Fairport Convention - Tippler's Tales (1978)

Roots
Label: Vertigo

1. Ye Mariners All (Including Bottom of the Punch Bowl / East Nuke of Fyfe) (4:27)
  2. Three Drunken Maidens (2:41)
  3. Jack O'Rion (Including Turnabout / Tiree / Miss Stevenson's / Do It Again / March of the Last / Turnabout (11:05)
  4. Reynard the Fox (2:59)
  5. Lady of Pleasure (2:31)
  6. Bankruptured (1:52)
  7. The Widow of Westmoorland (3:16)
  8. The Hair of the Dogma (1:48)
  9. As Bitme (1:32)
  10. John Barleycorn (4:49)
avatar van Gert P
Staan een paar pracht nummers op zoals het ruim 10 minuten durende Jack O' Rion en het ook van Taffic bekende John Barleycorn die ruim 8 minuten duurt, Three drunken ladies en Ye mariners all.

avatar van koho
Uitstekend, maar te vaak over het hoofd gezien album van Fairport; opvolger van The Bonny Bunch Of Roses, stilistisch eigenlijk de tweelingbroer, beide albums zouden niet misstaan hebben als 1 dubbelalbum.
Dit was de tweede plaat voor Vertigo en verkocht evenals de eerste voor geen meter - Engelse folkrock was bepaald geen voorpaginanieuws meer eind jaren '70. Het contract bepaalde dat Fairport nog diverse platen zou gaan maken voor Vertigo - geschrokken kocht de platenmaatschappij de band uit, het contract werd verbroken en voor het eerst in lange tijd kreeg Fairport een substantiële som poen ... om géén platen meer te maken dus. En zo was Tipplers Tales meteen ook het laatste album voor Vertigo. het is jammer dat het zo moest lopen want ik vind 't één van Fairport's beste; een fris, aanstekelijk geluid, prima materiaal waar Swarbrick excelleert - hoor die viool in Ye Mariners All en Jack Orion en weet wie de maestro op dat gebied is. Nicol heeft zich nooit echt op zijn gemak gevoeld als leadgitarist maar hier loopt het allemaal prima. Geen kwaad woord over deze plaat. Zoals bij Bonny Bunch geschreven (ik vind deze net iets beter): baanbrekend was het allemaal niet meer, maar wel heel leuk.
4.5 ****
Dit was het laatste studio-wapenfeit van Fairport met Dave Swarbrick. De band viel uit elkaar in 1979, op doktersadvies (bij Fairport lopen zaken nooit normaal!) - Swarbrick werd afgeraden harde elektrische muziek te spelen vanwege gehoorproblemen. Hij en Nicol traden hierna op als duo; Rowland verdween eigenlijk uit de muziek en Pegg trad toe tot Jethro Tull. Officieel was de band uit elkaar maar eigenlijk traden ze nog geregeld op daarna, soms met Rowland en soms met voorganger Dave Mattacks op drums. Pas in 1985 zou er weer nieuw materiaal komen, van een geheel nieuwe versie van de band. Weer een ander verhaal.

koho schreef:
4.5 ****
Dit was het laatste studio-wapenfeit van Fairport met Dave .

Hij is als dubbelaar te krijgen heb ze namelijk ook deze 2 albums op 1 cd.

avatar van koho
Gert P schreef:

Hij is als dubbelaar te krijgen heb ze namelijk ook deze 2 albums op 1 cd.

Klopt. Dit schreef ik bij de entry van Bonny Bonch Of Roses:
Jarenlang was het vrijwel niet mogelijk om hieraan te komen op CD - de 2-on-1 CD Bonny Bunch/Tipplers op Vertigo begin jaren '90 deed zeker $150 op eBay - maar vorig jaar zijn beide albums opnieuw uitgebracht (dit maal als individuele titels) door Vertigo.

Dus je had een hele dure, hoewel de waarde ervan gekelderd zal zijn naar normale hoogten omdat de albums weer gewoon verkrijgbaar zijn.

avatar van Gert P
Weet niet wat ie waard is maakt me ook niet uit, heb hem en hij is mooi en duurt lang zo.