New Fast Automatic Daffodils - Body Exit Mind (1992)

Label: Mute

1. Bong (4:03)
  2. It's Not What You Know (4:05)
  3. Stockholm (5:11)
  4. I Take You to Sleep (3:38)
  5. Bruises (6:56)
  6. How Much Longer Must We Tolerate Mass Culture (1:14)
  7. Kyphos (4:42)
  8. Teenage Combo (0:23)
  9. Beatlemania (4:50)
  10. What Kind of Hell Is This? (0:40)
  11. American Money (4:26)
  12. Missing Parts of Famous People (1:03)
  13. Patchwork Lives (5:06)
  14. Music (8:09)
  15. Exit Body, Exit Mind (1:02)
avatar van rzasa
Potverdorie, heb ik zelf dit album toegevoegd, maar er nog niet eens op gestemd! Vasquez gelukkig wel, en met 5 sterren heeft hij natuurlijk helemaal gelijk. Dit album is een meesterwerk! De muziek die de New FADs maakten, dat was helemaal mijn ding. En zo heb ik het nooit meer gehoord.
Vasquez, ik las je post op Subjectivisten, en jij noemt dit ook een meesterwerk. Kun jij je mening hier onderbouwen?

avatar van LittleBox
Duidelijk 5 sterren. Van de toch wel grote CD-collectie is dit absoluut één van de favorieten. Het mooie is: je doet de CD erin en je hoort eerst niets dus je zet het geluid wat harder en dan ineens: beng! (of eigenlijk Bong! dus) Gitaar en percussie en dan dat heerlijke ritme. Hakt er meteen goed in. Dan It's not what you know: basslijntje met plectrum horizontaal langs de snaren. Heerlijk! De titel van tracknr. 10 is ontstaan na een jamsessie toen de zanger even naar het toilet moest en bij terugkeer riep (inderdaad)"what kind of hell is this?". Of het handgeklap op Beatlemania, of de kracht van de stem in American Money. Nou, ik houd maar op. Eenvoudigweg briljant.

avatar van VanDeGriend
Stockholm....fantastisch nummer. Zal de cd weer eens uit de kast halen. Stond me bij dat ik de rest minder pakkend vond. Doe nu ff 3 sterren voor Stockholm en pas aan nadat ik m weer geluisterd heb

avatar van VanDeGriend
Weer eens beluisterd. Toch wel een erg mooi album. Score aangepast. Nooit meer iets van die gasten vernomen trouwens. Iemand die meer weet ?

ik ben wel in dit bandje geinterreseert eerlijk gezegd. waar lijkt het allemaal een beetje op? en misschien nog wel belangrijker: is er uberhaupt nog wel werk te koop? bol.com vind namelijk niks...

avatar van VanDeGriend
Dit is inmiddels een collector's item (en ik heb m... ). Op ebay wel te krijgen voor redelijke prijzen nog.

Ik heb dit album herondekt en draai t weer regelmatig. Omschrijven is haast onmogelijk. Om maar wat namen te noemen (als anderen t nergens op vinden slaan, snap ik dat) die bij mij als referentie te binnen schieten: The Smiths, af en toe New Order (ten tijde van Movement), Deus,Oasis (tijdens hun stevigere momenten).

Oh ja, halfje erbij weer: 4,5 *

fastpulseboy
erg mooie plaat inderdaad, heb em indertijd helemaal gijs gedraaid.
ik vond laatst op de beurs een officiele 10" met demo versies van "stockholm" en "it's not what you know" heel erg fijn weer

VanDeGriend schreef:
Nooit meer iets van die gasten vernomen trouwens. Iemand die meer weet ?

Ze hebben een paar platen gemaakt (Pigeonhole was de eerste) en ook nog een fraaie John Peel session. Na Body Exit Mind hebben ze onder de naam New Fads nog Love It All gemaakt dat het niveau van hun voorganger overigens niet haalt. Verder las ik op internet dit nog:

"Their ideas continue to develop in different directions, with Justin working at present on an extracurricular project under the guise of Only Child (he is one). Meanwhile, the next FADs project is to be self-produced and will incorporate elements from their live shows, as well as more unusual recording locations such as viaduct arches on a Sunday morning."

Overigens is de CD nog gewoon te bestellen via amazon.com.

fastpulseboy
VanDeGriend schreef:
Dit is inmiddels een collector's item

een collectors item? Zijn er nog mensen naar op zoek dan? Ik heb de cd gekocht toen ie net uitkwam en veel later ook de LP voor een prikkie op een beurs.

fastpulseboy schreef:
een collectors item?

Welnee, hij is nog gewoon te koop, bijvoorbeeld hier

Zojuist aangeschaft op LP bij Sounds in Venlo. Wat een heerlijke plaat!!

LittleBox schreef:
Welnee, hij is nog gewoon te koop, bijvoorbeeld hier

Mij is wijsgemaakt dat ie OOP is. Wellicht nog wat restanten? Anyway, voor deze prijsjes zou ik m snel aanschaffen

OOP? Hmmm, zal vast nog wel ergens te krijgen zijn. Misschien een keer een dagje Amsterdam LP/CD shoppen? Bij Sounds lag ook nog een LP van Pigeonhole, maar hoe die is weet ik niet. Ben iig heel blij met deze! Voor 11,95! Joepie!

khonnor
is wel degelijk OOP. De listing op Amazon is er geen van Amazon zelf, wel van een aantal verkopers die hem al dan niet tweedehands van de hand willen doen.

Maar, een mooie plaat indeed

avatar van dj maus
Ooit nog live gezien in Fenix in Sittard, ten tijde van hitje Stockholm, maar dat is dan ook meteen het enige nummer dat me is bijgebleven.