Black Sabbath - 13 (2013)

Label: Universal

1. End of the Beginning (8:07)
  2. God Is Dead? (8:54)
  3. Loner (5:06)
  4. Zeitgeist (4:28)
  5. Age of Reason (7:02)
  6. Live Forever (4:49)
  7. Damaged Soul (7:43)
  8. Dear Father (7:06)
  9. Methademic * (5:57)
  10. Peace of Mind * (3:40)
  11. Pariah * (5:34)
  12. Naïveté in Black * (3:50)
  13. Dirty Woman [Live] * (7:21)
Ja zeg, ook ik ben aangenaam verrast. Allereerst staat (natuurlijk!) de backbone van bas en drums als een huis. Daaroverheen gegoten wordt het bij vlagen toch briljante gitaarwerk van Iommi. Wat een koning is dat! Hij speelt ook een flink aantal geweldige solo's op deze plaat.
Dat is één van de redenen om met veel plezier naar dit 13 te luisteren. Belangrijk is natuurlijk ook de songkwaliteit: en ook die mag je geslaagd noemen. Er staat geen minder nummer op, sterker nog de meeste nummers zijn (erg) goed, met die echt zware Sabbath sound.

En Ozzy dan? Nou, toen hij begon te zingen op End of the Beginning schrok ik wel even. Zijn stem is wel erg iel geworden, dat is een minpunt aan dit album. Echter, meestal gaat zijn stem op in het mooie zware geluid van de band en dan kan het wel weer. Op het rustiger Zeitgeist hebben ze in de studio mooi werk geleverd: ook zo kan de zang ermee door. Wel hou ik mijn hart vast voor de show in november. Aan de andere kant: de nummers die ze dan 13 van spelen, hoor ik graag. Want het is een dijk van een album!

avatar van GothicBowie
, vanaf de eerste song End Of The Beginning waren we al overtuigd, dit klinkt net als de Sabbath van de jaren '70. Diezelfde riff's en dynamiek met een doom metal gevoel er bovenop. Vooral dan het schitterende drumwerk en de typische stijl van Iommi vallen nog het meest op. Eigenlijk gaf de single God Is Dead? reeds de toon aan, indien dit nummer u kon overtuigen zal deze plaat je ook kunnen bekoren. Wij waren alvast onder de indruk en kregen prompt een flashback naar het verleden. Echt vernieuwend of experimenteren is er niet bij, hoeft ook niet naar onze mening. Wat we wel krijgen is een plaat die boven alle verwachtingen teruggrijpt naar de sound van toen en nie klinkt als een flauw afkooksel van wat ooit was, integendeel. De instrumentale kant van 13 is dus alvast subliem te noemen.
Enig minpuntje is de stem van Ozzy. Daar waar zijn vocale inbreng in het verleden de grootste draagkracht was van Black Sabbath is dit nu zeker niet het geval. Niet dat het zo slecht klinkt, maar je hoort toch dat er wat sleet op aan het komen is. Verwonderen doet ons dit gezien zijn levensloop en jaren dienst niet. Het zorgt er wel voor dat het dus vooral de muzikale kant van de zaak is die ons het meest aanspreekt.

lees het volledige verslag :
Black Sabbath - 13 - Snoozecontrol.be

avatar van Lexicon Devil
De eerste 6 albums van BS gaven mij kippenvel.
Denk dat ik ze wel 10.000 keer heb beluisterd.
Stiekem blijf je hopen om dat weer te kunnen beleven bij een nieuwe plaat maar ook deze keer weer geen kippenvel.
Ergens proef ik dat deze plaat gemaakt MOEST worden. Geen ziel en zaligheid maar gewoon de pingels.
Geprobeerd het "jaren 70" format te kopieren maar bij elk nummer het "net niet" gevoel gekregen.
Dit doet me denken aan de plaat The Battle Rages On van Deep Purple. Het wonderbandje was weer terug met Blackmore en Ian en iedereen móést het horen. Uiteindelijk gewoon een saai album met maar één vrij aardige track.
Zo ook nu. Ik denk dat End Of The Beginning de enige track is die de middelmaat overstijgt.
We zullen het wel merken wanneer de oude verstokte rocker weer zonder roze bril deze cd op kan zetten. Ik begrijp de oude rocker wel hoor. In deze tijden waarin Green Day wordt bestempeld als punk en Maroon 5 en Aerosmith als rock, gaan de oogjes natuurlijk twinkelen wanneer wordt vernomen dat de uitvinders van de metal weer in bijna originele bezetting aan de slag gaan.
Maar jongens, er zal nooit meer een rock album worden gemaakt als de eerste 2 van BS. He-laas. Laat het los.
Met krampachtig vastklampen aan "13" verdwijnt die waarheid niet.

