Ennio Morricone - Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo (1966)

Alternatieve titel: The Good, the Bad and the Ugly

Italiƫ
Score
Label: Eureka

1. Il Buono, Il Cattivo, Il Brutto (The Good, the Bad & the Ugly) (Main Title) (2:42)
  2. Il Tramonto (The Sundown) (1:16)
  3. Sentenza * (1:42)
  4. Fuga a Cavallo * (1:07)
  5. Il Ponte Di Corde * (1:52)
  6. Il Forte (The Strong) (2:23)
  7. Inseguimento * (2:25)
  8. Il Deserto (The Desert) (5:17)
  9. La Carrozza Dei Fantasmi (The Carriage of the Spirits) (2:09)
  10. La Missione San Antonio * (2:15)
  11. Padre Ramirez * (2:37)
  12. Marcetta (Marcia) (2:53)
  13. La Storia de un Soldato (The Story of a Soldier) (3:54)
  14. Il Treno Militare * (1:25)
  15. Fine Di Una Spia * (1:17)
  16. Il Bandito Monco * (2:46)
  17. Due Contro Cinque * (3:46)
  18. Marcetta Senza Speranza (Marcia Without Hope) (1:40)
  19. Morte Di un Soldato (The Death of a Soldier) (3:08)
  20. L'estasi Dell'oro (The Ecstasy of Gold) (3:23)
  21. Il Triello (The Trio) (Main Title) (5:02)
avatar van Red Rooster
Wie wat bewaart, heeft wat: ik heb de extended versie (21 tracks, ik neem aan dat je die bedoelt?) voor 7,74 EUR (all in), gekocht op 7 maart 2007 bij Ebay (UK). Net even gecheckt, ze hebben dit album ook bij play.com voor 6.49 EUR (incl. verzendkosten) en bij Amazon.co.uk zelfs voor 5,56 EUR (incl. verzendkosten). Deze exemplaren zijn nieuw en ik heb net even de proef op de som genomen: ik kan de files gewoon rippen.

avatar van rock-rick
Ik heb hem besteld bij dat Sounds Venlo. Ben benieuwd wanneer hij binnen is.

avatar van Red Rooster
rock-rick schreef:
Ik heb hem besteld bij dat Sounds Venlo. Ben benieuwd wanneer hij binnen is.

Rick, als je toevallig een keer in Venlo komt, zou ik voor de aardigheid eens bij Sounds naar binnen gaan. Je zult onder de indruk zijn van de grootte, de entourage en de veelheid van het (gunstig geprijsde) aanbod. Zeker een bezoek waard.

hmaeghs schreef:

Ga ik denk ik wel eens doen, al woon ik ook vlak bij Amsterdam waar de Fame is. De Fame is ook erg groot en vaak gunstig geprijsd.

avatar van rock-rick
Weet iemand trouwens hoe lang zo'n bestelling bij Sounds Venlo ongeveer kan duren, want er staat alleen "zo spoedig mogelijk" bij de leverdatum.

avatar van Eveningguard
Duidelijk toch? Ligt aan welk artikel het is.

avatar van rock-rick
Ik heb hem binnen hoor en ik zit hem nu te luisteren. Ben nu bij Il Forte... kippenvel!

avatar van Hedser
Ik luister bijna nooit naar scores, maar dit is toch wel heel erg mooi! Niet alleen het bekendste drietal nummers (de eerste en de laatste twee) is heel mooi, maar rustige nummers als Il Forte en Il Deserto zijn ook prachtig.

avatar van rock-rick
Ik heb hem een aantal keer beluisterd en vijf sterren is nu het enige dat ik kan geven. Dit is een aaneenschakeling van kippenvel-momenten met L'estasi Dell'oro (The Ecstasy of Gold) als hoogtepunt.

avatar van chevy93
Vergeet mijn live-versie (vorige pagina) niet te kijken (en met name luisteren!).

avatar van rock-rick
Die heb ik al eens gezien, inderdaad een prachtige uitvoering.

avatar van Eveningguard
De allermooiste soundtrack allertijden voor de beste film allertijden. Morricone weet als geen ander epiek, grootsheid en droevigheid in zijn muziek te stoppen.

avatar van kobe bryant fan
The Main Theme.
Hoe vaak ze het ook herhalen in de film, het blijft prachtig.

avatar van kobe bryant fan
Prachtige muziek die een prachtige film ondersteunt.
Geweldige compositie's, soms opzwepend, soms rustgevend.
The Main Theme is echt geweldig de melodie komt in nog wat songs terug maar wordt altijd weer origineel gebruikt. Maar mijn favoriet is toch: Il Deserto (The Desert).
En de andere 3: Il Triello (The Trio) (Main Title), Morte Di un Soldato (The Death of a Soldier), Il Buono, Il Cattivo, Il Brutto (The Good, the Bad & the Ugly) (Main Title).

avatar van Thunderball
Vandaag de Italiaanse GDM versie van deze score ontvangen.

