Deathprod - Morals and Dogma (2004)

Noorwegen
Electronic / Avant-Garde
Label: Rune

1. Tron (11:08)
  2. Dead People's Things (18:35)
  3. Orgone Donor (8:06)
  4. Cloudchamber (11:01)
avatar van Nakur
Ik heb deze plaat trouwens maar in mn top10 gezet.

avatar van Tha)Sven
Na nog een aantal keer geluisterd te hebben kan deze muziek nog steeds niet tot mij doordringen, dus ik ga mijn stem toch nog iets verlagen. 2,5 ster.
Kan iemand misschien uitleggen wat de kracht van deze CD is?

avatar van Fianosther
Ik heb zowiezo het idee dat je het hele ambient wereldje niet erg boeiend vind aan je stemlijst te zien. Dit album is zo goed omdat het bol staat van de spanning en de opbouw fenomenaal is. De instrumenten, samples en eenvoudige effecten zijn zeer goed gekozen en uitgevoerd.

avatar van Tha)Sven
Ik zal er nog eens naar luisteren dan. Wat is het beste moment om ambient te luisteren eigenlijk?

avatar van Nakur
als er niet teveel herrie in de omgeving is

Ik wil weleens wat afwisseling in mn ambient. Ik zit nu in het wereldje Raison d'Etre, Letum, Ah Cama Sotz enz. Zal deze plaat dan wat voor me wezen?

Ik zal eerst wel wat opzoeken op Soulseek ofzo. Tot nu toe heb ik alleen maar 128/192 kbps tracks gevonden en ik weet niet of de muziek dan tot zijn recht komt.

HIER
is die box trouwens nog goedkoper dan bij Play.com als het em is. Hij is alleen niet op voorraad en de levertijd kan dan erg oplopen daar.

avatar van Onderhond
Doordeweekse ambient release die net als meerdere plaatjes in het genre veel te hoog gewaardeerd wordt.

Veel beter binnen het genre (ambient dan) te vinden.

avatar van Nakur
Deze cd staat nog geen jaar in mijn top 10 maar ik vermoed dat die nog lang zéér hoog genoteerd blijft staan. Analoge ambient, vrijwel alleen opgebouwd uit drones, verkregen uit zelfgemaakte apparaten. Maar de sfeer, de frequenties, het verhaal en de impact zijn zo monumentaal, dat ik 'm met trots op nummer 4 heb staan. Zelden minimale muziek zó emotioneel, krachtig en zwart gezien.

basketballerke
Het is alsof ik de laatste dagen niks anders kan draaien dan dit. Morals and Dogma lijkt haast wel de soundtrack voor alle slechte dingen die de mens ooit heeft misdaan, Dead People's Things kan misschien zelfs wel uitgroeien tot mijn favoriete nummer. 5* is hier de enige mogelijkheid.

jeko
Begin deze plaat nu pas te ontdekken, beetje laat dat wel, maar goed beter laat dan nooit en zo! Eerste indruk: prachtig.

avatar van Nakur
Ga je geen spijt van krijgen

Tha)Sven schreef:
Kan iemand misschien uitleggen wat de kracht van deze CD is?

Even een retrospective, is dit jouw definitie van een groeiplaat?:P

yorgos.dalman
Doordeweekse ambient release... moppert Onderhond. Alsof de tweede track "Dead people's things" ook maar iets doordeweeks bevat. Deze track gaat door merg en been. Het is de inleiding op een leven waarin alleen nog maar ziekte en dood kan zijn. Het is de coda van een sprong in de afgrond, een duik in de doodstil meer bij volle maan. Het zuigt, het teert. De suggestie van een wereld vol schaduwen en fantomen. Alles is misvormd en verwrongen, maar O, wat is de harmonie hecht en de spanning om te snijden...

Het is simpelweg niet van deze wereld.

Onderhond mopperde eerder al over Julien Neto's briljante Le Fumeur de Ciel. Ik zou zeggen Mr. Onderhond, zet Nick & Simon weer eens op en mopper lekker verder...

Rats
onheilspellend en vertrouwd tegelijk
schitterend

avatar van Dreten Bukgat
toch maar even opgewaardeerd deze...

avatar van MJ_DA_MAN
Album stond al jaren in mijn wachtrij; alweer een hele tijd geleden voor het eerst gecheckt maar daarna een hele tijd links laten liggen omdat ik er weinig aan vond. Nog een opgezet vandaag en ik weet weer waarom ik hem links liet liggen. Het zet zeker een dreigende sfeer neer, maar echt pakken doet het me niet; het kabbelt maar voort zonder echt boeiend te worden. Helaas niet meer dan 3* waard voor mij.

yorgos.dalman
'Dead people's things' blijft een briljante track - de overige nummers beklijven echter inderdaad niet of nauwelijks.

avatar van The Scientist
MJ_DA_MAN schreef:

Tja.. als je vloeiende melodieen verwacht in ambient zit je bij Deathprod aan het verkeerde adres ja.. toch zit er in elk nummer een stuk meer dan je op het eerste gehoor oppikt..

avatar van MJ_DA_MAN
Ik ken genoeg platen/losse nummers in de trant van Deathprod die ik wel erg goed kan waarderen, hoor. Ik had ook helemaal geen vloeiende melodieën verwacht.

avatar van itchy
Liefhebbers van Deathprod zouden ook eens Jenny Hval - Viscera (2011) moeten checken. Daarbij heeft hij een grote vinger in de pap gehad.

yorgos.dalman
En dan is daar natuurlijk de prachtige samenwerking met Biosphere: Nordheim transformed.

avatar van schizodeclown
Als je de maatschappij koud, hard, zielloos, hopeloos en slecht vind, is dit de ideale plaat erbij.
Het liefst te beluisteren op straat in de kou!

Sietse
Er zijn hier toch wel redelijk wat liefhebbers van dit album...en ik denk dat die ook wel pap lusten van deze CD Moljebka Pvlse - The Leaves of Their Songs (2004)
Een album die wel in de lijn ligt van Deathprod zijn werk maar een totaal vergeten pareltje is.

Bedankt voor de tip!