Deathprod - Treetop Drive (1994)

Noorwegen
Avant-Garde / Electronic
Label: Metal Art Disco

1. Treetop Drive 1 (14:51)
  2. Treetop Drive 2 (9:36)
  3. Treetop Drive 3 (9:32)
  4. Towboat (18:11)
avatar van Fianosther
Een release die bijna zeker nog gaat groeien, de eerste 2 tracks hebben eenzelfde structuur, namelijk een soort eb en vloed. Je hoort eerst een stukje muziek, dan weer eventjes niks, dan weer hetzelfde stukje muziek maar dan verder opgebouwd en zovoort. Heel bijzonder, het laat je op een andere manier naar muziek luisteren, zoals eigenlijk alle Deathprod releases.

Treetop Drive 2 heeft dan welliswaar dezelfde structuur, hier is het meer ene vraag antwoord spel tussen 2 geluiden Een stuk harder dan nummer 1.

Treetop Drive 3 is een consistentere track die middels een stukje voice sample een mooie onderbreking heeft, het stukje gaat over de fasicinatie die mensen hebben met de dood. Heel toepasselijk .

Towboat is de langste song van de CD, hij is niet live opgenomen, de andere tracks wel. Dit nummer moet nog even bezinken maar klonk zo voor het eerst wel heel goed.

4* maar dan kan nog meer worden.

avatar van Fianosther
Deze maakt sterk kans op een 4,5. Towboat en Treetop Drive 1 zijn zo ontzettend gaaf!

avatar van Fianosther
5*, puur omdat deze plaat me emotioneel zo diep raakt.

avatar van Nakur
Ik ben voornamelijk hooked aan Treetop dive 1. Wat een opbouw! Een collage van samples die steeds uitgebreider en gruwelijker wordt. Dit is nét zo slopend en eerie als het meesterwerk van Boris&Merzbow (Sun Baked Snow Cave) of de pikzwarte duisternis van Sunn O))) wat onder je huid kruipt. Werkelijk fantastisch gedaan.

Treetop Dive 2 3n drie ken ik nog niet zo goed al is deeltje 2 wel erg apart en ook kippenvel opwekkend. Eigelijk geldt voor Towboat hetzelfde verhaal alleen is die qua opbouw en structuur weer totaal anders.

4* en de enige reden waarom het (nog) niet meer is, is omdat ik Morals&Dogma beter vind en Treetop dive 2 en 3 nog niet zo goed ken. Maar dat kan nog komen

avatar van itchy
Treetop Drive 3 is zo'n gruwelijk mooi nummer! Het moment waarop die stem erin komt doet me huiveren... Mijn favoeriet op deze plaat, de rest doet daar iets (maar niet veel) voor onder.

avatar van The Scientist
Ik heb em net voor het eerst gedraaid, vond 1 toch ook wel enorm mooi, 3 inderdaad ook supersterk, dit is toch wel stiekem een kanshebber om naar de 5* te gaan op het eerste gehoor.

*kan niet wachten tot zijn Deathprod-box binnen is*

avatar van The Scientist
Deze wat vaker geluisterd. Allemaal geniale nummers, maar mis een beetje de coherentie binnen het album, daarom geen 5*.

avatar van VanDeGriend
De box in mijn bezit. Vandaag deze als eerste aan een luisterbeurt onderworpen. Bepaald geen makkelijke kost. Een cd die de volle aandacht nodig heeft zodat je jezelf in staat kunt stellen je te laten meezuigen in het wonderlijke klankpalet van deze Noren. De muziek lijkt soms als het ware stil te staan en het zal even duren voor de contouren van de stukken echt duidelijk worden. Dit laat zich niet na een enkele beluistering vangen. Score? Nog niet mogelijk maar de drang om hem weer op te zetten is, ondanks de inspanning die het kost om een ander tot me te nemen, zeker aanwezig. Veelbelovende kennismaking. One down,three to go. Er zijn ergere vooruitzichten

VanDeGriend schreef:
deze Noren.

