KISS - Revenge (1992)

1. Unholy (3:43)
  2. Take It Off (4:51)
  3. Tough Love (3:44)
  4. Spit (3:33)
  5. God Gave Rock 'N' Roll to You II (5:20)
  6. Domino (4:01)
  7. Heart of Chrome (4:03)
  8. Thou Shalt Not (4:00)
  9. Every Time I Look at You (4:40)
  10. Paralyzed (4:15)
  11. I Just Wanna (4:08)
  12. Carr Jam 1981 (2:44)
avatar van Edwynn
Zoals je ziet is Revenge een jaren 90 album. Met een geheel andere vibe dan Hot On The Shade of Crazy Nights. De mening over de video koppelen aan het album lijkt mij wat misplaatst. Iets met appels en peren.

avatar van goldendream
Ik koppel de dvd (opgenomen van vroegere vhs) niet aan 'Revenge', maar is ontstaan rond dezelfde periode. Daarom plaats ik de bespreking hier.

goldendream schreef:
Daarom plaats ik de bespreking hier.

Dat argument is te stom voor woorden.

Als je iets over KISS kwijt wil wat niet bij een specifiek album hoort kan je dat gewoon doen bij de berichten over KISS, hier.

avatar van Edwynn
Ik was net iets aan het tikken over Basic Instinct. Ongeveer in dezelfde periode als Revenge gemaakt.

avatar van Kronos
Bovendien wordt in Basic Instinct gekust en wraak genomen.

avatar van goldendream
Ach, dus alles wat niet rechtstreeks over een album gaat, moet in de vergaarbak of container waarnaar hierboven verwezen wordt. Goed om weten. Reguliere, door de band uitgegeven dvd's opnemen op MuMe is begrijpelijk veel slechter dan zo'n container.

goldendream schreef:

Misschien wel, misschien niet. Maar die discussie hoort hier ook niet.

avatar van Faalhaas
Bij andere albums van Kiss flikt ie dit geintje ook al eens.

avatar van goldendream
Geintje? Is dat tegen mij?

Ja.

En wat bedoel je dan?

avatar van iggy
Dat je een stoute belhamel bent.

avatar van Faalhaas
Ja hou je maar van de domme, jij vlegel!

avatar van milesdavisjr
Wellicht het hardste maar zeker een van de sterkste albums van Kiss. Energieke hardrock in optima forma. De hit God Gave Rock n' Roll kan mij gestolen worden maar ik word erg vrolijk van Tough Love, Spit, Heart of Chrome en Paralyzed. Op de een of andere manier is dit album nooit groots opgepikt buiten de aandacht voor de hit om. Het viel al snel buiten alle lijsten. Dat is jammer, aan de kwaliteit ligt het niet.

avatar van vielip
Klopt, prima album! Wat mij betreft geen echt zwak nummer te bekennen.

avatar van ricardo
Prachtig album idd, met allemaal mooie nummers, alleen vind ik het geen typisch kiss album. Vind de jaren 70 albums beter bij hun stijl passen, maar deze van na de jaren 70 zeker 1 van hun beteren

avatar van gigage
Hoogst scorende Kiss (studio) album hier op de site klinkt wel lekker weg. Puik gitaarwerk van Kulick, catchy rockers en de producer Ezrin heeft het netjes verpakt. Het wordt nergens te cheesy maar kleurt wel netjes binnen de lijntjes. Dus eigenlijk valt er niks echt te klagen. En zo kom je dus aan een hoog gemiddelde. Leuke plaat.
Albumpicks Heart of Chrome en Unholy

avatar van Kronos
Een stevig rockend album van Kiss. Misschien wel hun hardste. Simmons profileert zich als de betere songschrijver terwijl Stanley daarin toch altijd de grootste ster was. Hier is maar weinig mooie samenzang en melodie te horen. Daarom valt het ook minder in de smaak. Geef mij maar Dynasty en Unmasked.

72/100

avatar van Pietro
Wat mij betreft zonder twijfel de sterkste studioplaat in de lange loopbaan van Kiss. De compacte, catchy jaren 80-sound heeft plaats gemaakt voor een wat moderner en steviger geluid. Daarnaast is de plaat prima geproduceerd en bevat het met Unholy, Spit, Tough Love en Paralyzed een aantal ijzersterke songs. Mooie (donkere) hoes ook trouwens, geeft de sfeer op het album ook een beetje weer.

