Deep Purple - Rapture of the Deep (2005)

Label: Edel

1. Money Talks (5:34)
  2. Girls Like That (4:03)
  3. Wrong Man (4:55)
  4. Rapture of the Deep (5:58)
  5. Clearly Quite Absurd (5:27)
  6. Don't Let Go (4:33)
  7. Back to Back (4:05)
  8. Kiss Tomorrow Goodbye (4:19)
  9. MTV * (4:56)
  10. Junkyard Blues (5:32)
  11. Before Time Began (6:29)
avatar van rudiger
meyer schreef:

oh ja?
Wat is er zo slecht aan misschien?

dat het niet het niveau van zijn voorgangers heeft , we zijn wat verwend met dp

avatar van meyer
rudiger schreef:

dat het niet het niveau van zijn voorgangers heeft , we zijn wat verwend met dp

Ik vind net de voorganger banana's iets minder, hier staat er terug frisse, goeie muziek op met prachtig gesoleer van Morse en Airey.
Mijn favoriete nummer nu is Before Time Began.

We zijn inderdaad verwend met Deep Purple maar naar mijn inziens hebben ze mij met nog geen enkele plaat erg teleurgesteld, onvoorstelbaar...

avatar van Sweet Lucy
Live klonken de nummers van deze cd toch weer geweldig. Ik heb ze gezien in de HMH, in de Lotto Arena en in Hellendoorn. DP blijft Live gewoon een spektakel.

avatar van Karma_To_Burn
Sterk album van deep purple waarmee ze maar weer bewijzen dat ze nog niet van plan zijn ermee te stoppen!
Aparte style.. maar erg leuk overgebracht !
4 sterren

Sstttt
Sweet Lucy schreef:
DP blijft live gewoon een spektakel.
Dat kan zijn maar het laatste Deep Purple album Rapture of the Deep is wat mij betreft een regelrechte afknapper. Tijdens mijn ontdekkingstocht naar alles wat DP heeft gemaakt belandde ik op een gegeven moment bij Rapture of the Deep. Een album zonder enige inspiratie en zonder reuk nog smaak. Met moeite 0,5*

avatar van Halloween
Sweet Lucy schreef:

Ja in het begin van de tour schoten ze naar boven, dat kan ik helaas nu niet meer van ze zeggen.
Steeds dezelfde nummers live, en dezelfde solo's live, Inproviseren zit er ook niet echt meer in voor de heren.
terwijl ik weet dat ze dit wel kunnen, kijk maar eens naar dvd´s als Bombay Calling.
Zie Steve Morse tekeer gaan, hij was een beest, waar is die kracht nu, ik mis dat echt in hun shows vandaag de dag.
Waar is de kracht gebleven van deze heren, het zou toch niet waar zijn dat ze het helemaal verleerd zijn.

Deep Purple heeft zoveel muziek gemaakt door de jaren, maar het merendeel lijkt toch nog altijd van Machine Head, In Rock en Fireball te komen, wat ze in hun set proppen.
Helaas, albums als Perfect Stranger, House of the Blue Light, The Battle Rages On, Purpendicular, Abandon en Banans worden hierbij de vergetenheid in geblazen, en waarom spelen ze nu eigenlijk nog alleen maar Rapture of The Deep van hun nieuwe album.

En waarom steeds Perfect Strangers van de Perfect Strangers album, waarom pakken ze niet een keer Under The Gun of A Gypsy's Kiss, of waarom proberen ze niet wat nieuws en doen ze Not Responsible.
En wat dacht je van Anya of A Twist in the Tale van The Battle Rages On album, deze nummers deden het live ook zeer goed.
Waarom zijn die eruit gehaald.

En ook altijd When a Blind Man Cries, waarom niet eens een keer de super mooie Wasted Sunsets dat zou een aangename verassing zijn.

