Shakespear's Sister - Best Of (2005)

Label: WEA

1. You're History (4:29)
  2. Heroine (3:47)
  3. Break My Heart (You Really) (3:31)
  4. Dirty Mind (4:08)
  5. Waiting (3:36)
  6. Goodbye Cruel World (4:00)
  7. Stay (3:47)
  8. I Don't Care (4:25)
  9. Hello [Turn Your Radio On] (4:13)
  10. I Can Drive (4:08)
  11. Excuse Me John (4:43)
  12. Can U Wait That Long (4:15)
  13. Do I Scare You (5:03)
  14. White Rabbit (3:02)
  15. Was It Something I Said (4:53)
avatar van musicfriek
Shakespear's Sister was een formatie rondom Siobhan Fahey (Ex-Bananarama) en Marcella Detroit. In het jaar dat Fahey uit Bananarama stapt (1988) richt ze de groep Shakespear's Sister op. Venoemd naar het bekende Smiths-nummer. Officieel is het een spelfout (Shakespear moet met een e natuurlijk), maar ze hebben de groepsnaam zo gelaten.

In 1989 scoorden ze hun eerste hit: You're History, in dit nummer is al duidelijk te horen wat voor een bereik Marcella heeft (ze kan echt hoog!). Bijbehorende video is ook erg leuk om te zien. Het blijft een lekkere pop/rock-song.

In 1992 scoorden ze in Engeland een monsterhit met Stay, een van de langstgenoteerde nummer 1 hits aldaar. De video was voor Duitsland te controversieel en werd ook verboden daar. Siobhan was uiteindelijk niet blij met dit succes, want voor het eerst deed ze niet de lead vocals. Ze scoorden nog een paar hitjes, maar na 2 albums was het gebeurd met Shakespear's Sister. Marcella ging solo en Siobhan liet zich opnemen in een inrichting. Ze hebben elkaar sindsdien ook nooit meer gesproken. Afgelopen jaar is ze ook nog gescheiden van Dave Stewart (Eurythmics) na 20 jaar huwelijk.

Anno 2008 is het vrij stil rondom deze dames, maar ben wel blij dat deze verzamelaar uitgebracht is. Moet het alleen nog zien te vinden De uitgebrachte singles zijn iig stuk voor stuk de moeite waard. Ze hadden wel een eigen stijl.

Voor de liefhebbers van Dawn French & Jennifer Saunders een hilarische parodie op Stay.

Er staan wel nummers op die tussen het werk van Cocteau Twins passen, en wat is die Siobhan een mooie vrouw.