De Argent-cover God Gave Rock n Roll to You bracht de band nog wat commercieel succes, maar daar heb ik nooit echt veel mee gehad. Hetzelfde geldt min of meer voor het wat gladde Every Time I Look at You. Verder is het een prima plaat die kan wedijveren met welk willekeurig Kiss-album : 4*

Voor het visuele artikel:
Mooiboy Music - Kiss - Hot in the Shade (1989) & Revenge (1992)

Het is een beetje raar om juist hier te beginnen met de discografie van Kiss, maar ja, je eerste kus is magisch en vergeet je nooit meer. In de laatste jaren van de middelbare school, ondertussen alweer bijna tien jaar geleden heb ik gigantisch veel nieuwe muziek leren kennen via de plaatselijke bibliotheek. Op het hoogtepunt joeg ik er zo’n 40 albums per maand doorheen. School was niet bepaald de leukste tijd meer en een band als Kiss was de ideale escape from reality, no-nonsense hard rock met een hoog party gehalte. ‘Strutter’ en ‘I Was Made for Lovin’ You’ waren de enige nummers die ik kende en smaakten wel naar meer. Veel keus was er op dat moment niet en de oudste twee album die de bibliotheek had waren ‘Hot in the Shade’ & ‘Revenge’, niet de meest voor de hand liggende instappers.

De Amerikaanse hardrockband Kiss was eind jaren 80/begin jaren 90 al lang niet meer de groep met de bekende geschminkte gezichten. Toen hun populariteit na de successen in de jaren 70 was gekelderd vonden de heren het in 1983 tijd om hun echte gezichten te laten zien en hoopten op die manier weer in de belangstelling te komen. De make-up zou pas weer bij de reünietour van 1996 terugkeren (op de videoclip voor ‘Rise to It’ van ‘Hot in the Shade’ na). Van de 70s bezetting zijn alleen Paul Stanley (zang/slaggitaar) en Gene Simmons (zang/basgitaar) nog een onderdeel van de groep.

Revenge
In het begin van de jaren 90 begon de mainstream rock/metal steeds heavier te worden. Een genre als grunge kwam op met pioniers als Nirvana terwijl ook thrash metal bands als Metallica commerciële successen begonnen te boeken. Kiss bleef hierbij niet achter en begon zichzelf ook een ruigere sound en looks aan te meten. Met hulp van Bob Ezrin voor zowel de productie als voor diverse nummers is ‘Revenge’ een behoorlijk stevige plaat voor Kiss begrippen geworden. Het klinkt krachtig en een stuk tijdlozer dan zijn voorgangers.

Hoewel ‘Revenge’ vanuit commercieel oogpunt geen enorm succes was, is het songmatig zeker een van Kiss’ betere albums. Hier zijn eigenlijk twee belangrijke redenen voor. In de eerste plaats begon Simmons na járen eindelijk weer fatsoenlijke nummers te schrijven doordat hij stopte met zijn prioriteiten bij acteren te leggen. Het album is hierdoor een stuk sterker en evenwichtiger dan zijn voorgangers. Ten tweede, de grote Bob Ezrin werd weer als producer ingevlogen. De Canadese producer die oa. albums voor Pink Floyd, Alice Cooper en Lou Reed heeft geproduceerd had al eerder samengewerkt met Kiss op ‘Destroyer’ (1976) en ‘Music from the Elder’ (1981). ‘Destroyer’ zou één van Kiss’ populairste platen worden en Ezrin had de band in deze tijd veel discipline en muzikale theorie bijgebracht waardoor ze als muzikanten gegroeid waren. Ondanks dat de samenwerking op ‘Music from the Elder’ minder goed was bevallen door Ezrin’s drugsgebruik, was een nieuwe samenwerking voor het nummer ‘God Gave Rock ‘n’ Roll to You II’ voor een filmscore zo goed bevallen dat hij hun nieuwe plaat zou produceren.

