Betty Wright - Hard to Stop (1973)

Soul

6. Gimme Back My Man
  7. Who'll Be the Fool
  8. Babysitter
  9. If You Think You've Got Soul
  10. It's Hard to Stop (Doing Something When It's Good to You)
avatar van Angelo
Heerlijke zomerse soul van Betty Wright. Het openingsnummer ‘I am woman’ is heerlijk bij een zonnig weertje, bij het beluisteren van het intro van het nummer lijkt het even alsof Diana Ross om de hoek komt kijken, niets is echter minder waar. ‘Sweet wonder’ is minstens even zo vrolijk en luchtig als het vorige nummer. ‘The experts’ is voorzien van een catchy intro en heeft wel wat weg van de Motown sound. ‘We the two of us’ is ook weer een heerlijk luchtig nummer en is bovendien voorzien van een fijn ritme. ‘Let me go down’ is een van de rustigste nummers op het album, maar is zeker niet minder mooi. Weer komt bij het gesproken gedeelte Diana Ross naar boven. ‘Gimme back my man’ is lekker funky en weergeeft de typische Miami soul sound. ‘Who’ll be the fool’ is het tweede rustige nummer en vormt een mooie afwisseling na het warme vorige nummer. We maken kennis met een beetje een bluesachtige Betty en deze kant van haar bevalt erg goed. ‘The babysitter’ is nog een redelijk bekend nummer, lekker funky net als vele andere nummers op dit album en dat terwijl het toch zo’n clichématig nummer is; de babysitter kreeg een affaire met ‘haar’ vent. ‘If you think you’ve got soul’ is wat rauwer dan het werk dat we eerder hebben gehoord en kent aanstelijke beats en breaks. Het is ook meer funkachtig! De afsluiter en tevens titeltrack ‘It’s hard to stop’, heeft echt een heerlijke laidback vibe en is zeker een waardige afsluiter voor dit album.

Dit album van Betty Wright is altijd tamelijk onbekend en onsuccesvol gebleven. De verassing was dan ook groot dat dit album vanuit het niets werd uitgebracht op CD in 2006. Wel als gelimiteerde oplage weliswaar. Dit album is een leuke toevoeging voor iedere liefhebber van soul, die eens wat luchtigere soul willen, dat een warme sfeer uitademt. Jammer dat dit album de weg naar het grote publiek niet wist te vinden.

Mooi album, voor een prikkie op vinyl opgepikt.
Ken vaag dat live album van haar, dit vind ik een stuk mooier.
Ik hoor (gelukkig) de invloeden van Diana Ross niet, is voor mij geen grote zangeres geweest.
Gevarieerd deze plaat zoals boven ook al wordt aangegeven.