Kate Bush - Aerial (2005)

Label: EMI

1. King of the Mountain (4:53)
  2. Pi (6:09)
  3. Bertie (4:18)
  4. Mrs. Bartolozzi (5:58)
  5. How to Be Invisible (5:32)
  6. Joanni (4:56)
  7. A Coral Room (6:12)
  8. Prelude (1:26)
  9. Prologue (5:42)
  10. An Architect's Dream (4:50)
  11. The Painter's Link (1:35)
  12. Sunset (5:58)
  13. Aerial Tal (1:01)
  14. Somewhere in Between (5:00)
  15. Nocturn (8:34)
  16. Aerial (7:52)
avatar van Gert1980
deric raven schreef:
Gert1980Voor mij blijft het een kerstplaat, net als The Good Son van Nick Cave. Het is een gevoel, jij ervaart het anders

Nou ja ervaart, het is een feit, het is gewoon echt geen kerstalbum.
Maar los van hoe jij het ervaart, luister hem eens op een koude winteravond (niet dat we die nog vaal hebben helaas) en luister écht naar de teksten (heb je misschien al tig keer gedaan!?)... Ik vind het een meesterwerk waarin ik nog altijd nieuwe dingen ontdek. Datzelfde geldt ook voor Aerial .

Aerial kan ik nu ook beter waarderen, ik vind Kate Bush geweldig, toch vervlakt mijn aandacht na Hounds of Love, voor mij haar meesterwerk. King of the Mountain behoort weer wel tot mijn favorieten, prachtsong!
Ik ben het helemaal met je eens dat je bij Kate Bush steeds weer iets nieuws ontdekt. Aerial vind ik weer een lenteplaat, nieuw leven, moeder en kind relatie. Ik ben hoe dan ook geneigd om platen aan seizoenen, gebeurtenissen (vaak nostalgische) en kleuren te koppelen. Een totale gevoelsbeleving, zo vind ik The Unforgettable Fire van U2 ook een kerstnummer, terwijl de hele plaat meer de onrust van het onstuimige herfstweer uitademt.

avatar van Gert1980
deric raven ik behoor tot die zeldzame groep die meer fan is van de Kate vanaf Hounds of Love, zo ben ik ook helemaal weg van The Red Shoes. Zowel de muziek, als haar emoties... ik vind het een zwaar onderschat album. En is And So is Love niet één van haar mooiste nummers?

Ik herken overigens wat je zegt, ik link veel albums ook aan seizoenen en dergelijke.

And So Is Love is prachtig, een warm nummer. Bijna kerstmis achtig
Grapje natuurlijk, maar wel een van de mooiere songs van de latere periode. Wat soberder allemaal, ik hou daar wel van

avatar van steven
Weer eens beluisterd van de week . Maar wat is het tweede gedeelte toch een heel stuk beter dan het eerste wat mij betreft. Staan zelfs ronduit vervelende nummers op (Mrs Bartolizzi is echt niet te doen ) het eerste gedeelte maar als dan die prelude begint dan wordt het ook echt fantastisch. Dus lijkt me 4 sterren een mooie score, het tweede gedeelte gaat deze week zeker op een mooie ochtendwandeling weer langskomen

avatar van Clownvis
Prachtig album. Met name het 2e gedeelte. Op de eerste cd staan wat nummers die me niet helemaal bekoren. 4 sterren voorlopig.

avatar van Deranged
Gert1980 schreef:

Deranged ik vraag me bij jouw teksten vaak af welke drugs je op had toen je je stukjes schreef. Please tell me, want volgens mij heb ik die nog nooit gehad.

Heb mezelf op zitten vreten om deze.

Pislaaiend, het schuim op de kaken.

Heb staan grunten staan puffen en zuchten.

Heb met een hakbijl in de hallway lopen zwaaien.

Even wat stoom afblazen.

Allemaal een kwestie van mijn adoratie.

Voor dit machtige album nog steeds.

Ik ga je niet vertellen wat je wel of niet moet nemen het kan voor je werken maar ook helemaal niet.

Met een mindset als hier geëtaleerd heeft het inderdaad weinig zin en zal van enige verruiming geen sprake zijn.

Omvat werkelijk het gehele
scala
aan aardse waarde de
schemering op zeeën
de val van
het licht
op het land
en de neerdaling van haar schaduw

Definitieve versie van het gedichtje dat ik schreef waarin ik dit album liefdevol samenvat.

Zoals ik al zei het is gewoon spot on als je er ook daadwerkelijk naar hebt geluisterd.

Daar de objecten die ik aandraag ook daadwerkelijk ontegenzeggelijk aan bod komen hier.

De zee op A Coral Room.

Metaforen als ‘sky of honey’ of ‘sea of honey’ en wat je je daar dan ook bij voor zou mogen stellen.

Lichtval en schaduw op liederen als Somewhere in Between en Nocturn.

De schoonheden des levens de kunsten het aardse het komt hier allemaal samen.

Nog eens deftig beluisterd via hoofdtelefoon. Wow wat een album. Is inderdaad een sterk album. Vraag is heeft Kate ooit een slecht album afgeleverd ?? Ik denk het niet.

avatar van lennon
TONYLUNA schreef:

the Dreaming nog eens luisteren ?

lennon schreef:

the Dreaming nog eens luisteren ?

Ik heb alle studio platen van KB buiten "Director's Cut ". Het zijn stuk voor stuk pareltjes.
En ja sorry hoor. The Dreaming is zelfs één van mijn favorieten. Zeer gedurfd en experimenteel.
Ik denk dat er weinig artiesten zijn die zo'n constante hoge kwaliteitsplaten afleveren. Mmm Dit schiet mij direct binnen : Peter Gabriel hoort daar ook zeker bij ....

avatar van Deranged
Kate heeft het stukje monoloog aan het begin van An Architect’s Dream vervangen door haar zoon nadat de aanvankelijke spreker Rolf Harris enkele serieuze beschuldigingen aan zijn broek kreeg.

Stukje cancel cultuur in vroege vorm maar scheelt dat ik het wel een verbetering vind eigenlijk.

De tekst is anders en er zit ook wel iets in de intonatie van de knul die het aardig weet in te leiden.

Aardiger dan voorheen.

In mijn gehoor in ieder geval.

Ben het dan ook gaan omarmen als de definitieve versie van voor mij nog steeds een van haar allermooiste en meest ontroerende liederen.

Gelukkig zijn natuurlijk beide versies nog steeds zeer gemakkelijk te beluisteren voor een ieder die dat maar zou willen.