David Bowie - Sound + Vision (1989)

Label: Rykodisc

1. Space Oddity [Original Demo] (5:09)
  2. The Wild-Eyed Boy from Freecloud [Alternate Version] (4:58)
  3. The Prettiest Star [Single Version] (3:11)
  4. London Bye Ta-Ta [Previously Unreleased Stereo Version] (2:37)
  5. Black Country Rock (3:35)
  6. The Man Who Sold the World (3:59)
  7. The Bewlay Brothers (5:23)
  8. Changes (3:35)
  9. Round and Round [Alternate Vocal Mix] (2:44)
  10. Moonage Daydream (4:41)
  11. John, I'm Only Dancing [Sax Version] (2:44)
  12. Drive-In Saturday (4:32)
  13. Panic in Detroit (4:28)
  14. Ziggy Stardust [Live '73] (3:23)
  15. White Light / White Heat [Live '73] (4:23)
  16. Rock 'N' Roll Suicide [Live '73] (4:16)
  17. Anyway, Anyhow, Anywhere (3:08)
  18. Sorrow (2:53)
  19. Don't Bring Me Down (2:08)
  20. 1984 / Dodo (5:29)
  21. Big Brother (3:21)
  22. Rebel Rebel [US Single Version] (3:01)
  23. Suffragette City (3:51)
  24. Watch That Man (5:08)
  25. Cracked Actor (3:30)
  26. Young Americans (5:12)
  27. Fascination (5:45)
  28. After Today (3:50)
  29. It's Hard to Be a Saint in the City (3:49)
  30. TVC15 (5:31)
  31. Wild Is the Wind (5:58)
  32. Sound and Vision (3:04)
  33. Be My Wife (2:56)
  34. Speed of Life (2:46)
  35. Helden (3:39)
  36. Joe the Lion (3:07)
  37. Sons of the Silent Age (3:20)
  38. Station to Station [Live '78] (8:54)
  39. Warszawa [Live '78] (6:49)
  40. Breaking Glass [Live '78] (3:30)
  41. Red Sails (3:44)
  42. Look Back in Anger (3:07)
  43. Boys Keep Swinging (3:19)
  44. Up the Hill Backwards (3:15)
  45. Kingdom Come (3:45)
  46. Ashes to Ashes (4:24)
  47. Baal's Hymn (Der Choral vom Großen Baal) * (4:02)
  48. The Drowned Girl (Vom Ertunkenen Mädchen) * (2:26)
  49. Cat People [Putting Out Fire) (Soundtrack Version] * (6:45)
  50. China Girl * (5:33)
  51. Ricochet * (5:13)
  52. Modern Love [Live] * (3:45)
  53. Loving the Alien * (7:08)
  54. Dancing with the Big Boys * (3:35)
  55. Blue Jean * (3:12)
  56. Time Will Crawl * (4:20)
  57. Baby Can Dance * (4:58)
  58. Amazing * (3:04)
  59. I Can't Read * (4:57)
  60. Shopping for Girls * (3:46)
  61. Goodbye Mr. Ed * (3:25)
  62. Amlapura * (3:49)
  63. You've Been Around * (4:45)
  64. Nite Flights [Moodswing's Back to Basics Remix Radio Edit] * (4:37)
  65. Pallas Athena [Gone Midnight Mix] * (4:22)
  66. Jump They Say * (4:25)
  67. Buddha of Suburbia * (4:27)
  68. Dead Against It * (5:48)
  69. South Horizon * (5:25)
  70. Pallas Athena [Live] * (8:19)
totale tijdsduur: 3:05:51 (4:57:57)
EVANSHEWSON
Meest complete overzichtbox bedenkbaar, loopt van begin carriëre tot en met Black Tie, White Noise.
Natuurlijk komt daarna nog méér schitterend werk, maar ja...

Aanrader voor de fan, maar ook de niet-fan kan hier zijn voordeel mee doen, zo ontdek je een ontzettend veelzijdig artiest in al zijn muzikale aspecten, en bij Bowie zijn dat er heel wat!

