Ozzy Osbourne - No Rest for the Wicked (1988)

Rock / Metal
Label: Epic

1. Miracle Man (3:44)
  2. Devil's Daughter (Holy War) (5:15)
  3. Crazy Babies (4:15)
  4. Breakin' All the Rules (5:15)
  5. Bloodbath in Paradise (5:03)
  6. Fire in the Sky (6:24)
  7. Tattooed Dancer (3:53)
  8. Demon Alcohol (4:30)
  9. Hero * (4:49)
  10. The Liar * (4:32)
  11. Miracle Man [Live] * (3:47)
avatar van vielip
Ik vind deze niet veeeel beter dan The ultimate sin. Wel heeeeel anders
Beide vind ik geweldig!

avatar van Edwynn
No Rest For The Wicked vind ik ook best een leuke plaat. Crazy Babies vind ik een echte misser. De rest varieert van aardig tot uitstekend. Nieuwkomer Zakk Wylde verrast met zijn unieke, zompige stijl.

Ligt het aan mij of hoor ik in die stijl van Zakk Wylde toch een klein beetje Tommy Iommi terug? Is een compliment hoor. Ik vind trouwens de bijdrage van Wylde cruciaal voor dit album.

avatar van Edwynn
Hmm, ik vind Wylde's spel klinken alsof het uit de losse pols komt. Overgoten met een scheut whiskey. Met veel slingers (weet niet hoe je dat eigenlijk noemt) aan het eind van elke haal.
Iommi's spel is veel meer afgemeten.

avatar van AstroRocker
Ozzy's eerste cd met Zakk Wylde, opvolger van de helaas vertrokken Jake E Lee.
Een prima album, maar over het geheel genomen wel wat minder dan BATM en Ultimate Sin.
Overigens is het gitaarwerk van Zakk ook dik in orde, heel anders weer dan de voorgaande gitaristen van Ozzy. Beste songs: Miracle Man (vooral de prachtige tekst ), Fire in the Sky en Demon alcohol.
Toch draai ik dit album niet zoveel, ik zie het eigenlijk als een opzet naar het veel betere No More Tears. Ik geef 3.5 sterren.

avatar van notsub
Deze ligt in het verlengde van The Ultimate Sin, maar die voorganger hoor ik toch liever. De toegankelijke liedjes zijn hier best simpel van opzet en uitvoering. Bij The Ultimate Sin voel ik nog een soort van guilty pleasures, die ik hier maar incidenteel hoor. Met name bij Breakin' all the Rules en Fire In The Sky is dat het geval. Het gitaarwerk is over de hele linie in orde, maar Ozzy klinkt toch redelijk vlak hier.

avatar van De buurman
Sommige nummers zijn weer uitstekend, maar over de hele linie vond ik The Ultimate Sin toch wat spectaculairder. Deze klinkt wat strakker en droger, niets mis met de sound hier. De piepjonge Zakk Wylde speelt fantastisch, maar de overvloed aan die afgeknepen, gillende boventonen werken me soms wat op de zenuwen. Demon Alcohol is tamelijk zwak, Fire In The Sky heeft ook niet zoveel om het lijf. De rest van de nummers zijn eigenlijk (weer) gewoon prima.

avatar van Rockfan
Edwynn schreef:
Iommi's spel is veel meer afgemeten.

Nog even over Zakk. Ik ben niet zo'n fan van meneer Wylde. Ook niet van zijn podiumoptreden trouwens. OP Live At Budokan loopt hij erbij als een Hyperactieve Hells Angel die hier en daar nog een fluim kwijt moet.

De buurman schreef:
Fire In The Sky heeft ook niet zoveel om het lijf.

Wat mij betreft één van de hoogtepunten!

avatar van AstroRocker
Ja, Fire in the Sky is het beste nummer van dit album!

avatar van Faalhaas
Deze scoort een stukje lager dan zijn andere jaren 80 albums. Toch is dit juist mijn favoriet. Ik vind elk nummer enorm catchy. Veel numers ken ik ook nog van Vara's Vuurwerk, misschien ben ik daarom bevooroordeeld. Maar who cares, ik geniet optimaal en dat kan ik bepaald niet zeggen van zijn andere albums.

avatar van milesdavisjr
Het album dat gemiddeld genomen wat minder scoort dan zijn voorgangers. Dat vind ik ook niet onterecht. Er staan te weinig nummers op die zich in je hoofd nestelen. Hoewel nieuwkomer Zakk Wylde op mij een geweldige indruk maakte. Wat een heerlijke solo's vuurt hij op ons af.
Breakin' All the Rules spreekt mij wel aan en Fire in the Sky kan mij ook nog wel bekoren. Het is voor mij trouwens een raadsel dat Hero als bonustrack op de plaat staat. Ik vind het wellicht het beste nummer van de schijf en het stond naar mijn mening ook op de Europese versie destijds.

avatar van Banjo
Ik had Ozzy Osbourne toch wat rauwer en harder voorgesteld...
Ik vind het echt te soft, 3 sterren kan ik nog wel geven..