Net als op voorganger ‘Hot in the Shade’ is gitarist Bruce Kulick weer van de partij. Drummer Eric Carr overleed in 1991 aan de gevolgen hartkanker maar wordt waardig vervangen door Eric Singer (Black Sabbath, Alice Cooper) die eerder drumde op de solotournee van Stanley in 1989. Daarnaast speelt Kevin Valentine (Donnie Iris and the Cruisers) na zijn bescheiden bijdrage op ‘Hot in the Shade’ mee op het nummer ‘Take It Off’ en mag Dick Wagner (Alice Cooper) de gitaarsolo spelen op ‘Every Time I Look at You’ nadat hij al op Kiss’ ‘Destroyer’ enkele gitaarpartijen voor zijn rekening had genomen. Qua externe songwriters wordt er op ‘Revenge’ wat teruggeschakeld, enkel Kane Roberts (Alice Cooper), Jesse Damon (Silent Rage, een band die Simmons onder zijn hoede nam) en Scott Van Zen komen van buitenaf. Laatst genoemde zal met Simmons ook op de volgende Kiss plaat ‘Carnival of Souls’ enkele nummers schrijven. Opvallende terugkeer binnen het Kiss kamp is gitarist Vinnie Vincent als songwriter nadat hij te horen was op de albums ‘Creatures of the Night’ (1982) en ‘Lick It Up’ (1983). De nummers waaraan hij heeft meegeschreven, namelijk ‘Unholy’, ‘Heart of Chrome’ en ‘I Just Wanna’ behoren tot de beste van het album. Helaas kregen de heren binnen no time weer bonje waardoor de samenwerking meteen weer voorbij was.

Damn, ‘Unholy’ is nog eens een heftige binnenkomer! Simmons klinkt hier smeriger en demonischer dan ooit. Wát een lekkere bak herrie en een toffe solosectie ook. Bijzonder dat dit een single is geweest, het is toch wel een van de meest heavy Kiss songs ooit. Hij bewijst gelukkig nog steeds goede nummers te kunnen schrijven (of is het toch vooral Vincent?). Stanley schreeuwt het uit in het intro van ‘Take it Off’, een nummer waarbij hij er bepaald geen doekjes om windt. Het is een soort ode aan de dames van lichte zeden en strippers geworden. Beetje ordinair misschien maar wel lekker! Steekt prima in elkaar, net als zijn volgende nummer ‘Tough Love’ dat bouwt op een stevige riff van Kulick

Op ‘Spit’ & ‘God Gave Rock ‘n’ Roll to You II’ zingen Simmons en Stanley na een lange tijd weer eens samen lead vocals (de laatste keer was op ‘Only You’ en ‘I’ van ‘Music from the Elder’) ‘Spit’ is tekstueel vrij banaal en plat, of nouja plat: “‘cause meatless girls don’t satisfy”. Doordat het instrumentaal wel aardig in elkaar steekt en rockt als een tiet is het een acceptabel nummer maar zeker niet een van de betere op ‘Revenge’. ‘God Gave Rock ‘n’ Roll to You II’ is een powerballad en een cover/bewerking (enkele delen van de tekst zijn aangepast) van het nummer van de Britse band Argent. Het nummer was onderdeel van de soundtrack voor de film ‘Bill & Ted’s Bogus Journey’ en is tevens het laatste nummer met Carr (niet op drums maar alleen backing vocals in de bridge, hij drumt wel in de videoclip). Het is voor mij een nummer waar ik in de stemming voor moet zijn. Het gevoel overheerst een beetje dat Kiss geforceerd een anthem wilde maken dat behoorlijk bombastisch is. Tegelijkertijd zorgt het er wel voor dat er wat variatie ontstaat op het album tussen alle rocknummers en is het zeker verre van slecht.

Met ‘Domino’ krijgen we weer meer een rechttoe rechtaan nummer. Het riffje is simpel maar wel doeltreffend. Aardige track van Simmons met een iets wat ongemakkelijke tekst à la ‘Christine Sixteen’ (van Love Gun (1977)) Stanley’s ‘Heart of Chrome’ is dan weer een sterke track en wat steviger met een knap in elkaar stekend refrein. Op ‘Thou Shalt Not’ komt Simmons ook weer wat beter voor de dag met een wat zwaarder nummer. Misschien wat minder opvallend maar echt wel een meer dan prima song van The Demon. Met ‘Every Time I Look at You’ krijgen we de tweede ballad van het album welke duidelijk een stukje softer is dan de eerste. Het is me eigenlijk net iets te zoet om echt goed te zijn. Dat zit hem ook een beetje in de orkestratie van Ezrin waardoor het net even too much wordt. Stanley zingt het overigens prima en het nummer an sich is niet slecht maar ik denk dat als het iets soberder was gehouden beter uit de verf was gekomen. Het is té gepolijst om echt te raken.

