MENU

Black Sabbath - 13 (2013)

3,70

Label: Universal

1. End of the Beginning (8:07)
  2. God Is Dead? (8:54)
  3. Loner (5:06)
  4. Zeitgeist (4:28)
  5. Age of Reason (7:02)
  6. Live Forever (4:49)
  7. Damaged Soul (7:43)
  8. Dear Father (7:06)
  9. Methademic * (5:57)
  10. Peace of Mind * (3:40)
  11. Pariah * (5:34)
  12. Na´vetÚ in Black * (3:50)
  13. Dirty Woman [Live] * (7:21)

avatar van crosskip
geplaatst op 13 april 2013, 21:19 uur, permalink
Iemand enig idee waar die albumtitel nu precies op slaat? Ik snap het zelf nog steeds niet

avatar van tsjong
geplaatst op 13 april 2013, 21:24 uur, permalink
Verder dan bad luck kan ik niet komen.

geplaatst op 13 april 2013, 21:57 uur, permalink
Dat het album in (20)13 uitkomt zal er ook wel iets mee te maken hebben gok ik.

avatar van Rizz
geplaatst op 15 april 2013, 12:03 uur, permalink
Zin in! *:)*

avatar van Kill_illuminati

geplaatst op 15 april 2013, 13:17 uur, permalink
Interessante titels hebben de nummers. End of the Beginning met daar tegenover Live Forever.

geplaatst op 16 april 2013, 14:03 uur, permalink
Op 19 april wordt God Is Dead? digitaal uitgebracht. Een groep journalisten heeft het album al gehoord en ze waren zeer enthousiast. Rick Rubin (de producer) had als uitgangspunt om net alsof te doen dat de band de opvolger van het debuutalbum zou gaan opnemen. Als dit echt is gebeurd kan het wel eens een erg goed album worden.

geplaatst op 16 april 2013, 14:05 uur, permalink
Die sample die pas het net opgeslingerd werd, vond ik op zich wel okÚ maar die zang van de madman was weer om te huilen.

The Last Spire van Cathedral. Houd die maar in de gaten als je van Sabbath houdt.

geplaatst op 16 april 2013, 14:06 uur, permalink
Die ben ik al in de gaten aan het houden, de nieuwe van Cathedral. Tower Of Silence klonk namelijk geweldig.

geplaatst op 18 april 2013, 22:26 uur, permalink
De eerste single is in ieder geval te beluisteren als Stream (wel met een irritante stem iedere 2 min er tussendoor):

Black Sabbath - God is Dead

Klinkt lang niet slecht moet ik zeggen. En zo om te huilen vind ik Ozzy hier overigens niet eens klinken - bij gebrek aan beter valt er in ieder geval wel mee te leven. (uh...zeker niet in vergelijking met het aangehaalde Cathedral - geweldige band maar die Lee Dorian blijf toch echt wel een 'zanger' (in de ruime betekenis van het woord) waar je echt zin in moet hebben).

geplaatst op 18 april 2013, 22:46 uur, permalink
Goed nummer. Kan niet anders zeggen. Het ligt erg in lijn van The Devil You Know. Maar dan toch met een seventies touch. Maar dan toch. Ozzy's klaagzang is ronduit bloedeloos. Geen begeestering. Niks. Gewoon een gast die uit zijn scootmobiel opstaat, zijn riedeltje doet nadat ie even het kwijl uit zijn mondhoeken geveegd heeft en vervolgens weer huiswaarts keert. Het nummer houdt hem overeind dat wel. Dat ontbreekt op zijn eigen recentere studioalbums dan weer. Dat biedt perspectief voor de rest van het album. Een beetje album is toch meer dan alleen de zanger.

avatar van crosskip
geplaatst op 18 april 2013, 23:03 uur, permalink
Moet zeggen dat ik zeer positief verrast ben door dit nummer. Ozzy klinkt niet verkeerd en de Iommi en Butler knallen weer als vanouds. Ik ben nu wel benieuwd naar de rest.

avatar van Kill_illuminati

geplaatst op 19 april 2013, 9:15 uur, permalink
Ik vind het een erg strak nummer. Ozzy doet mij in het nummer denken aan Layne Staley ten tijden van zijn laatste opnames. Alsof het leven hem heeft ingehaald en binnenkort zal verlaten.

geplaatst op 19 april 2013, 11:41 uur, permalink
Ja dat leven heeft hem 20 jaar terug al ingehaald. Na No More Tears is het echt in vrij snel tempo bergaf gegaan met Ozzy. Het is zoals Edwynn zegt inderdaad het nummer dat hem rechthoud, Ik kan best met zijn zangprestatie leven hier maar het is toch een gigantische stap terug voor Iommi en Butler na Heaven & Hell. Maar goed - uit nostalgische overwegingen vind ik het toch geweldig dat we een nieuwe Black Sabbath album krijgen en als de rest van de cd net zo goed klinkt als dit hoor je me niet klagen. Maar dan vind ik ook meteen dat het doek nu wel mag vallen over Sabbath. Een waardige afsluiter voor een legendarische band om het zo maar te zeggen.

