Frank Boeijen Groep - Welkom In Utopia (1987)

Label: Ariola

1. Welkom in Utopia I (4:31)
  2. Hier Komt de Storm (6:33)
  3. De Wind Nam Hem Mee (5:29)
  4. De Tijden (1:07)
  5. Niemand Heeft Gelijk (4:12)
  6. Mantel der Liefde (3:40)
  7. Winter in Hamburg (5:19)
  8. Kleine Blonde Prinses (5:39)
  9. De Oorlog der Liefde (3:46)
  10. Vrienden Onder Elkaar (4:11)
  11. Welkom in Utopia II (4:56)
Klopt echt een top album. Hij haalt hier een zeer hoog niveau dat hij m.i. nergens meer gehaald heeft

Neal Peart schreef:

Dat is niet helemaal waar, luister bijvoorbeeld eens naar zijn laatste studioplaat Liefde & Moed.

rodneyVL
Weer eens aan het luisteren dit prachtige album. De elpee, welteverstaan. Wat is dit ongelofelijk mooi. Teksten van een diepte die je tegenwoordig echt niet meer hoort. Ik zag vanochtend nog een item over Maaike Ouboter, de zwaar overgehypte Singer Songwriter. Wat is dit dan een contrast.

rico24
Welkom in Utopia, tsja misschien wel 1 van de mooiste nederlandstalige platen ooit verschenen.
Elk nummer is raak en het raakt mij. Muzikaal absoluut Boeijen met zijn medemuzikanten op hun best. Kippevel bij de meeste nummers. Dat zegt genoeg.

@Rico 24 je hebt helemaal gelijk. Ik heb mijn score ook met een halfje verhoogd. Heerlijk album dat (nog steeds) staat als een huis

avatar van edje1969
Bij De Wind Nam Hem Mee kun je mij opvegen. Dit lied raakt mij diep van binnen. Dat heb ik niet bij zoveel nummers. Niemand Heeft Gelijk en Winter In Hamburg zijn ook heel mooi en wat een goede single blijft Welkom In Utopia 2. Sfeervol en afwisselend album dat mooi gezongen is. Beste Boeijenalbum wat mij betreft.

avatar van bikkel2
Hier hoor je duidelijk terug dat Boeijen en groep een enorme stap hebben gemaakt.
Het is al veel gerijpter. De hoes maakt al duidelijk dat Boeijen steeds meer als individu te werk gaat. De teksten krijgen ook steeds meer ruimte.
De Wind Nam Hem Mee is inderdaad van een verbluffende schoonheid, op alle fronten.
Besefte toen dat zij wel een blijvertje zouden zijn.
Een paar jaar later ging Frank op zichzelf.
Niet verrassend.

avatar van lennon
Dat van die hoes ben ik het niet helemaal mee eens... in natura was ook al met Frank alleen op de cover en de rest op de achterkant . Alleen de bandnaam zegt al genoeg toch? Het draait om Frank. En de rest mag zich gelukkig prijzen met de titel "groep "

rico24
Plaatsje in mijn top 10 omdat het zo ongelofelijk mooi is.

Frank op z'n top!!

avatar van rkdev
Beste album van de Frank Boeijen Groep voor mij. Door de totale (ietwat drijgende) sfeer op dit album klinkt het als een geheel, wat bijvoorbeeld wordt gedemonstreerd in de naadloze overgang tussen 'De Tijden' en 'Niemand Heeft Gelijk'. Er staan alleen maar mooie nummers op deze plaat, met uitschieters 'Hier Komt de Storm', 'De Wind Nam Hem Mee', 'Winter in Hamburg' en 'Welkom in Utopia II'.

Het nummer 'Mantel der Liefde' staat niet op mijn LP. Was dit een bonustrack op de cd versie?

Edit: ondertussen opgezocht en het is idd een CD only track. Heb het laten corrigeren.

Nog eens beluisterd, inderdaad, het beste dat Frank op de plaat heeft gezet met een uitmuntende Boeijen Groep. Prima band!!

ATZ
Voor het beste album van de Frank Boeijen Groep!

avatar van Deranged
Hele mooie plaat zoals de meesten hier ook al zeggen.

Toch wel even net wat anders dan zijn latere (solo) platen.

Een mooie volle productie uitstekend binnen het tijdsbeeld passend.

Favoriete nummer hier voor mij is toch wel Hier Komt de Storm waarschijnlijk.

Frank die met een mooie 'whoohoo' achtige inleiding zeer treffend de toon zet, verder vocaal op bepaalde momenten net wat verder gaat dan reeds gewend.

Plaat van formaat.