Met een slide op de basgitaar opent het rockende ‘Paralyzed’, toch een beetje een ondergewaardeerd nummer naar mijn idee. Het klinkt in eerste instantie misschien wat standaard maar het gitaarwerk is toch wel om je vingers bij af te likken. Prima laatste nummer van Simmons op Revenge. Met ‘I Just Wanna’ vlamt ook Stanley nog één keer met een te gekke track die niet alleen behoorlijk catchy is maar ook muzikaal strak in elkaar steekt. Die rustige break is ook zeker geslaagd en als je niet letterlijk ‘fuck’ mag zeggen moet je daar gewoon een andere manier voor vinden… Hoe kun je het album beter afsluiten dan met een ode aan de drummer die dik tien jaar een onderdeel van Kiss is geweest? Ondanks dat Carr niet zo van de drumsolo’s was mag hij op ‘Carr Jam 1981’ nog één keer de show stelen, een drumsolo uit dat jaar met nieuwe gitaar en baspartijen van Kulick.

‘Revenge’ is voor Kiss begrippen een behoorlijk solide album geworden met nergens echt zwakke momenten. Mede door de stevige productie van Ezrin staat het album met beide benen in de early 90s waarin rockmuziek steeds ruiger werd. Toch wel zuur dat dit niet beloond is met wat betere verkoopcijfers, iets wat deze creatieve opleving wel had verdiend. Ondanks dat dit niet de ‘classic’ Kiss is van de jaren 70 blijft dit voor mij één van hun beste albums in misschien wel mijn favoriete Kiss line-up met Kulick en Singer in de band. Persoonlijk blijft dit album samen met ‘Hot in the Shade’ één van mijn dierbaarste Kiss platen met het verschil dat ‘Revenge’ een stuk sterker is. Te gekke plaat dit en na deze kus wilde ik alleen nog maar meer.

avatar van vielip
Mooi verhaal. Ik reken Revenge ook met enig gemak tot de betere Kiss platen. Van tegenvallende verkoopcijfers is me eigenlijk niks bijgebleven moet ik zeggen. Ik had juist altijd de indruk dat ze met dit album nog aardig scoorden.

avatar van Edwynn
Bij Kiss worden kennelijk andere standaarden opgevoerd. In mijn herinnering was Revenge ook een hele succesvolle plaat.

avatar van Marcmtp
Hmm ja misschien heb ik iets te veel gekeken naar hun tours in deze tijd. Volgens wiki zou Kiss op de Revenge tour gemiddeld voor het kleinste publiek sinds de 70s hebben gespeeld, voor wat dat waard is natuurlijk. En maar een miniuitstapje naar Europa terwijl ze die op de Hot in the Shade tour zelfs helemaal links hebben laten liggen. Nu zullen ze in de VS ook vast wel wat populairder zijn geweest, maar toch. Sowieso is het ook niet helemaal fair om het album qua verkoopcijfers te meten aan bijvoorbeeld The Black Album van Metallica of de Use Your Illusion albums van Guns 'n Roses, maar in the States lijke ze met Revenge 'slechts' een gouden plaat behaald te hebben tegenover platinumalbums als Lick It Up, Animalize & Crazy Nights

Achja de muziek wordt er niet minder van en volgensmij is hij bij Kissfans best wel hoog gewaardeerd

avatar van Von Helsing
Marcmtp schreef:

Op zich klopt het wel dat de verkoopcijfers tegenvielen en ook de tour niet erg succesvol was. Op zich vreemd daar de recensies goed waren en ook staan er twee hits op Revenge, althans in Europa, nl. God Gave Rock and Roll to You II en Unholy.

Moet wel vermelden dat KISS al tientallen jaren hun RIAA certificaten niet heeft bijgewerkt. De schatting is dat Revenge wereldwijd wel ruim 3 miljoen exemplaren heeft verkocht (in Amerika een miljoen). Alive! uit 1975 staat bijvoorbeeld slechts als 'goud' te boek, terwijl dit album in Amerika al ruim de 5 miljoen is gepasseerd. Voor een dubbelalbum dus goed voor een diamond award.