En hoe tof zou het zijn om, Burn, Stormbringer, You Keep On Moving, Lay Down Stay Down, en andere Deep Purple nummers door de boxen te horen knallen.
Erg jammer dat Gillan weigert nummers te zingen die zijn gemaakt toen hij niet in Deep Purple zat.
Het blijven gewoon Deep Purple nummers.

Nee ik vind echt dat Deep Purple gewoon zoveel meer met hun show kan doen, om de boel weer ene beetje leven in te blazen.

avatar van bikkel2
Purple draait natuurlijk al zo lang mee en op een gegeven moment begint het toch een beetje automatische piloot werk te worden .
Typisch , want een Steve Morse lijkt mij toch wel een man die wel wat verandering houdt.
Je hebt overigens groot gelijk Halloween . Er is genoeg om uit te putten .Gillan zal niet alles meer even perfect kunnen zingen , maar er zijn genoeg alternatieven .

avatar van meyer
Halloween schreef:

Hoewel ik op de laatste show die ik van hun gezien heb nog relatief tevreden was over hun songkeuze heb je met overschot gelijk. Weinig bands kunnen terugkijken op zo een prachtige discografie als deep purple, hier zouden ze live veel meer van moeten profiteren!

avatar van Sinner
Ik denk dat het probleem voornamelijk ligt bij het feit dat er heel veel mensen in het publiek nooit echt verder zijn geraakt dan In Rock en Machine Head en het nieuwere of minder bekende materiaal nooit echt een kans hebben gegeven. Zo wordt je, denk ik, als band wel haast gedwongen om toch maar dezelfde songs te spelen. Ik ben eigenlijk al blij dat DP tenminste op tijd en stond een nieuw album maakt (die de laatste 10 jaar kwalitatief erg goed zijn).

Zo vind ook ik Rapture Of The Deep een prima plaatje dat ik toch wel regelmatig opzet. Net weer een stukje harder dan Bananas, lekker catchy en dankzij Morse's gitaarspel toch ook weer lekker herkenbaar. Zolang ze nummers als Wrong Man, Rapture Of The Deep of Kiss Tomorrow Goodbye schrijven blijf ik tevreden. Het wordt overigens nou wel weer echt tijd voor een nieuwe cd ...

avatar van Mr. Rock
Als ik nummers als Wrong Man, Rapture of the Deep en vooral het prachtige Clearly Quite Absurd hoor, denk ik dat deze heren op hun oude dag een meer dan behoorlijke prestatie hebben geleverd. Genoeg nieuwere bands met jonge, talentvolle muzikanten kunnen niet aan dit meest recente Purple-werkje tippen en dat is een compliment waard. Wat betreft hun setlist bij concerten, ik denk dat die moeilijk te verbeteren is. Naast de verplichte klassiekers staan er met The Battle Rages On en vaak toch twee of drie nummers van dit album toch wel degelijk wat minder bekende nummers in. Een band als Deep Purple kan echter niet al z'n klassiekers eruit gooien en vervangen door "obscuur" materiaal. Deep Purple is niet zomaar een rockband die albums uitbrengt en wat tourt, het is een begrip in de muziekwereld en ze trekken dan ook niet alleen Deep Purple fans, maar ook een vrij algemeen publiek van (oudere) rockliefhebbers. Het is dus verstandig van ze dat ze in ieder geval de meest essentiële nummers altijd spelen. Je speelt je concerten toch voor het publiek en dat zit niet te wachten op een integrale live-versie van The House of Blue Light of andere rare fratsen.

avatar van Mr. Rock
Net nog even in de volle zon uit m'n Sennheiser laten knallen en ik moet toch echt verhogen naar 4 sterren. Gewoon een heerlijk rockalbum, Back to Back is de enige die wat minder is.

avatar van Sweet Lucy
Zo is het maar net Mr. Rock; een heerlijk rock album en live klinkt het allemaal nog net even lekkerder. Op dus naar de HMH en Lotto Arena in November !!