Mooie artiest van eigen bodem, onze Frank.

avatar van markymark1967
Beste plaat die Frank (Frank Boeijen Groep) ooit gemaakt heeft. Een klassieker in de geschiedenis van de Nederlandstalige popmuziek.

avatar van Niek
Hmm, gisteren een beetje op de gok gekocht. Mij op eerste gehoor toch iets te kazig, iets te jaren negentig ook (ik weet het: het is 1987 maar het heeft die sound die tegenstaat aan de jaren negentig). Ik zal niet te snel oordelen, maar enthousiast ben ik vooralsnog niet.

Met een paar daagjes vrij is het heerlijk om de eigen platenkast in te duiken en zo kwam ik weer eens terecht bij de paar albums van Frank Boeijen Groep (ik heb wat solowerk van hem op cd).
Het was even kiezen welke, maar het werd dus deze. Blijkt die plaat ook het meest geprezen te worden op deze site.

Ik heb geen echte voorkeur. De platen die ik heb zijn me allen even lief. Ik kan er altijd goed naar luisteren (terwijl ik ook vrienden heb die er echt van gruwen).

avatar van lennon
Zit weer énorm te genieten van dit album.

De wind nam hem mee moet toch één vam Nederlands mooiste muziek stukken zijn....? Prachtig.

avatar van vielip
Ja klopt. Schitterend liedje! Ik had trouwens deze als eerste van de Frank Boeijen Groep op lp gekocht. Dat beviel me onverwacht goed. Dus daarna ook Foto van een mooie dag gekocht. Dat beviel me dan weer wat minder goed. Niet slecht maar kan mijns inziens niet tippen aan Welkom in Utopia.

Een van de beste Nederlandstalige platen. Goede productie,klinkt nog actueel.

avatar van Tempel
Hier komt de storm vind ik echt geweldig, nummer 28 in mijn top 250 NL-talig... album an zich ook prachtig maar voor mij zeker niet het beste wat in eigen taal is uitgebracht.... Persoonlijk vind ik Winter in Hamburg en Welkom in Utopia echt geen fijne nummers...

@ Tempel ik juist wel, maar smaken verschillen. Het beste dat hij met zijn FB Groep heeft gemaakt

avatar van rkdev
Vanochtend weer “De Wind Nam Hem Mee” hard door de speakers laten schallen. Wat is het toch een mooi, ontroerend nummer dat telkens bij me binnenkomt. Kippenvel.

avatar van Rainmachine
Ik ben niet zo van het Nederlandstalige genre maar maak voor Frank Boeijen graag een uitzondering (en ook De Dijk) en dan met name dit album. Komt denk ik ook door de productie want dit album klinkt ook nu nog als een klok. Met name het baswerk is erg fraai en vooral bij "De Wind Nam Hem Mee" bereikt dat een kippenvel niveau met die fretloze bas. Prachtig!

avatar van Robje1968
Met dit album heeft Frank Boeijen Groep zijn muzikale hoogtepunt bereikt. Alles klopt hier, mooie teksten en geweldige muziek. Voor mij het mooiste Nederlandstalig album wat tot op heden is uitgebracht.
Als kind heb ik deze CD van de platenbieb geleend en op een cassettebandje gezet die ik helemaal grijs heb gedraaid. Later op CD gekocht en vanochtend galmt die weer door mijn speakers en enig jeugdsentiment is hierbij aanwezig.

Helaas is nog steeds het nummer "Niemand Heeft Gelijk" nog steeds actueel.

avatar van Kramer
Robje1968 schreef:

Als kind heb ik deze CD van de platenbieb geleend

Wel een kind van 19 - of klopt je geboortedatum niet?

avatar van Robje1968
Kramer schreef:

Wel een kind van 19 - of klopt je geboortedatum niet?

Scherp!
Ja, nu het zegt was ik al 19. Stond mij bij dat ik dit album op jongere leeftijd in mijn bezit had, maar dat kan uiteraard niet, aangezien het album in 1987 uit kwam.
Schijnbaar was ik al jong volwassene, maar in mijn hoofd nog een kind

Ik denk de beste met de groep...geen enkel nummer valt uit de toon, waarbij Welkom in Utopia 1 en 2 voor mij de toppers zijn.
Jammer alleen dat van de Tijden alleen het accapella intro op het album is beland, en niet de volledige versie van 3:21.

avatar van Chameleon Day
Rainmachine schreef:

Idem hier! (maar De Dijk niet)

Idem! De subtiele invloeden van David Sylvian liggen er behoorlijk duimendik op (luister bijv. naar het outro van ‘Kleine Blonde Prinses’).