...en daarna mag Iommi gerust Glenn Hughes nog een keertje opbellen voor een solo album of zo.

geplaatst op 19 april 2013, 14:07 uur, permalink
God Is Dead is in ieder geval een goed nummer. Iommi en Butler spelen weer heerlijke riffs en Ozzy klinkt gewoon goed. De tempowisseling na 6 minuten is heel erg lekker.

geplaatst op 19 april 2013, 14:16 uur, permalink
Overigens doet ook de drummer het zeker niet slecht.

speedy66
geplaatst op 19 april 2013, 14:41 uur, permalink
Wow klinkt veelbelovend. Ik heb hier geen moeite met ozzy's zang. Ben overigens geen fan van de man. Hopelijk is de rest van het komende album net zo goed. Nummers zijn ook zo te zien vrij lang; van 6 tot 8 minuten.Ben ook blij dat geezer butler's bass goed te horen is. Dat was in het verleden wel eens anders. Brad Wilk (oa: rage against the machine) speelt hier op de drums.

avatar van sinkthepink

geplaatst op 20 april 2013, 20:15 uur, permalink
Geweldig nummer hoor, ik was een beetje bang voor Ozzy's inbreng, maar ik vind het prima klinken. Hij blijft gewoon een karakteristieke stem houden die je herkend uit duizenden, en echt goed zingen heeft hij nooit gedaan natuurlijk. Ik kan nu niet meer wachten op de rest van het album eigenlijk...

avatar van wizard

geplaatst op 21 april 2013, 12:16 uur, permalink
God is Dead? nu een paar keer gehoord. Ik had er niet veel van verwacht, en die verwachting is uitgekomen. Het nummer is te lang en daardoor saai, Ozzy zingt erg vlak, de tempoversnelling is voorspelbaar en de productie klinkt net als The Devil You Know net iets te zwaar.
Het ligt idd een beetje in het verlengde van TDYK, behalve dat Dio hier heel erg gemist wordt.

avatar van Epitaph

geplaatst op 23 april 2013, 16:20 uur, permalink
Kill_illuminati schreef:

....God is Dead?, met als afsluiter Dear Father.

geplaatst op 23 april 2013, 18:21 uur, permalink
dat vraagteken staat er vast niet voor niets.

avatar van Deranged
geplaatst op 24 april 2013, 9:32 uur, permalink
Wat ik juist zo mooi vind aan Sabbath is de progressie die zij met elk album doormaakten en ook de manier waarop zij er steeds weer een geheel eigen sound aan wisten te geven. Paranoid was mijns inziens de perfecte opvolger van het debuut en het concept dat dit dat nog eens over zou moeten gaan doen kan ik mij dan ook niet zo in vinden.

Ga dan voor een opvolger van Sabotage, daarna zijn ze immers pas een beetje de draad kwijtgeraakt.

Qua sound gaat dit denk ik precies worden wat je ervan verwacht. Het bekende zware riffwerk en verder weinig verrassingen, waar ze in hun hoogtij dagen naar mijn idee dus wel om bekend mochten staan. Neem bijvoorbeeld een album als Sabbath Bloody Sabbath, zeer wezenlijk verschil met het debuut op een manier die naar mijn idee enkel lovenswaardig genoemd mag worden.

Zou leuk zijn als ze hiermee juist weer zoiets zouden flikken maar ergens ook wel begrijpelijk dat het er niet meer inzit.

Dat dit album komt is wellicht voor een keer wel leuk maar verder voor zover ik verwacht niet heel interessant.

geplaatst op 24 april 2013, 15:10 uur, permalink
Nieuwe nummer klinkt oppervet

YouTube - God Is Dead? by Black Sabbath

avatar van Deranged
geplaatst op 24 april 2013, 17:59 uur, permalink
Mijn eerste indruk.

Onnodig langdradig en verder eigenlijk precies bevestigend van wat ik net al stelde.

Wel leuk om die typische Geezer bas weer eens te horen.

Maar een heel album van dit, nee hoeft voor mij niet zo.

Denk dat ik voor nu Vol. 4 maar weer een keertje opzet.

geplaatst op 24 april 2013, 18:37 uur, permalink
Kan me ook niet voorstellen dat deze nogal voorspelbare en ook enigszins breekbare metal hoog in mijn jaarlijstje zal komen.

Ik houd van ouderwetse muziek, maar merk dat de jonge artiesten altijd wel de oudere inhalen, links en rechts.

Zo hebben veel van de oude rotten, die recentelijk materiaal uitbrachten me niet kunnen overtuigen (Saga, Skynyrd, Fixx, Queensryche)
Jammer dat alle aandacht dan wel naar deze bands gaat en kleine, worstelende acts niet opgemerkt worden.

avatar van Rizz
geplaatst op 24 april 2013, 20:15 uur, permalink
Meerdere recensies menen dat vanaf nummer 3 het vuurwerk begint, niet echt enthousiast over de eerste twee dus. Ik heb hoop

avatar van BlauweVla

geplaatst op 24 april 2013, 22:12 uur, permalink
Ozric Spacefolk@ Zijn er jongere bands in dit genre bezig?

geplaatst op 24 april 2013, 22:31 uur, permalink
Hard Rock, Stoner Rock, Doom Rock.

Meer dan genoeg jonge bandjes in dit genre.

geplaatst op 28 april 2013, 12:14 uur, permalink
Dit is trouwens een heel aardig bandje dat in hetzelfde genre zit - kwam er vanmorgen pas achter en ze mogen zich zeker laten horen. Het volledige album is trouwens te beluisteren via deze link.

avatar van sinkthepink

geplaatst op 28 april 2013, 13:27 uur, permalink
Zeker een gave band Sinner...bedankt voor de tip!

avatar van jailhouserocker1
geplaatst op 28 april 2013, 16:25 uur, permalink
2013 Live Video — Black Sabbath Online - black-sabbath.com

Hier staan live video's van o.a. de eerste 2 nummers van deze cd.