3 sterren

avatar van gigage
Met Fire in the sky en Hero heb ik de hoogtepunten wel benoemd (en zelfs die krijgen een vervelende fade out) van deze naar hairmetal neigende plaat. De instrumentale breaks houden de simpele songs nog enigszins overeind. Grootste minpunt is het drumspel en geluid van de snare.

gigage schreef:

Geen Breakin' All the Rules met zijn heerlijke gitaarsolo als hoogtepunt? Voor de rest ben ik het wel met je eens hoewel Wylde wederom een schot in de roos was voor Ozzy!

Miracle man, fire in the sky, tattooed dancer En bloodbath in paradise zijn toch echt fantastische nummers.
Bonustrack the liar is ook Prachtig.

avatar van vielip
Ja wat mij betreft hadden The liar en vooral Hero op het reguliere album moeten staan. Prima songs!

avatar van Zagato
Het laatste album van Ozzy dat ik heb gekocht, het was voor mij een afhaakalbum. Ik miste Jake E. Lee hier enorm, niet dat Zakk Wylde een slechte gitarist is maar zijn stijl ligt me minder. Het songmateriaal vond ik ook een stuk minder. Ik heb het album vandaag weer eens geluisterd (dat kan best 20 jaar geleden zijn) en kom nu weer tot dezelfde conclusie met als dieptepunt Crazy Babies. Is het allemaal ellende dan? Nee hoor maar het zal nooit mijn favoriete Ozzy album worden.

avatar van milesdavisjr
Met de op dat moment nog jonge Zakk Wylde heeft Ozzy een nieuwe gitarist in zijn gelederen. Wat mij betreft een uitstekende keus, hoewel ik Rhoads verfijnder vindt bevalt Wylde mij ook prima. Met zijn uitwaaierende solo's drukt hij onmiskenbaar zijn stempel op de muziek. Ik heb het altijd een redelijke schijf gevonden maar inmiddels draai ik het plaatje nooit meer i.t.t. zijn voorgaande worpen.
Miracle Man trapt de schijf af en het is een redelijke song maar ik heb betere opwarmers van Ozzy voorbij horen komen. Devil's Daughter is ook solide maar niet wereldschokkend. Crazy Babies vormt een catchy song en is aardig. Breakin' All the Rules is de eerste track waarbij ik opveer en wat een heerlijke solo van Wylde komt er voorbij, om je vingers bij af te likken. Bloodbath in Paradise is ook weer aardig maar trekt verder ook weer geruisloos aan mij voorbij. Fire in the Sky, een jaren 80 powerballad in optima forma, waarbij een fraaie opbouw, een lekkere groove en prima zanglijnen hand in hand gaan, een van man's beste composities wat mij betreft. Tattooed Dancer en Demon Alcohol kunnen mij niet bekoren, deze nummers klinken voor mij te alledaags. Bonustrack Hero had wat mij betreft tot het reguliere songmateriaal op dit album moeten behoren, het is een weergaloze track met een te gekke solo. Het had de plaat van meer cachet voorzien. Zo vormt No Rest For the Wicked een magere worp in het oeuvre van de beste man.

Tussenstand:

1. Diary of a Madman
2. Blizzard of Ozz
3. The Ultimate Sin
4. Bark at the Moon
5. No Rest for the Wicked

avatar van Edwynn
No Rest For The Wicked had een spannend 'nieuw' gitaargeluid. Daardoor was er direct afstand genomen van het hairgeluid van The Ultimate Sin. Hier is weer iets meer heavy metal te beleven. Al vind ik niet alles even aansprekend. De blitse opener Miracle Man en het scherpe Breaking All The Rules zijn te gek. Wat een vette riff heeft die laatste. Dat is knallen met een grote 'K'.
Crazy Babies is daarentegen gewoon een Sesamstraatliedje met een hakketakriffje. De rest zit er een beetje tussenin. Wel oké maar meer ook niet.

avatar van gigage
Als de riff van Breakin all the rules begint verwacht ik dat Ratt 'm gaat inzingen. Maar het is wel een aardige track.

avatar van Edwynn
Round And Round inderdaad. Ik vind het wel een kicken riff.

avatar van Wolfmother
Wederom een schot in de roos!
Zakk zijn stijl geeft dit album wat unieks en qua catchyness komt het bijna in de buurt van de voorganger.

1. The Ultimate Sin
2. No Rest for the Wicked
3. Blizzard of Ozz
4. Diary of a Madman
5. Bark at the Moon

avatar van RonaldjK
Qua imagovorming had Ozzy Osbourne (of beter: zijn management) alles op orde, zo toont de hoes. Het waren de hoogtijdagen van hairmetal, al is zijn muziek serieuzer van aard. Lekker griezelen met die voorkant of het intro van Bloodbath in Paradise, met in de introriff een kleine verwijzing naar zijn vorige broodheer Black Sabbath. Commercieel was hij Tony Iommi en zijn huurlingen inmiddels ver voorbijgestreefd. Dat uitgerekend Sabbaths eigen Geezer Butler de bassist van zijn band was tijdens de tour voor No Rest for the Wicked, droeg alleen maar bij aan de status van de madman.