avatar van Premonition
geplaatst:
Dertig jaar (!) geleden al eens met Boeijen over de invloed van Sylvian op zijn muziek aan de bar in de Oosterpoort na zijn concert gediscussieerd. Stom toeval dat Boeijen en gitarist Harry Sacksioni van zijn band naast ons kwamen zitten. Boeijen erkende de invloed van Sylvian op de band destijds, maar vond Sylvian later “een erg depressief persoon”, die hij daarom niet meer volgde. Ik was verbaasd en was van mening dat zijn muziek en teksten nou ook niet overliepen van optimisme. Dat vond Frank wel grappig en we bestelden nog wat bier. Een uur met hem aan de bar gehangen, mijn toenmalige vriendin had het snel geschoten en ging na een kwartier met haar vriendin de stad in….

avatar van Chameleon Day
Premonition schreef:

Tja, “A Man’s Gotta Do What a Man’s Gotta Do”. Het was “uit” daarna?

Het zal ergens begin 90’er jaren geweest zijn dat ik mij - luisterend naar een album in Kroese (weet niet meer welke) - omdraaide en in het gezicht van Frank keek. Hij vroeg nog wat ik aan het beluisteren was. Ik kon niet veel uitbrengen. Het ging in ieder geval niet over David Sylvian…

avatar van gaucho
geplaatst:
Ik heb Frank ooit, in 1987, eens mogen interviewen voor een lokaal huis-aan-huisblad, waar ik in mijn toenmalige woonplaats Dordrecht voor werkte. Dat was nog een heel gedoe, want we wilden 'm spreken in de aanloop naar het concert dat hij in het plaatselijke theater zou geven. Zijn manager wilde er niets van weten, maar via de theaterdirecteur mochten we toch een poging wagen door het pand binnen te sluipen tijdens een repetitie. Als Frank het niet zou willen, ging het over, zo was de afspraak.

Maar Frank toonde zich ter plekke van harte bereid om ons (broekie-journalist en fotograaf) uitgebreid te woord te staan. Hij was zelfs een beetje boos op zijn manager, omdat die was gaan dwarsliggen terwijl het concert nog niet uitverkocht was. Het werd een interessant gesprek, waar Frank Boeijen uit tevoorschijn kwam als een aimabel mens met een grote betrokkenheid naar de wereld om hem heen, en vooral de misstanden daarin.
Eigenlijk was ik destijds helemaal niet zo vertrouwd met zijn repertoire, ik kende alleen de paar hits die hij tot die tijd gehad had. Ik had me wel zodanig ingelezen dat ik Leonard Cohen (die kende ik toevallig enigszins door platen van mijn oudere broer) opvoerde als een mogelijke inspiratiebron, wat hij beaamde. David Sylvian en Japan waren destijds bij mij nog maar nauwelijks om de hoek komen kijken, dus die kwamen in het gesprek niet voor.

Ik keek destijds niet op tegen Frank Boeijen, misschien hielp dat, zeg ik met de kennis van nu. Dat maakte het tot een aangenaam gesprek. Zijn muziek deed me rond die tijd eigenlijk niet zoveel, en het was vooral mijn aanstaande schoonzus die bijkans in katzwijm viel bij de gedachte dat ik Frank Boeijen zou gaan interviewen. Ik moest er vooral voor zorgen dat ik met hem op de foto zou gaan. Maar dat was wel het laatste waar ik aan dacht, omdat het vooraf helemaal niet zeker was of dat interview überhaupt zou gaan plaatsvinden.
Zij kreeg naderhand dan ook de originele foto's van Frank en mij. Later heb ik zelf wat foto's bijbesteld voor aan de muur in mijn muziekkamer. En hoe gaat dat: als je de man zelf enigszins hebt leren kennen geef je als vanzelf meer aandacht aan zijn muziek. Ik ben 'm sindsdien dan ook blijven volgen op zijn muzikale wegen en heb 'm uiteraard flink wat keren live gezien.

Terug naar dit album: ik heb het vrij kort daarna gekocht, en wat me in eerste instantie aansprak was vooral het bijna symfonische karakter van het bandgeluid. Daar kon ik wel wat mee. De teksten kwamen pas later binnen, en ook de hoge kwaliteit van de songs kon ik pas later echt op waarde schatten, zeker sinds Frank Boeijen geleidelijk is uitgegroeid tot de nestor van de Nederlandstalige popmuziek. Ik miste dat volle bandgeluid aanvankelijk wel toen hij solo ging, maar ook in de meer spaarzame arrangementen van zijn latere werk toonde hij zich een meester. Niettemin vind ik Welkom in Utopia nog altijd een hoogtepunt in zijn oeuvre.