Noor*

avatar van VanDeGriend
Oh ok

Zo zie je maar. Nooit de hoesjes geloven. En ik maar denken dat die gozert uit Norenwegie komt.

avatar van Nakur
ook 5* gezet. Wat een magistraal werk. Tevens even een mooie video van Treetop Dive 3 hier bijgevoegd. Voor de twijfelaars

avatar van MichelDumoulin
Nakur schreef:

Hmmm, het zal wel..... Ik dacht na een paar minuten, de YouTube-clip te hebben gezien, wanneer begint het nummer nou? Doorgezapt naar ong. 5 minuten en naar ong. 7 minuten en ik hoorde nog steeds hetzelfde.

Voer voor liefhebbers???????

avatar van Fianosther
Het is voer voor liefhebber, ja. Het is ook geen muziek die je zomaar even opzet, het duurde bij mij namelijk ook even voordat ik het begreep. Trouwens, als je verder nog niet bekend bent met Deathprod dan kun je beste bij Morals and Dogma beginnen en niet met deze.

MichelDumoulin schreef:

Voer voor liefhebbers???????

Haha, en alle Chinezen lijken zeker ook allemaal op elkaar? Kwestie van het ontbreken van een referentiekader... Want ik kan je verzekeren dat er weldegelijk ontzettend veel gebeurt in dit nummer. Overigens heb je juist de interessante dingen overgeslagen...

Fianosther schreef:
Het is voer voor liefhebber, ja.

Dat geldt per definitie voor alle muziek toch? Ik denk dat "Treetop Drive 3" wel zo’n beetje tot het meest toegankelijke werk van Deathprod behoort, juist door het gebruik van gesproken woord.

avatar van Devoo
Heb juist dat "Treetop Drive 3" beluisterd, en ik kan me voorstellen dat mensen vinden dat het nogal veel van hetzelfde is, en het daarom als saai en slecht bestempelen. Maar ik denk ook dat als ik deze CD zou beluisteren, op mijn gemak met mijn ogen dicht, dat deze songs mij erg zouden raken. Mischien doe ik dit wel eens in de loop van de week.

avatar van dj maus
Treetop Drive 3 vind ik de topper uit de reeks.
Briljant nummer. Weet nog hoe die sample me de eerste keer de stuipen op het lijf joeg.

avatar van Tha)Sven
Ik heb precies hetzelfde, waarschijnlijk was dat het moment waarop ik ambient en drone leerde te waarderen. Gewoon een meesterwerk.

avatar van Masimo
Ik denk dat dit ook voor mij als een van de doorstuwluiken kan fungeren naar verdere ontmoetingen met ambient.

Fair, 't zal wel toegankelijk zijn, maar het fragment waar die huiveringwekkende stem komt inzetten is magistraal, en verreweg mijn favoriete moment hier op de plaat. Zonder was het incompleet geweest, nu lijkt alles om die mooie verzameling zinsnedes heengebouwd. Hoewel, verzameling, 't is onlosmakelijk aan elkaar verbonden, natuurlijk. Creëert een soort alomvattend thema, wat juist door het duistere verhaal prachtig naar voren komt.

avatar van Barney Rubble
Dit album belichaamt het woord macaber. Op Treetop Drive treffen we immers beklemmende ambient aan waarbinnen een soort doodstrijd plaatsvindt. Zo steunt Treetop Drive 1 op het contrast tussen een moeizame zucht en een bedrukte pijnschreeuw. Steeds kanslozer lijkt de strijd. Op Treetop Drive 3 wordt de dodendans - in de voicesample- zelfs expliciet gemaakt. Een mindere artiest zou zich enkel richten op het naargeestige aspect van deze thematiek. De berustende grondtonen maken deze nachtwaak echter nou juist zo emotioneel. Dagelijkse inname zou ik niet voorschrijven, maar als voyeuristische blik in de laatste kamer des levens intrigeert deze muziek zeer zeker.

avatar van Gyzzz
Schitterend album. Had hem veel te lang niet gehoord - beetje uit het zicht verloren in de schaduw van Morals & Dogma. Uiteraard is dit een niche, maar verdient absoluut meer luisteraars. Extreem verontrustend en berustend tegelijk - dat doet haast geen enkele artiest hem na.

avatar van Jazper
Gyzzz schreef:
Uiteraard is dit een niche, maar verdient absoluut meer luisteraars.

Staat hier al jaren in mijn kast te verstoffen. Ik haal m er weer eens uit!