Atrophy - Violent by Nature (1990)

Label: Roadracer

1. Puppies and Friends (3:34)
  2. Violent by Nature (3:56)
  3. In Their Eyes (5:04)
  4. Too Late to Change (5:31)
  5. Slipped Through the Cracks (5:29)
  6. Forgotten But Not Gone (5:02)
  7. Process of Elimination (4:48)
  8. Right to Die (4:02)
  9. Things Change (4:04)
  10. Suicide Pact [Demo] * (5:14)
  11. Product of the Past [Demo] * (4:11)
  12. Beer Bong [Demo] * (2:04)
avatar van Guinness1980
Zojuist dit album aangeschaft. Klinkt lekker tot nu toe!

avatar van Kronos
Lang geleden dat ik deze gehoord heb. Het was mijn eerste album op cd maar die heb ik nu niet meer. Hun debuut vond ik toen wel beter.

avatar van Guinness1980
Geen idee, eerst deze nog een paar keer beluisteren! Daarna dat ik wellicht het debuut ook eens probeer.

avatar van B.Robertson
Heb hem in '90 op lp gekocht. Zowel hoes als muziek doen onder voor het debuut. Zo lelijk als de hoes is de muziek niet. Too late to change en Slipped through the cracks springen er als knappe nummers uit. Eigenlijk bracht de band niets nieuws met dit album. Na vertrek om studieredenen van gitarist Chris Lykins opgedoekt.

Meneer Bungel
Krijg toch sterk het idee dat ik dit plaatje een beetje onderschat heb met mijn eerdere 3,5*. Heerlijk catchy, strakke shit, met een geweldige sound en dito zanger/muzikanten. Meteen een halfje erbij voor nu.

Wiki: ''Chris Lykins completed medical school and is now an ENT (wiki), James Gulotta runs a tile business, and Rick Skowron is an avionics engineer and avid motorcycle racer.'' God bless.

avatar van LinkinPark90
Het is thrash metal avond met een paar klassiekers bij mij thuis.

Na het geweldige Socialized Hate is nu Violent by Nature aan de beurt.

De albumhoes trok mij destijds aan om meer van hen op te zoeken.

Dit album klinkt iets meer technisch (ook meer instrumentaal) tegenover de voorganger.

Nog steeds klinken de nummers catchy, strak en agressief. 9 fantastische thrash metal nummers waarvan het titelnummer nog steeds knalt.

Jammer dat de band na twee albums niets meer heeft uitgebracht.

avatar van vielip
Inderdaad een vet album! Retestrak gespeeld ook. De nummers zitten technisch knap in elkaar maar blijven toch redelijk toegankelijk. Knap gedaan! Zoek ik nog voor een leuk prijsje op vinyl

avatar van gigage
Lekkere gortdroge thrashgitaren weten een prima sfeer neer te zetten. Beetje afgekeken van ..and justice for all maar wat geeft het. Het geblaf van de zanger moet je wel liggen maar dat is voor mij geen probleem. Er zit veel variatie in tempo ( ook naar beneden) en er is zelfs ruimte voor een soort van refrein. Wat een uiterst genietbaar plaatje!

avatar van trebremmit
In 2008 heb ik dit 3,5 ster gegeven, (volgens mij heb ik het dat jaar gekocht op lp), die blijft wel staan. Leuke thrash met toffe solo's maar over het geheel mis ik net dat beetje extra.

avatar van ZAP!
trebremmit schreef:
Leuke thrash met toffe solo's maar over het geheel mis ik net dat beetje extra.
Vind dit echt ontzettend gave en ondergewaardeerde thrash, net als het debuut. Erg heftig en intens. Maar smaken verschillen toch, zo blijkt maar weer.

avatar van namsaap
Dit album was een paar maanden uit toen ik de band in het voorprogramma van Sacred Reich zag ik het oude Hedon. Mijn allereerste metalconcert. Indertijd heb ik dit album getaped van een LP van een vriend. Die tape ligt al decennia op de vuilnisbelt en, in tegenstelling tot het debuut, heb ik deze nog niet op LP gevonden. Gelukkig bieden de streamingdiensten solaas om het album terug te luisteren. Wat mij betreft heeft de plaat na 30 jaar nog niets aan kracht ingeboet. Het debuut vind ik nog net een tandje sterker maar ook hier staan enkele vette krakers op. Met name op de eerste vier nummers is de band in grote vorm. Daarna wordt het een fractie minder, maar nog steeds erg genietbaar. Met name de strot van Brian Zimmerman kan mij enorm bekoren.

Afgelopen maart zou ik de band in Nijverdal zien optreden, totdat ze hoorden dat de VS de grenzen zou dichtgooien en in allerijl terugvlogen. Hopelijk komt er een herkansing. Tot die tijd maar eens zorgen dan ik de LP eindelijk aan mijn collectie kan toevoegen.

avatar van vielip
Ik heb deze band destijds (eind jaren 80, begin jaren 90) compleet gemist. Met terugwerkende kracht alsnog leren kennen en vind hun eerste twee albums fantastisch! Met name dit tweede album gaat erin als koek. Op lp?! Dan zeg ik; wauw! Ben 'm een paar keer tegen gekomen op een beurs o.i.d. maar voor schandalig hoge prijzen. Dus no thanks...Dat ze in Nijverdal (of all places!) zouden spelen hoorde ik overigens toen het afgelast dan wel uitgesteld werd. Blijkbaar mis ik bij deze band dus nogal eens iets
Hopelijk wordt het optreden ingehaald want ik zou deze gasten graag eens live aan het werk zien. Doe dan maar in Hedon trouwens. Kleine zaal, hartstikke prima!

avatar van namsaap
namsaap schreef:
.......Tot die tijd maar eens zorgen dan ik de LP eindelijk aan mijn collectie kan toevoegen.

Bijna twee jaar verder... vandaag bij No Dust deze LP kunnen aanschaffen voor een faire prijs. Voor wie niet wil wachten tot het origineel een keer tegen een redelijke prijs voorbij komt (vielip?)... 24 juni verschijnt er een rerelease op vinyl.

avatar van vielip
Ja ik las het inderdaad! Er komt een heruitgave en die heb ik liever dan de originele. Maar leuk dat je bij No Dust bent geweest. Te gekke winkel

avatar van Kronos
Kronos schreef:
Het was mijn eerste album op cd maar die heb ik nu niet meer.

Stom dat ik die weggedaan heb. Maar nu zoveel jaar later, flater uit het verleden rechtgezet. Terug op cd gekocht. Samen met het debuut. De 2 disc reissue.

avatar van vielip
Blijft een wereldplaat dit! Het debuut is ook goed maar de stappen die de band met deze opvolger heeft gemaakt zijn lichtelijk verbluffend vind ik.