avatar van Stratman70
Rapture is gewoon een steengoed Purple album, zelfs beter dan The House Of Blue Light en The Battle Rages On met Blackmore , zeg ik als Blackmore fan.

avatar van Mr. Rock
Nou je mening nog in een stem uitdrukken, en misschien gaat dit album ooit nog eens richting het gemiddelde dat het verdient . Before Time Began behoort gewoon tot het beste wat ik van de band ken. En ja, ik ken de klassiekers (In Rock, Machine Head). Ook Clearly Quite Absurd is prachtig.

avatar van VanDeGriend
Berichten verplaatst naar Deep Purple

avatar van B.Robertson
Een redelijk album. De eerste twee nummers zijn wel aardig. Met Wrong Man begint het echt goed te worden en ook het titelnummer is erg goed. het hoogtepunt is wat mij betreft Clearly Quite Absurd; wat een prachtig nummer is dat! Don't Let Go en Back to Back zijn wel leuk, Kiss Tomorrow Goodbye is weer vrij goed. MTV vind ik maar een matig liedje. Junkyard Blues is vooral om de lange solo's mooi en Before Time Began behoort tot de betere nummers. Dat nummer heeft wel wat.

avatar van Karma_To_Burn
In mijn gedachte was dit album beter dan het Bananas album hier voor, maar nu ik ze alle 2 vlak achter elkaar heb geluisterd moet ik zeggen dat ze toch wel ver gelijk zijn met in het voordeel Bananas.
Grappig hoe een mening over de jaren zo kan veranderen.

Money Talks & Girls Like that zijn aardige nummertjes maar zijn voor mij tegelijkertijd nummers die me voor de rest weinig doen.
Wrong Man heeft gelukkig een lekkere catchy rock gitaar riff en een simpele maar doeltreffende lyric, ook niet een bijster bijzonder nummer maar toch al beter dan de eerste 2.

Het titelnummer was weer een stap verder in de goede richting en gelukkig sluit de ballad Clearly Quite Absurd hier heerlijk op aan.
Het beste nummer van deze cd vind ik Don't Let Go, heerlijke relaxte gitaar riff en het geeft me echt een feel good feeling mee.

Back to Back & Kiss Tomorrow Goodbye zijn beide weer geslaagde rocknummertjes maar hoogstaande Purple nummers vind ik het niet.
Junkyard Blues daarentegen vind ik naast Don't Let Go tot de 2 beste nummers van dit album behoren, wat heeft Gillan toch een fijne stem voor blues gerelateerde nummers en natuurlijk is het instrumentale gedeelte hemels en op en top Purple!

MTV is geen verschrikkelijk nummer maar na een aantal betere nummers toch weer een hele grote stap terug.
Before Time Began vind ik vooral het instrumentale gedeelte erg gaaf en het middenstuk waar Gillan even een mooie uithaal maakt.

Kortom: zeker niet beter dan Bananas maar als nog een fijn albumpje.
Beste nummers: Don't Let Go, Junkyard Blues en in iets mindere mate Rapture of the Deep.

Zelfde stem als Bananas: 3,5*

avatar van Rockfan
Wat een een raadsel is voor mij: Op de dvd Live in Montreux 2006 staat het nummer Things I never said. Ik vroeg mij af op welk album dit nummer staat. Volgens wiki staat het op Rapture of the deep.

Gekeken maar......Geen Things I never said. Hoe zit dit?

avatar van gigage
wiki vermeldt deze op zowel de japanse als de tour editie bonus disk. Als je één ding niet moet doen bij DP is een pre-order, want daarna komen nog 3- 4 versies van het album uit.

avatar van Rockfan
Al dat gegoochel met die verschillende edities maakt het er ook niet duidelijker op iig.

avatar van Brutus
Het album valt mij erg tegen. Ik vind deze samen met Bananas en Abandon, het slechtste wat ze gemaakt hebben.

avatar van musician
Er is helemaal niets mis met dit album, het tweede met toetsenist Don Airey.
Eigenlijk is het zelfs wel een sterke cd.

