Janez Detd. - Killing Me (2005)

Belgiƫ
Punk / Rock
Label: [PIAS]

1. The Tide Rises, the Tide Falls (0:55)
  2. Killing Me II (2:40)
  3. Deep (3:09)
  4. Killing Me I (3:15)
  5. In These Days (3:23)
  6. Crossed Your Heart (2:57)
  7. Fires to Come (2:41)
  8. I Would Die for You (2:39)
  9. Lack of Shame (2:23)
  10. Death Alone (From Death Can Save) (2:43)
  11. Breaking the Waves (3:05)
  12. Killing Me III (2:59)
  13. Until the End of the World (I Will Always Love You) (4:36)
  14. The One (3:19)

met Ivy Smits

Leadsinger Nicholas Vanderveken heeft volgens de kranten een zwarte periode achter de rug en dat probeert hij niet te verbergen: de ene keer strijdvaardig, de andere keer weer teleurgesteld in en afgevend op de mensen in zijn nabije omgeving. Het behoeft geen twijfel dat Janez Detd voor hem een houvast was.
Uit deze plaat blijkt ook dat Janez Detd, na enige tijd, de ideale bezetting heeft gevonden. De 'emo' van Nicholas is zeer complementair met de hardcore-invloeden van de bescheiden gitarist Lennart Bossu (zijn aandeel in Janez Detd is veel groter dan hij zelf zou laten uitschijnen). Bram Steemans, drummer, zorgt dan weer voor de sfeer binnen de groep, aldus Nicholas.
Killing me is een plaat geworden vol vlotte punkrockliederen waarin nu eens vrolijk en op z'n Offsprings wordt ge-woow-woowed en dan weer schmertz wordt uitgeschreeuwd door bassist Joeri Van Vaernbergh.
Ondanks de zeer emotionele ondertoon van de meeste teksten, blijft dit een stevige punkrockplaat, waarmee Janez zeker menig feestjes kan rocken in de toekomst. De good old shit (Beaver, Lisa) kan worden afgewisseld met nieuwe nummers uit Killing Me en Anti-Anthems.

Ink
tis Nikolas Vanderveken....

Heb een beetje moeite met de productie van de plaat, voelt bij lange na niet af. Terwijl voornamelijk Anti-Anthems ontzettend glad (punkrock) geproduceerd was.

The Tide Rises - The Tide Falls (die mn computer in heeft gelezen als Ride Roses ?!) is heel raar. De eerste keer hoorde ik alleen het piano spel, daarna voornamelijk de schreeuwende kinderen en vanavond viel me weer het diepe gezucht op....

Fires To Come is echt goed, en te gek live!
Verder, Deep en Kiling Me (II).

nicolas
het beste van de drie met mooie teksten soms.

Janez Detd. probeert een "serieuze" plaat te maken, met matig succes.

afrekeningsgroepken...
moeten die nu met elk nummer in de afrekening komen
platten punkrock die je boven de 20 niet meer goed vindt,hehe

PriestMaiden
Commercieel zijn en Punk willen zijn gaat niet goed samen...
Ik heb deze cd vroeger nog gedraaid en het kon me nooit echt boeien. Ondertussen veel betere Belgische bands ontdekt zoals Channel Zero en Triggerfinger.

PriestMaiden
Album een herkansing gegeven en hij klinkt eigenlijk zo slecht niet (de hardcorescreams tussendoor op sommige nummers vind ik wel iets hebben, omdat ik geen liefhebber ben van de zanger Nicolas). Fires to Come, In These Days, Killing Me (single versie) en Crossed Your Heart zijn de beste nummers. De laatste twee tracks zijn wel beduidend minder - skip ik meestal dat popgedoe gaat hen niet goed af vind ik.