Lang dacht ik dat deze overbodig was, omdat deze versie dezelfde bonustracks bevat als de meer voorkomende uitgave van Capitol. Echter de geluidskwaliteit is wat beter en hij duurt vijf minuten langer. Hoe kan dit? Daar de cd op het eerste gezicht geen extra muziek blijkt te bevatten....

De track The story of a Soldier is compleet gerestaureerd en duurt nu maar liefst 5 minuten en 30 seconden en de oplettende luiteraar zal ook vast al wel eens gemerkt hebben, dat het eindduel op plaat afwijkt van de versie in de film, daar de trompet doorgaat tot het eind, terwijl in de film het stopt en de muziek nog even dreunend doorgaat. Dit laatste -iets afwijkende- stuk is er nu (in mono) nog even achter gezet, om de score zo compleet mogelijk te maken.

Dit is toch wel de meest uitgebreide en best mogelijke versie die je van deze geweldige score kunt hebben....

En om mijzelf te citeren:

Gave soundtrack, de eerste Eastwoodfilm die ik ooit zag en de muziek sloeg bij mij in als een bom!
Een week later zag ik in een platenzaak de LP liggen en die toen grijs gedraaid.

Tja, en dan blijft nog over het probleem met For a few dollars more, maar dat is een heel ander verhaal. Zie al daar!

avatar van tbouwh
Schitterende soundtrack. In de film doet de muziek alles. epiek, emotie.. de langgerekte scenes van Leone waarin de muziek al het werk verricht zijn fantastisch.
We hebben in de eerste plaats het main theme, dat geweldig is, en ook bij iedereen bekend. Film gezien of niet, iedereen kent dat deuntje. In de film horen we allerlei variaties op dit thema.
Daarnaast is de afsluitende muziek geweldig. Ik heb het hier met name over the Trio, en Ecstacy of Gold uiteraard. Ook de Soldier song is geweldig meeslepend.
Eigenlijk is er niks op aan te merken op deze muziek.
Het is nog geeneens direct mijn favoriete genre qua filmmuziek, maar dit is zo goed en mooi dat ik het ook enorm waardeer.
Ik geef 5*, omdat ik hier niets op kan aanmerken.
Ga nog uitgebreid de tijd nemen goed te herbeluisteren en de expanded version te horen.
Once Upon a Time in the West is mooi, dit is nog mooier

avatar van Thunderball
Sinds een paar weken zie ik op Amazon, Ebay en ook Bol.com een nieuwe versie van deze score staan, een dubbelaar met zgn. de complete originele score. Ik heb wat stukjes zitten luisteren op Bol.com, maar dat klinkt toch echt niet als de originele filmmuziek, maar een rerecording. Geen aanrader dus!

Thunderball schreef:

Nee, die heb ik al eens thuis gehad en snel weer van de hand gedaan. Ik ben meer van de originele scores.

avatar van John Barry
Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo vind ik een heel erg goede soundtrack.

De eerste track is al meteen een van de beste. De main title is overbekend en een van de bekendste werken van Morricone. Het beste nummer vind ik echter the Ecstasy of Gold. Dit is een kippenvel opwekkend nummer. De muziek weet op een geweldige manier de beroemde scene te ondersteunen in de film als Tuco langs de graven rent. De sopraan vertolking van Edda Dell'Orso is geweldig.

Ander hoogtepunt vind ik de track La Storia de un Soldato (The Story of a Soldier). Ik vind dit een prachtig en emotioneel lied. Heel mooi !

De soundtrack eindigt met de overbekende duel muziek. Dit is een fantastische meeslepend einde van het album.

5 sterren.

avatar van orbit
Bijna alles van deze man is de moeite meer dan waard, maar hier was hij toch op zijn best. PUNT

PUNT? Deze man was het zelf niet met je eens. Hij heeft allereerst een aantal fraaie Western scores. Verder heeft hij meer dan 500 (!) scores gemaakt. Zelf vond hij Once Up on a Time in America zijn beste.

Simon Smith (crew)
De definitieve versie van dit album is verschenen:
The Good, The Bad and The Ugly (3-CD) | Quartet Records - quartetrecords.com

avatar van Thunderball

Ik wilde net melden dat deze uit was, maar zag dat je mij ruimschoots voor was.
Van de week besteld en nu al binnen. Straks maar eens op zetten.
Hopelijk doen ze dit ook in de nabije toekomst met Once... West.