Euh, 14 stemmen, waar zitten al die zogenaamde Bowiefans ??? Zijn die allemaal een potje gaan snookeren of zo ?????

avatar van thelion
De ultieme David Bowie Verzamelaar...... vergeet al die andere maar, dit is hem.....
Nu eens niet alleen maar album of single versies maar in een aantal gevallen alternatieve opnames of live opnames.......
Zo hoort een carriere overzicht te worden samengesteld...... en dan ook nog zo mooi verpakt.....

bikkel
Hele interessante box.Geweldig samengesteld en met zorg behandeld.Ok.wellicht boeiender voor de fan dan voor de leek,die Bowie wel goed vindt,maar lang niet voor alles gaat.
Bowie's artistieke top periode zijn de jaren 70.Hier is de man zo veranderlijk als het maar kan,maar wat zijn er een hoop knappe albums/songs uit die periode.Terecht ook dat hier zo veel aanwezig is.(de liveuitvoeringen wauw!)
Vanaf Let's Dance wordt hij vooral mainstreamer en zijn de albums nogal aan de wisselvallige kant.Het laatste gedeelte vind ik dan ook minder.
Maar hier staat genoeg fraais op.Bowie is voor mij de ultieme artiest.De zang,het image,de liveshows,de veranderingen,een genie!

avatar van GothicBowie
thelion schreef:

voila daar sluit ik me geheel maar dan ook geheeeel bij aan

thelion schreef:

Ik begreep op andere websites dat dit juist niet de ultieme verzamelaar was. Het is geen grootste hits verzameling, daarvoor missen een aantal essentiële tracks. Het is geen live box, wel staan er een aantal live tracks op. En het is geen rarities box, er staan er wel een paar op. De tracks lijken soms vrij willekeurig geselecteerd te zijn. Deze box probeert van alles te zijn, maar ik begreep dat hij dus zo op al die punten faalt. Het blijft een interessante box, maar alleen voor die hard fans of als aanvulling op een Best of Bowie. Ik heb de meeste goede albums van Bowie en daarom heb ik 'm toch maar niet aangeschaft, ook gezien de prijs.

avatar van freakey
Wat je zegt klopt wel West, ultiem is hij zeker niet... niet moet van Bowie nog uitkomen...

Ik heb tijden geleden eens een laag geprijsde boxversie aangeschaft (in zo'n klein, minder luxe doosje), ik weet niet meer wat die kostte maar ik weet nog dat ik de prijs wel in verhouding vond....

Uiteindelijk haal je niet alle, maar wel veel essentiele nummers van Bowie in een keer binnen....

avatar van kaztor
Ik denk dat dit eerder als een anthology gezien moet worden dan een verzamelaar.
In dat opzicht is deze moeilijk te kloppen.

freakey schreef:

Ja, dat is zeker zo: bijna 5 uur Bowie.

avatar van kaztor
Ik heb de oude box-versie inmiddels van m'n schatje voor m'n verjaardag gekregen en daarop gaat het tot 1980. Dit heeft namelijk te maken met het feit dat het origineel op het Rykodisc-label is uitgekomen, en dat label bezat de rechten op z'n werk tot en met dat jaar. De laatste cd van de nieuwe versie ontbreekt daarom dus en daarvoor is er een video-cd in de plaats met daarop ook 3 audionummers.

Het is anders verpakt als de uitgebeelde versie: Hetzelfde formaat van een langspeler met de hierboven staande foto op een transparante deksel.

Het was ook de eerste release van Bowie op dat label en het was meer bedoeld als paradepaardje dan als bonafide verzamelaar.

Het moet inderdaad als een anthology worden beluisterd en ik vind het een heerlijke luistertrip.

avatar van rolandobabel
Inderdaad, ultiem kan je deze verzamelaar niet noemen, daarvoor missen toch een aantal nummers: life on mars, fashion, all the young dudes, aladin sane, velvet goldmine, fantastic voyage, heroes engelstalig, loving the alien (is extra), cat people (is extra), repetition, this is not america.

Natuurlijk zal de ultieme verzamelaar er voor eenieder anders uitzien, maar als je toch een heel bedrag uitgeeft, dan mag je toch net iets meer verwachten.

avatar van rolandobabel
er staan toch erg veel nummers op die beter vervangen hadden kunnen worden door betere nummers......

De bedoeling van deze verzamelaar was ook helemaal niet om een "ultieme verzamelaar" oid te zijn. Het was meer een teaser voor de Rykodisc-heruitgaves die op dat moment in de planning stonden. Daarom is er ook voor gekozen alle albums (en daaraan gerelateerde rarities) even veel aandacht te geven en niet voor de hits te gaan.

avatar van kaztor
Maarre... Deze box komt toch oorspronkelijk gewoon uit 1990, of hoe zit dat?

avatar van Marco dB
kaztor schreef:
Maarre... Deze box komt toch oorspronkelijk gewoon uit 1990, of hoe zit dat?

