MENU

Mike Oldfield - Discovery (1984)

3,37

Label: Virgin

1. To France (4:50)

2. Poison Arrows (3:45)
  3. Crystal Gazing (3:02)
    met Maggie Reilly
  4. Tricks of the Light (3:52)
    met Barry Palmer en Maggie Reilly
  5. Discovery (4:32)
    met Barry Palmer
  6. Talk About Your Life (4:24)
    met Maggie Reilly
  7. Saved by a Bell (4:36)
  8. The Lake (12:08)

avatar van dazzler
geplaatst op 23 februari 2012, 22:50 uur, permalink
Ik twijfelde nog aan Evacuation van The Killing Fields ipv Poison Arrows.
Prachtig synth gebruik zoals in de finale van Crises. Eigenlijk kan ik me in jouw lijst
wel erg goed vinden, alleen Family Man en Taurus 3 zeggen mij dan weer minder.

Taurus 2 vond ik vroeger super, maar heeft veel van zijn pluimen verloren.
Is toch vooral zo'n Amarok achtige collage waarin hij zijn kunstjes vertoont,
niet echt een weloverwogen compositorisch geheel. Amarok vind ik leuker.

Leuke babbel!

geplaatst op 9 april 2012, 14:56 uur, permalink
Ben echt verslaafd aan deze plaat (en Crises) maar ik vind deze net even wat beter dan Crises.

Mike Oldfield doet het echt precies goed hier, wat mij betreft. Twee top vocalisten op de plaat (Maggie Reilly en Barry Palmer).
Lekker bij elkaar gedrumd door Simon Phillips en Mike doet de rest.

Lekkere baspartijen en synthpartijen. En natuurlijk 1001 gitaartjes.

Vooral Maggie mag ik trouwens graag horen. Zo'n ouderwets goede zangeres, zoals ze er nu niet meer zijn.

geplaatst op 11 april 2012, 10:12 uur, permalink
Toch de beste 80's plaat van Oldfield.

Toch knap als je bedenkt dat hij (op de drums na) alles inspeelt.

Maggie en Barry (als vocalisten) geven veel kleur en emotie aan de nogal strakke prog-arrangementen.

Simon Phillips drumt alles met verve aan elkaar. Kan geen betere drummer bedenken die het zo goed aan elkaar zou kunnen smeden.

The Lake is kort en krachtig (voor Oldfield-begrippen) en een knaller van een progrock-song. Zelfs de bekendere progbands kunnen hier nog van leren.

Wat een mirakel die Oldfield!

avatar van musician
geplaatst op 11 april 2012, 10:17 uur, permalink
Zeker! Een logische stap zou nu dan toch zijn om Five Miles Out te beluisteren, die hoort wel thuis in het trio met Discovery en Crisis.

Ja, bij die cd ben ik je naam nog niet tegengekomen en gezien je enthousiasme voor die laatste albums lijkt mij dit een aan te bevelen vervolg.

geplaatst op 11 april 2012, 10:27 uur, permalink
Ken ik ook, hoor.

Mike Oldfield luisterde ik vroeger heel vaak. Maar ben het een beetje vergeten. Nu de laatste tijd (ook dankzij iTunes enzo) weer de draad aan het oppikken.

Five Miles Out staat ook op mn iPod, dus die zet ik zo even op. Daar staat Taurus I en Family Man op, als ik het goed heb. Berichtje daar volgt nog.

Overigens, de gitaarsolo in Discovery rockt als een tierelier... Vette riff ook. Samen met Shadow on the Wall toch een goed voorbeeld van de rauwe kant van Oldfield.

avatar van Bluebird
geplaatst op 11 april 2012, 10:37 uur, permalink
Five Miles Out is ook zeker wat onevenwichtiger dan deze plaat en niet alles daarop kan me boeien. Discovery borduurt op een wat toegankelijkere 80's manier voort op het Crisis suc6 en wel op een zeer rake wijze. Dit behoort nog steeds tot een van mijn favo Oldfield albums.

geplaatst op 11 april 2012, 10:48 uur, permalink
Het eindstuk van The Lake is echt waanzinnig.

Hij wist toch als één van de weinige 70's symfo grootheden de jaren 80 sound te omarmen zijn synth-klanken zijn erg mooi geprogrammeerd.