Thelonious Monk Quartet - Misterioso (1958)

Jazz
Label: Riverside

1. Nutty (5:23)
  2. Blues Five Spot (8:15)
  3. Let's Cool One (9:15)
  4. In Walked Bud (11:22)
  5. Just a Gigolo (2:08)
  6. Misterioso (10:53)
  7. 'Round Midnight * (6:15)
  8. Evidence * (10:15)
  9. Bye-Ya / Epistrophy (Theme) * (11:54)
Dardan
Wat een optreden moet dit geweest zijn op die 7de augustus Uit dezelfde opnames kwam ook Thelonious In Action tot stand al vind ik de selectie hier nóg beter: de Monk-composities zijn interessanter en Johnny Griffin speelt hier het geheel naar een nog grotere hoogte - af en toe wordt hij ook simpelweg alleen gelaten aangezien Monk blijkbaar niet verlegen was om in het midden van een nummer de bar op te zoeken en hem van daar aan te moedigen, maar op zo'n ongelooflijk getalenteerde saxofonist kan je blind vetrouwen en jezelf de vrijheid gunnen om zo'n fratsen uit te halen. Hier is dat waarschijnlijk niet gebeurd, maar het zou zo maar gekund hebben.

Just A Gigolo - Dit is een van die korte ontmoetingen waar je later amper nog stil bij staat. Ook het publiek praat er gemoedelijk op de achtergrond doorheen, wie/wat was dat? Enkel een...

avatar van heartofsoul
Op dit live-album van Monk ben ik nog steeds niet uitgeluisterd. Kon het de afgelopen week met moeite wegleggen. Verbluffende interactie tussen de eigenzinnige en elegante pianist Thelonious Monk, de heerlijk soepele drummer Roy Haynes en natuurlijk Johnny Griffin met zijn aimabele tenorspel (en natuurlijk mag bassist Ahmed Aboul Malik niet onvermeld blijven). Ik vind eigenlijk alles mooi aan dit album, dat ik het liefst 's avonds met de koptelefoon beluister. Johnny Griffin vind ik echt een wonder op dit mooi opgenomen optreden, en ik vraag me nu af er onder zijn albums op eigen naam ook zulke schatten te vinden zijn.
Favorieten heb ik trouwens niet - ik zit vanaf het begin tot het eind ademloos te luisteren. Wat een muzikale elegantie, schoonheid en vernuft!.

Soledad
Ik vind Griffin te gek. Met Monk is er nog deze fantastische live plaat:

Thelonious Monk - Thelonious in Action (1958) - MusicMeter.nl

Van Griffin zelf vind ik deze erg goed:

Johnny Griffin - Introducing Johnny Griffin (1956) - MusicMeter.nl

En deze mag er ook zeker zijn trouwens:
Johnny Griffin - The Congregation (1957) - MusicMeter.nl

avatar van heartofsoul
Bedankt voor de tips. Ik ga luisteren!

avatar van EttaJamesBrown
Prachtige plaat met dito hoes. Ik vind het wel charme hebben dat er geroezemoes en dergelijke op te horen is.

Met al die live-albums blijft het lastig te horen en beoordelen welke nu beter is. Mijn ongeoefende oren kunnen het niet. Voor de sfeer toch een bijna maximale score.