionele audio sets.