Verder is het goed en degelijk geproduceerd maar ja, als dat de hoofdmoot moet zijn bij een rockband dan zakt mijn broek af. Het gaat om de adrenaline. Niet of de knopjes van het mengpaneel goed in balans staan. Trouwens...ik vind dat de stem van Ozzy teveel de muziek overheerst. Wat dat betreft gewoon slecht gemixt. Die knop had best iets omlaag gemogen.

Vrij bleue bluesrock plaat verdient een vrij gemiddeld cijfer.
Drie ***
En die halve is vanwege pure sympathie voor deze band.

avatar van james_cameron
Natuurlijk leuk, een nieuwe Black Sabbath met originele zanger Ozzy Osbourne in de lineup, de eerste plaat met hem in 35 (!) jaar. Qua stijl grijpen de songs veelvuldig terug op de hoogtijdagen van de band, wat resulteert in lange, sfeervolle en dreigende nummers. Ozzy is goed bij stem, al vergen de veelal langzame songs niet echt veel van zijn stembanden. Echt veel variatie gooit hij er ook niet tegenaan. Ik vind het geheel wat aan de saaie en langdradige kant, al zijn de afzonderlijke songs, hoewel niet origineel, best oké. De vier bonustracks zijn een stuk vlotter (en korter); deze bevallen me eigenlijk beter.

avatar van Ronald5150
Als ik luister naar "13" van Black Sabbath, het langverwachte en met hoge verwachtingen omgeven nieuwe album van Black Sabbath, moet ik concluderen dat er weinig is veranderd ten opzichte van het fantastische debuut. Nog steeds strooit Iommi met monsterlijke riffs. Geezer Butler zorgt voor een constante dreiging met zijn agressieve bas en de stem van Ozzy Osbourne klinkt zeker niet zo slecht als ik had gedacht. Er zullen ongetwijfeld productionele trucjes gebruikt zijn, maar Osbourne klinkt zeer acceptabel. Het meest geniet ik van de tandem Iommi en Butler, waarbij gezegd moet worden dat stand-in drummer Brad Wilk een uitstekende prestatie levert. Maar de hoofdrollen worden opgeëist door de riff master en Butler. Deze twee mannen zijn zo goed op elkaar ingespeeld. Perfecte synergie als je het mij vraagt. Onder de muziek van Black Sabbath hoor ik duidelijk de blues terug. In de solo's van Iommi hoor je dat mijn inziens het beste. "13" overtreft mijn verwachtingen en is gewoon een goed album. Wel vraag ik me af hoe ik het klokkengeluid aan het einde van het album moet interpreteren. Het lijkt een op een afkomstig van het openingsnummer van het debuutalbum. Is dit een symbolische manier om aan te geven dat de cirkel rond is? Is dit hun laatste album? Hoe dan ook: Black Sabbath laat met "13" horen dat ze nog steeds aan de top van het genre staan.

avatar van frolunda
Een paar mindere nummers maar over het algemeen ben ik toch wel positief verrast over 13.De ritme sectie zorgt voor een fundament dat staat als een huis en over het gitaarwerk wordt ik per draaibeurt enthousiaster.En Ozzy....ach die doet het nog niet zo slecht aangezien het feit dat ie al met één been in het graf staat.Vooral God is dead,Age of reason en Dear father kunnen me erg bekoren en het bonus nummer Methademic is inderdaad ook een topper.Mocht dit inderdaad hun laatste album zijn dan is het een meer dan waardige afsluiter.

avatar van HugovdBos
Dat er na 18 jaar weer een nieuw album van Black Sabbath verschijnt kan verrassend worden genoemd. Met het album 13 maken ze een mooie comeback in de originele samenstelling (zonder Bill Ward dan).