Tracks als de titelsong of Kiss tomorrow goodbye, daar mag van mij wel een heel album uit bestaan.
Deep Purple is melodieus, tegelijkertijd wordt er, met een enkele uitzondering, stevig doorgejakkerd en ligt ook het idioom voor de komende jaren (tot en met het komende album) hiermee wel vast.

In het kader daarvan weer even alles opnieuw aan het beluisteren van de laatste lichting DP en ik moet erkennen weinig problemen te hebben met de afwezigheid van Lord en Blackmore.

avatar van Hans Brouwer
Hans Brouwer schreef:
Ik zou er maar geen 20 euro voor uitgeven!! Eigenlijk dus gewoon DP onwaardig.
Had ik bovengenoemd bericht maar nooit geschreven............

avatar van musician
Hans Brouwer schreef:
Had ik bovengenoemd bericht maar nooit geschreven............

Was de samenstelling van de band aanleiding dit oordeel te vellen? Ik kan mij bij het vertrek van Lord en Blackmore opgetrokken wenkbrauwen wel voorstellen. Ik heb dit zelf ook bij DP albums zonder Ian Gillan als zanger.

Aan de andere kant, moet je natuurlijk de new kids in town wel een kans willen geven en dan pas oordelen. En een positief resultaat kan wel eens even duren....
Ik moet er bij zeggen dat een eenmalig iets in "aanslaan" moeilijker ligt dan dat, zoals Airey en Morse inmiddels hebben bewezen, er sprake is van blijvende bandleden met aantoonbaar sterk spel.

avatar van viking1
Klopt precies musical!!
Ik als groot Deep purple liefhebber, kon mij geen Deep purple zonder blackmore en lord voorstellen!!
Stond er ook niet voor open, tot een paar jaar geleden ze live gezien te hebben met morse en nog lord.
Was prima!!
Intussen ze 3 x live gezien te hebben. 1 x met blackmore en lord en 2 x met morse en lord.
In mijn geval was het meer willen vast houden aan het oude, wat uiteraard geweldig was.
Maar het nieuwe geen eerlijke kans willen geven.
Intussen tijd veel cd's / lp's met morse en ook met airey.
En ook deze bezetting is top!!
En morse heeft inderdaad ruim bewezen geweldig te passen in Deep purple. En niet vergeten dat het weer een nieuwe Deep purple periode is,en gelukkig maar anders hadden ze misschien allang niet meer bestaan!!
Je moet de periodes appart zien Denk ik en niet en niet te veel vergelijken( doe je automatisch Denk ik toch)
Alle Deep purple periodes hebben wel iets!
Ben zwaar onder de indruk van de twee laaste studio albums van Deep purple!!
Ben blij dat ze nog bestaan,en sterke albums uitbrengen.

avatar van Hans Brouwer
viking1 schreef:
Ben zwaar onder de indruk van de twee laaste studio albums van Deep purple!!
Ben blij dat ze nog bestaan,en sterke albums uitbrengen.
Laat me raden viking1: 2 juni 2017 ook naar de Ziggodome?

avatar van viking1
Helaas deze keer niet!
We gaan naar city rock ( leeuwarden) deze ronde.
Hoop ze uiteindelijk nog een keer live te zien.vrees dat de tijd gaat dringen!
Zet de lp live to the rising sun(2015) nog maar even weer op!!!
Geweldig.

avatar van B.Robertson
Schittert nog steeds door afwezigheid in mijn collectie en alhoewel een dergelijk euvel zo verholpen is, maak ik er weinig haast mee. Deep Purple komt hier, en naderhand ook, wel eens wat zwaar en log over en momenteel verkies ik het lichtere, luchtigere maar ook wat soepeler klinkende Bananas. De eerste worpen van Mark VIII grossieren niet in hoge cijfers op MuMe. Wrong Man, het titelnummer en Clearly Quite Absurd blijven de hoogtepunten op Rapture of the Deep. Zal het album andermaal nog eens beluisteren, wat geen straf is en evenmin een schande dat de disc van iemand anders geleend is.