Bob Daisley werd weer binnengevlogen om voor Osbourne te schrijven en te bassen, hij was echter wederom niet goed genoeg om in de groep te spelen. Graag zou ik zijn biografie 'For Facts Sake' lezen, maar de prijs is veel hoger dan hetgeen ik ervoor over heb. Op Amazon vond ik de recensie van ene KCMJ die schrijft het boek met pijn te hebben gelezen: "One thing which kept bugging me while I read on though, was how many times Bob continued to go back to work with the Osbournes, continually referring to them as "his friends", when it was clear that they were anything but."
Wel op de foto mochten de inmiddels onherkenbaar jonge gitarist, tevens nieuwe aanwinst Zakk Wylde, plus drummer Randy Castillo. Gevieren zetten ze een harder album neer dan Osbourne op de vorige platen deed, met die typische jaren '80-drumsound; productie door Keith Olsen.
Wylde bleek na Rhoads, Tormé, Gillis en Lee de vijfde getalenteerde snarenracer op rij, in dit geval eentje met intensere licks dan zijn voorganger; wellicht omdat Osbourne het steviger wilde hebben, maar wát een krachtpatser weer!

Wat ik echter nauwelijks heb is dat de nummers blijven hangen. Miracle Man lijdt onder het refrein met dat zangeffect; niet mijn ding. Daarna klinkt soms een aardige riff en de solo's zijn natuurlijk dik in orde, maar de eerste compositie die zowel een pakkende gitaar- als melodielijn heeft is voor mij Tatooed Dancer en dan zitten we al bij track 7. Demon Alcohol is met zijn toepasselijke tekst wederom raak, waarmee de oorspronkelijke plaat is afgelopen.
Toetsenist John Sinclair, vervanger van Don Airey, is er vast bijgehaald door Daisley: de twee speelden samen bij Uriah Heep op Abominog (1982). Zijn bijdragen zorgen voor de noodzakelijke sfeer, waardoor het nét wat ronder wordt. Mijn cd heeft nog bonustrack Hero, waar zijn toetsenlaagje zich al helemaal uitbetaalt, al blijft het een middelmatig nummer.

Sinclair ging mee op tournee en zal het nodige rond Osbourne en zijn excessen hebben meegemaakt, zeker in Amerika. No Rest for the Wicked is een spreekwoord met bijbelse oorsprong. Van hetgeen ik begrijp uit de lezersrecensies over Daisley's boek zeer toepasselijk op de rusteloze frontman.

Tenslotte enige speculatie van mijn kant: naar mijn gevoel staat Osbourne op z'n laatste album Patient Number 9 een stuk dichter bij zichzelf dan op deze geoliede plaat, die mij evenwel nauwelijks iets doet. Misschien is dat wel het probleem: John Osbourne was diep weggeduwd om showman Ozzy zijn ding te laten doen. In mijn beleving is dat te horen.

RonaldjK schreef:

Wat mij betreft had dit nummer niet als bonustrack moeten fungeren maar standaard op het album moeten staan. Ik vind het een fantastisch nummer. Bevat heel veel sfeer en die riff is weergaloos. En dan heb ik het erg fraaie outro nog niet eens benoemd.

avatar van Edwynn
ík heb ook de versie met Hero. Zeker niet slecht. No Rest For The Wicked vind ik wel wat minder dan zijn voorgangers maar er staan nog steeds lekkere bangers op. Zelf ga ik juist hard op Miracle Man, Breaking All The Rules en Bloodbath In Paradise. Dingen als Crazy Babies (superirritant) en Tattooed Dancer vind ik een stuk minder. De rest is oké.

avatar van RonaldjK
Over de waardering voor dit album en wat nu de beste of juist slechtste nummers zijn, is dit volgens mij de Ozzy met de meest uiteenlopende meningen.

avatar van Von Helsing
Nadat een jaar daarvoor Randy Rhoads Tribute uitkwam viel dit album mij in eerste instantie tegen. Nu vind ik het een alleraardigst album met Fire in the Sky, Miracle Man, Bloodbath in Paradise en Devil's Daughter (Holy War) als de hoogtepunten.

avatar van milesdavisjr
No Rest for the Wicked roept bij mij gemengde reacties op, uiterst flauwe deuntjes als Bloodbath in Paradise, Tattooed Dancer en toch ook Demon Alcohol worden afgewisseld met enkele prima worpen. Fire in the Sky duurt wat lang maar vind ik uiterst sfeervol. Breakin' All the Rules, een catchy nummer en een gitaarsolo om je vingers bij af te likken. Hero; de bonustrack had natuurlijk gewoon tot de reguliere tracklist moeten behoren, een prachtsong.
Wylde kon Rhoads niet doen vergeten maar ik heb hem altijd een aanwinst gevonden, zijn gitaarspel is een stuk steviger aangezet en is minder subtiel dan dat van Rhoads. Van het gitaarspel van beide heren kan ik genieten. Conclusie; dit plaatje steekt voor mij erg wisselvallig in elkaar.

avatar van vielip
Och ja, Fire in the sky is nog zo'n fantastisch nummer inderdaad!