Ballboy - Club Anthems (2001)

Label: SL

1. I Hate Scotland (5:58)
  2. Essential Wear for Future Trips to Space (3:13)
  3. Sex Is Boring (4:24)
  4. Donald in the Bushes with a Bag of Glue (3:19)
  5. Olympic Cyclist [Acoustic] (3:29)
  6. I've Got Pictures of You in Your Underwear (3:36)
  7. One Sailor Was Waiving (4:48)
  8. Swim for Health (5:12)
  9. They'll Hang Flags from Cranes upon My Wedding Day (3:14)
  10. Postcards from the Beach... (2:32)
  11. Dumper Truck Racing (6:21)
  12. Public Park (5:06)
  13. A Day in Space (6:03)
  14. Leave the Earth Behind and Take a Walk into the Sunshine (10:19)
avatar van Yak
Yak
Ik ben al wat langer bekend met het curieuze fenomeen Ballboy, maar dan vooral door de losse tracks op compilaties, mp3's die overal en nergens opduiken en wat niet al. Dit is het eerste volledige album van ze dat ik hoorde, en het is potverdorie schitterend. Zeer kleurrijk, soms zelfs op het theatrale af (I Hate Scotland, I've Got Pictures of You in Your Underwear), sarcastische teksten waarbij je je afvraagt of je er nu om moet lachen of niet. Schitterende aandoenlijke muziek, die met al zijn tongue-in-cheek'heid nog ontroert ook. 4,5*

JonnieBrasco
Ook hier 4,5*. Een album dat fijne Belle & Sebastian-achtige 'twee' pop-anthems afwisselt met gedreven up-tempo poprocksongs.
Songs uit die eerste categorie (zoals Sex Is Boring, They'll Hang Flags from Cranes on My Wedding Day en Dumper Truck Racing) zijn inderdaad erg ontroerend en grappig tegelijk - is daar nou niet een vervangend woord voor?
Songs uit de tweede categorie op dit album, die hebben kloten. Met een Schots temperament kun je dat ook wel verwachten, ik hou er van. Een keer niet dat correct omkaderde en arrogante Engelse, maar gewoon lekker eigenzinnig en instrumentaal houden ze zich geen moment in. (Wat geresulteerd heeft in een prima articulerende en rammelende slaggitaar, en recht voor zijn raap gebrachte synthesizerklanken.)
Zoals de emoties tijdens de eerste categorie liedjes vooral gemaskerd worden door sarcasme en humor, wordt in de tweede categorie de troosteloze sfeer (een associatie die ik nog altijd heb bij Schotland) compleet weggespeeld met melodieuze, gedreven gitaarpop.
Tekstueel en muzikaal is dit zo genieten, dat ik dit 1. iedere indiepop liefhebber ten zeerste wil aanbevelen, en 2. zelf snel de rest van de albums ga luisteren. Yak, andermaal bedankt!
Momenteel aangevinkte favoriete tracks: I Hate Scotland, A Day in Space.