Maar goed, KISS wil geen rechtszaken aan hun broek voor onbetaalde royalties.

avatar van Marcmtp
Kijk, dat verklaart wel het een en ander. Heeft dat nog iets met Vinnie Vincent te maken of niet per se? Gene had hem nog wel opgetrommeld voor een van zijn Vault experiences twee jaar terug maar dat was vooral een ongemakkelijke bedoeling zonder dat er echt iets serieus werd gespeeld helaas.

avatar van Von Helsing
Ja, Vinnie Vincent heeft KISS een aantal keren gedagvaard voor royalties en alle keren verloren. De laatste keer hebben Gene & Paul een counterclaim ingediend voor advocaatkosten (82.000 USD), en deze wonnen ze, waarna Vinnie failliet werd verklaard. In een deal verkocht Vinnie zijn aandelen in toekomstige opbrengsten waardoor Vinnie dus helemaal niets meer verdiend aan KISS. Dit was in 2010.

Ook Sean Delaney, Bob Kulick en Vini Poncia wilde meer geld zien van KISS. Met Poncia maakte ze een deal, vandaar dat hij weer van de partij was op Hot in the Shade.

avatar van Marcmtp
Daar krijg je altijd gedonder mee, met die royalties. Was bij Ozzy en zijn oude bandleden ook al zo'n succes. Mocht iemand zich geroepen voelen en nog 9,500 dollar in een oude sok hebben liggen, via Vinnie's site kun je een merchandise pakket bestellen en hem de winter door helpen

Thanks voor de info Von Helsing, interessant om te lezen!

avatar van RuudC
Na Hot In The Shade kan het niet veel dieper zinken en dat lijkt de band zich aangetrokken te hebben. Revenge is een plaat die weer een stuk frisser en meer down to earth klinkt. Ik heb zelfs de indruk dat de heren wat aan het experimenteren zijn geslagen. Met name Simmons komt met rommel aanzetten dat duidelijk van een andere categorie is. Nog steeds niet interessant, laat staan goed, maar in elk geval is het wat anders. Het drumwerk van Eric Singer is een stuk beter dan Eric Carr. Bruce Kulick lijkt hier ook wat beter tot zijn recht te komen. Is het een goed album? welnee! Er staan wel songs op die goed te doen zijn (de eerste twee), maar er is ook het nodige aan filler. Tegen het einde komt er ook nog troep voorbij zoals Paralyzed. En verder klinkt Kiss in 1992 zoals veel populaire bands in 1992 klonken. Ik ben stiekem wel benieuwd hoe grunge Kiss klinkt. Wordt vast lachen!

Tussenstand:
18. Rock And Roll Over
19. Gene Simmons
20. Hot In The Shade

avatar van lennert
Kiss in de jaren '90, stiekem een periode waar ik heel erg naar uitkeek omdat ik vanaf dit punt echt helemaal niets meer dacht te kennen. Ok, ik blijk God Gave Rock 'N' Roll To You II nog te kennen, ik kijk een hoop films, maar verder is het me allemaal vrij onbekend. Unholy begint in dat opzicht het album goed en ik maakte me klaar om positief verrast te worden. Daarna is het echter onder een uitgekledere sound weer een hoop banaliteit en toch helaas weinig echt sterke songs. Paralyzed levert nog wel een beetje die heavy metal-vibe van de eerste song, maar het lied is zelf verder weer erg zwak. De 'ik wil seks met stevige vrouwen'-song Spit heeft puik gitaarwerk, de Argent-cover duurt wat lang maar wordt goed uitgevoerd, maar zo'n lied als Domino vind ik echt verschrikkelijk. Every Time I Look At You bewijst voor mij ook dat Kiss in het ballad-departement ook niets tegen een Bon Jovi in te brengen heeft. Doet me tevens ook teveel aan Every Rose Has Its Thorn denken en daar zou niemand aan herinnerd moeten worden.

Uiteindelijk vind ik Revenge een weinig boeiend album. Interessant om te horen hoe de band de transitie van de jaren '80 naar '90 maakte, maar een zwak lied is met een heavy sound nog steeds een zwak lied.

Tussenstand:
1. Creatures Of The Night