Het album opent gelijk sterk met de schitterende track "End of the Beginning" waarbij ik gelijk weer moet terugdenken aan een hoop klassiekers zoals "Iron Man" en "War Pigs". Het gitaargeweld op deze track is van grote klasse en ook Ozzy klinkt goed. Na de opening volgt weer een toptrack "God is Dead". Opnieuw qua sound heel herkenbaar voor Black Sabbath en het nummer gaat niet vervelen ondanks de lengte.
"Loner" is wat mij betreft een wat minder nummer ondanks dat het met de muziek goed past op het album. Daarna volgt het ontspannen "Zeigeist", even een rustig moment op dit stevige album. Niet erg opvallend maar het klinkt toch ook wel weer goed zo tussendoor.
"Age of Reason" is dan weer een nummer waarin Tony Lommi zijn stempel duidelijk drukt met een geweldige gitaarsolo. Wat opvalt is dat Ozzy over het algemeen zeer goed bij stem is ondanks zijn levensstijl en leeftijd. "Live Forever" borduurt een beetje voort op de kenmerkende sound van Black Sabbath, geen sterke track maar ook niet vervelend.
De twee lange tracks die daarna volgen "Damaged Soul" en "Dear Father" passen duidelijk in het plaatje van Black Sabbath waarbij "Damaged Soul" de sterkste is van de twee door opnieuw Tony in een sterke rol.

Het album is een goede comeback van Black Sabbath en vooral de de eerste twee tracks zijn van grote klasse. Daarna is het wat wisselend maar bevat het album de kenmerkende sound van de band. Ik ben wel toch wel positief verrast door deze plaat.

28 november 2013 staan ze in de ZIggo Dome tijdens hun 13 tour, ik kijk er al naar uit om zowel het oude als het nieuwe materiaal te horen.

avatar van Drs. DAJA
Prachtige terugkeer van Black Sabbath met een overigens bijpassende fantastische tour. Het album heeft mijn inziens weer de kwaliteiten van de early Sabbath-dagen, qua klank voel je dat de heren ietsje ouder zijn geworden maar dat wordt op deze plaat met bijpassende feel alleen meer in hun voordeel gebruikt. Dat betekend overigens niet dat het album niet rockt; het is steen hard en heerlijk solide. End of the Beginning opent zeer smakelijk en God is Dead? is voor mij een van de gaafste nummers van de afgelopen jaren die sinds het optreden in Ziggo Dome nog steeds door mijn hoofd spookt. Ik ben zeer aangenaam verrast!

avatar van wizard
​Een paar weken geleden zag ik dit album voor 4,99 bij de Saturn staan. Voor die prijs wilde ik het wel meenemen, vooral om mijn Black Sabbathcollectie compleet te maken. Toen het album uitkwam, heb ik het een paar keer geluisterd voor ik het, niet geimponeerd, aan de kant legde. Drie jaar na dato kon ik me weinig van de muziek herinneren, dus de afgelopen weken heb ik de tijd genomen voor een hernieuwde kennismaking met 13.
Ook in de herkansing is 13 geen album dat veel indruk maakt. Een nummer als Zeitgeist, en de regen en klokken aan het eind van Dear Father verwijzen naar mijn mening zo nadrukkelijk naar eerder werk, dat het overkomt als een poging te punten te scoren op nostalgie. Ten tweede zijn veel nummers langer dan 7 of 8 minuten. Als ik zo'n nummer los zou luisteren, is er niks aan de hand, maar voor het album als geheel was het goed geweest als Rick Rubin de heren had geadviseerd de schaar in een paar van die lange nummers te zetten. De laatste twee minuten voegen vaak weinig toe. Het belangrijkste minpunt van 13 is echter de zang. Ozzy Osbourne is nooit een goede zanger geweest, maar in de jaren '70 wist 'ie tenminste nog te overtuigen. De zang klinkt hier weliswaar niet zo kunstmatig opgepoetst als op Ozzy's recentere solowerk, maar ik vind het behoorlijk onplezierig om naar te luisteren. Overigens deden zanglijnen van de eerste paar zinnen van Age of Reason deden me heel erg denken aan Thunder Underground van Ozzmosis, maar toen ik beide nummers achter elkaar luisterde, bleek die gelijkenis er toch niet echt te zijn. Zo'n gevoel bekruipt me regelmatig: dit heb ik eerder gehoord, hetzij ergens op een soloalbum van Ozzy of Iommi.