avatar van gigage
De opener Money Talks is al erg mager. Ik krijg er een Wall Street Shuffle idee bij bij dat gesproken woord. Africa vibe bij de back to back drum intro en de riff in Wrong Man komt me erg bekend voor. Het titelnummer en Before time began vind ik wel goed, de rest, mwah. Gelukkig namen ze zelf hierna even een studiopauze van 7 jaar.

avatar van B.Robertson
De riff van Wrong Man zou een vergelijk Ready 'an Willing van Whitesnake kunnen hebben, is mijn idee dan. Before Time Again vind ik wel een van de interessantere nummers van dit album, die studiopauze heeft ze later goed gedaan.

avatar van gigage
Jaaa, ready and willing. Hele avond met die riff in mijn hoofd , flard van " een " live versie van iets met alternatief einde, kon er niet opkomen, dus thanks!

avatar van RonaldjK
Laatst op cd gekocht, maar kende het album van streaming toen ik in 2014 hun discografie met gitarist Steve Morse beluisterde. Dit voor een compilatie-cd die ik samenstelde voor onderweg. Enkele nummers behoorden al tot mijn favorieten, maar regelmatig draaien leverden er meer op. Ondertussen hierboven alle berichten gelezen.
Leuk om te zien hoe vanaf het begin van MuMe zowel internet als de site zijn gegroeid. Zo werd er in 2005 gevraagd of Joe Satriani echt in Deep Purple heeft gespeeld. Nu is dit soort informatie makkelijk beschikbaar. Ook lees ik over de tweedeling, waarbij menig fan van Purples gloriejaren weinig met dit Purple met Steve Morse en Don Airey kan.

Uiteraard is het Purple van 2005 anders dan toen, ik heb er echter wel wat mee. Op Rapture of the Deep is de onstuimigheid van de jaren '70 verdwenen, waarbij Ian Gillan niet meer op de tongen van zijn longen krijst.
Instant favorieten waren in 2014 het titelnummer, Clearly Quite Absurd met zijn prachtige stijgende akkoordenlijnen en toetsensolo en het fascinerende Before Time Again, de laatste twee opvallend genoeg de rustiger tracks van deze schijf.
Inmiddels ook geland zijn de steviger nummers Money Talks, Wrong Man en Kiss Tomorrow Goodbye met z'n lekkere intro op Paices toms. Zeker met de tekst en solo's erbij is MTV eveneens gegroeid, met Gillans gemopper op classic rock radio, MTV en de verwijzing naar Smoke on the Water, inclusief de verkeerd gebruikte achternamen Grover en Gillian die hij kennelijk hoorde noemen.

De andere nummers doen me nog steeds weinig. Wat niet wegneemt dat de band ook daarin sterk speelt en lekkere solootjes voorbijkomen. Een groove als in Back to Back klinkt onmiskenbaar als Deep Purple, maar de melodie heeft het niet en de rock van Junkyard Blues is me te vrijblijvend. Al met al een krappe 8 voor Rapture of the Deep.

avatar van RonaldjK
Sinds drie dagen staat een interview met Steve Morse online, waarin de gitarist begint met het spelen van een instrumentaal nummer. Gitarist/interviewer Rick Beato verwoordt het zo mooi, nadat Morse klaar is met spelen: "There is a majestic style to some of the sections".

Het zijn precies dat soort melodieën die het Purple met Morse zo fenomenaal goed kunnen maken. Op dit album gebeurt het in mijn oren op op Clearly Quite Absurd en Before Time Began. 68 minuten met een mooi gesprek en praktische uitleg van Morse, aanbevolen voor liefhebbers van het Deep Purple in deze fase en natuurlijk elke gitarist.