Hij is later opnieuw uitgebracht met een extra vierde cd erbij. Dat is de 2003 versie.

avatar van kaztor
Ja, maar dat is gewoon een heruitgave met bonustracks. Het oorspronkelijke jaar is 1990, dus het jaar van uitkomen klopt niet.

Hij is vorig jaar trouwens weer opnieuw verschenen.

avatar van Marco dB
Klopt. Vraag maar een wijziging aan.

Op Spotify telt deze 69 tracks. Kan geen toeval zijn

Inmiddels heb ik al even de oorspronkelijke Ryko uitgave op 6 lichtgroene doorzichtige LP's in een hele mooie box met doorzichtige hoes en 3 uitklaphoezen met veel foto's en info + ook nog een Obi.
Iemand schreef hierboven: dit is gewoon een geweldige luistertrip en dat is het!

avatar van Darkzone
De 4cd versie in bestelling. 18 euro voor bijna 5 uur muziek. Alleen jammer dat het prachtige Velvet Goldmine ontbreekt.
Ben erg benieuwd naar de non-album tracks.

Darkzone schreef:
Ben erg benieuwd naar de non-album tracks.

Daar zul je veel plezier aan beleven, een erg goede verzameling Bowie songs en daarbij non-album tracks, waarvan ik " It's Hard to Be a Saint in the City " d beste vind. onvoorstelbaar dat dit nooit op een regulier album een plaats heeft gekregen. het had naar mijn maning prima gepast op The Diamond Dogs qua sfeer.
Bowie zingt echt fantastisch in dit nummer.

Roxy6 schreef:

Bowie zingt echt fantastisch in dit nummer.

Ik begrijp ook niet waarom Velvet Goldmine niet op latere ve4zamelaars is verschenen. Ik heb dat nummer alleen op een speciale 7" van Space Oddity.

avatar van Roxy6
Is ook een goed nummer, kreeg veel bekendheid door de gelijknamige film later.

Het heeft inderdaad nooit op een regulier album gestaan, ik herinner mij dat ik het wel ooit op een verzamel lp heb gehad. Na de eerste Tin machine lp, heb ik al het Bowie werk op cd gekocht.

Veel plezier met S&V destijds zat er ook een mooi boekwerkje bij, heb ik ook op cd formaat.

avatar van gaucho
Op de Rykodisc-heruitgave van Ziggy Stardust (CD, 1990) staat Velvet Goldmine als bonustrack. Daardoor bezit ik hem, want verder is er moeilijk aan te komen in fysieke vorm. De Springsteen-cover bezit ik dan weer min of meer toevallig op de verzamel-CD The best of 1974-1979. Die is onderdeel van een 3CD-setje, waarvan de eerste ook Velvet Goldmine bevat.

Ik ben het met jullie eens: allebei ijzersterke nummers. Vooral Velvet Goldmine had meer verdiend dan uitsluitend het B-kantje van de Space Oddity EP.

Roxy6 schreef:
Is ook een goed nummer, kreeg veel bekendheid door de gelijknamige film later.

De nieuwe 4cd versie heeft ook een flink boekwerk en refereerd ook aan de eerdere versie. Je zou bijna zeggen dat deze release een eigen input verdiend op de site.
De tracks klinken ook heel goed, veel details in de productie.

Over 3 weken Brilliant Adventure in huis (op lp). , ook weer zo'n prachtig document.

avatar van Roxy6
Ja Brilliant Adventure is een van de high lights van dit jaar.
Daar hebben we jaren op moeten wachten

Darkzone, heb jij de Brilliant live Adventures cd's ook kunnen scoren tijdens die op een heksenjacht lijkende marketing campagne? Iedere maand een andere titel in zeer beperkte oplage....
dat was echt een nervous breakdown fase

Roxy6 schreef:
Ja Brilliant Adventure is een van de high lights van dit jaar.
Daar hebben we jaren op moeten wachten

dat was echt een nervous breakdown fase
beter laat dan nooit reageren, maar nee, ik heb mij niet bemoeid met die reeks live cd's. Dat zijn vaak dingen die je maar een enkele keer draai, net als bijvoorbeeld die officiële bootlegs van Pearl Jam, die op een gegeven moment zélf al hun live-optredens uit gingen brengen op cd.