Iommi kan met nog zoveel goede riffs (en solo's) komen, het album weet hij er niet mee te redden. Echt slecht is 13 nergens, maar waarom zou ik een 'niet slecht' album uit de kast trekken als er zoveel Sabbathalbums naast staan die zoveel beter zijn?

avatar van lennert
En ineens vergeet ik op dit laatste album dat ik vooral tussen Master Of Reality en Technical Ecstacy goed genoten heb van Osbourne's zang, want het gekweel dat ik hier hoor voldoet aan alles wat ik eerder altijd gedacht heb. Ozzy Osbourne kan niet (meer) zingen. Hij heeft het ooit gekund, maar ik denk dat Dio in zijn huidige staat nog in staat is om betere klanken te produceren. Slechte grap, maar het is maar om een punt te maken. Als ik "When will this nightmare be over? Tell me!" hoor, verzucht ik 'kennelijk nog 40 minuten te gaan'. Want ja, het kabbelt allemaal maar wat voort. End Of The Beginning is een uitzonderlijk goedkope Black Sabbath (het lied) rip-off en God Is Dead is godsgruwelijk treurig gezongen met een minstens even belabberd simpele tekst en een uitzonderlijk teleurstellende solo. Loner is iets beter, Zeitgeist is Planet Caravan (maar dan vooral niet zo goed, en die song vond ik al wat treurig).

Ik veer pas voor het eerst op bij dat groovende middenstuk van Age Of Reason en dan zitten we pas op de helft van het album. Dit nummer heeft sowieso weer een beetje een epische sfeer met keyboardkoren en een lekkere solo. Maar nee hoor, met Live Forever wordt deze kleine opleving weer vakkundig de nek omgedraaid. Ik kan ook niet duidelijk krijgen of de teksten nu ineens allemaal kut zijn geworden, of dat Ozzy's stem me zoveel irriteert dat ik gewoon niets positiefs kan opslaan van wat er gezongen wordt. De blues van Damaged Soul vond ik op het debuut al vervelend, dat is nu niet anders.

Het album heeft een vrij behoorlijke productie en het is fijn om te horen dat Geezer Butler nog lekker aan het ronken is, maar 13 is echt absoluut niet de afsluiter die ik een band van dit kaliber zou gunnen. Leuk dat Ozzy toch nog even een keertje weer met echte sterren mee mag doen, maar Iommi en Butler zelf hebben zoveel beters gedaan. Toch heb ik de afgelopen marathon veel leuke dingen opgedaan en zullen vooral Sabotage en Sabbath Bloody Sabbath (heb die en Master Of Reality toch nog omgeruild qua plaats) nog veel gedraaid worden naast de Dio-albums.

Eindstand:

15. Black Sabbath 3,60*
16. Rainbow 3.5*
17. Solitude Aeturnus 3.5*

avatar van RuudC
Auw... Als je 13 naast de klassiekers legt, wordt wel op heel pijnlijke wijze duidelijk dat de jaren zeventig lang voorbij zijn. Iommi en co zijn niet meer de jonge, hongerige wolven van destijds en dat resulteert in een album dat vooral heel traag, heel suf en tandenloos is. Om maar te zwijgen van de hoge mate van zelfplagiaat. In heel veel nummers hoor ik riffs en dergelijke terug die de heren vele jaren eerder al opgenomen hebben.

Verder hoor je toch wel dat de heren moegestreden zijn. Dit album hadden ze nooit moeten uitbrengen. Geen haan die er ooit nog naar zal kraaien. Ozzy is een zingend lijk. Zouden de teksten opzettelijk zo simpel zijn, zodat hij ze kan onthouden? Er zit niks meer in en dan is 50 minuten voortslepende, saaie doom ook echt saai. En dan moet ik toch wel heel erg lachen (of huilen) als ik terugdenk aan werkelijke uitspraken als "God Is Dead is net zo goed als Warpigs". Nee, dit is niet meer of minder dan een heel treurige afgang voor een grote band als Black Sabbath,

Eindstand:
1. Heaven And Hell