Dit is de tracklist:

Disc 1
The Film Score:

01 Prologo / Il buono, il brutto, il cattivo (titoli) (2:47)
02 Il brutto / Il tramonto (1:21)
03 Morte di Stevens (0:55)
04 Morte di Baker / Il cattivo (0:27)
05 Una taglia sulla testa / Un angelo biondo (0:52)
06 Fuga a cavallo (0:45)
07 Il buono / Il biondo abbandona Tuco nel deserto (0:37)
08 La confessione di Maria (1:14)
09 Il ponte di corde (0:50)
10 Tuco fa la colletta (1:05)
11 Suspense (1:14)
12 I tre desperados / Una cannonata provvindenziale (1:10)
13 Il forte (2:21)
14 All’inseguimento del biondo (2:25)
15 Il deserto (5:16)
16 Il deserto secondo (2:39)
17 Lo stivale (0:59)
18 La carrozza dei fantasmi (2:07)
19 Biondo… non morire! (0:56)
20 La missione di San Antonio / Il mio miglior nemico veglia su di me (2:23)
21 Incontro con Padre Ramirez / Perdonami fratello / Ti aiuterà a difenderti (2:38)
22 Il Canyon dei Morti / Dio è con noi (0:26)
23 Marcetta prima / Marcetta seconda (2:45)
24 Il campo di prigionia di Betterville (1:25)
25 La storia di un soldato (5:34)
26 Un treno per la forca / Partenza del treno militare (1:56)
27 Tuco e Wallace (La storia di un soldato) (3:52)
28 Tuco scappa / Arrivo nella cittadina / Fine di una spia (1:16)
29 Il bandito monco (2:52)
30 Inseguilo! (0:56)
31 Il bagnoschiuma di Tuco (0:46)
32 Due contro cinque / Verso duecentomilla dollari (4:06)

Disc 2
The Film Score (vervolg):

01 Il capitano nordista (3:12)
02 Due assalti al giorno (2:08)
03 Il capitano e’ ferito (1:20)
04 Marcetta senza speranza (1:51)
05 L’ esplosione del ponte (0:48)
06 Morte di un soldato (3:17)
07 L’estasi dell’oro (3:23)
08 In due scaverete più presto! / Il triello (2:50)
09 Il triello seconda parte (2:20)
10 Non e’ uno scherzo, e’una corda / Nella linea del mirino / Il buono, il brutto, il cattivo (0:56)
11 Finale (2:01) Bonus Tracks
12 Titoli (Versione film con cannonata) (2:46)
13 La storia di un soldato (Orchestral Version) (2:54)
14 Il tramonto (Alternate) (0:58)
15 Morte di Stevens (Alternate) (0:54)
16 Fuga a cavallo (Film Version) (0:45)
17 Intermezzo musicale (0:23)
18 Il forte (Alternate) (0:56)
19 Marcetta (Alternate) (2:44)
20 Organo (0:16)
21 Organo secondo (1:33)
22 L’estasi dell’oro (Mono Album Mix) (3:23)
23 Il triello (Alternate) (3:15)
24 Il triello / Il triello seconda parte (Extended Version) (7:13)
25 La storia di un soldato (Alternate) (3:56)
26 Lo stivale (Extended Sustain) (2:17)
27 Uahuah & effetti (2:04)
28 La storia di un soldato (Extended Stereo Version) (7:29)
29 Il triello (Alternate – Stereo Mix) (3:15)
30 La storia di un soldato (Extended Version) (3:55)
31 Titoli (Versione film con cannonata – Stereo Mix) (2:47)

Disc 3
Original Soundtrack Album (1966) remastered van first-generation stereo master tapes:

01 Il buono, il brutto, il cattivo (2:42)
02 Il tramonto (1:16)
03 Il forte (2:23)
04 Il deserto (5:18)
05 La carrozza dei fantasmi (2:08)
06 Marcetta (2:50)
07 La storia di un soldato (3:54)
08 Marcetta senza speranza (1:52)
09 Morte di un soldato (3:10)
10 L’estasi dell’oro (3:24)
11 Il triello (4:57)

neo
Helaas veel en vele te laat. 20 jaar geleden had ik hier misschien nog interesse in gehad, maar deze 'verzadigde' score kan ik enkel nog van genieten in de film.

neo schreef:
Te vaak gehoord, bedoel je?

neo
Uiteraard te vaak gehoord als luisterervaring, maar de populaire status is het vooral probleem.Neem het welbekende thema; dat is eindeloos aangehaald/gebruikt door ontelbaar veel mensen voor allerlei doeleinden; van pastiches, odes tot aan reclames. Er zijn echt maar een kleine hoeveelheid scores, vaak een hoofdthema, dat werkelijk, nog altijd, overal opduikt. Deze is er daar 1 van. Ik denk zelfs dat je heel dik boek kunt uitgeven met al het gebruik van deze score (onmogelijk), en dat deze binnen een dag al sterk verouderd is, als het al volledig zou kunnen zijn.