10cc - Bloody Tourists (1978)

Rock / Pop
Label: Mercury

1. Dreadlock Holiday (4:31)
  2. For You and I (5:25)
  3. Take These Chains (2:41)
  4. Shock on the Tube (Don't Want Love) (3:48)
  5. Last Night (3:20)
  6. The Anonymous Alcoholic (5:51)
  7. Reds in My Bed (4:14)
  8. Lifeline (3:30)
  9. Tokyo (4:33)
  10. Old Mister Time (4:36)
  11. From Rochdale to Ocho Rios (3:48)
  12. Everything You Wanted to Know About!!! (4:31)
  13. Nothing Can Move Me * (4:04)
  14. Dreadlock Holiday [Long Version] * (5:01)
  15. For You and I [DJ Edit] * (3:51)
buizen
Je had in die tijd, tot diep in de jaren '80 in Amsterdam ook van die buttons: "I'm not a tourist, I live here!". Gaat een beetje over zelfde thema.
Misschien zijn die buttons er nog wel.
3,0 sterren voor het album. (eigenlijk 3,25 maar ja wat kies je dan).

avatar van bikkel2
Wandelaar schreef:
Ik leef nog. Je ziet het.

Welkom terug kerel.

Ook een heel aardige hoes die van Ten Out Of Ten idd.

avatar van Wandelaar
Het reggae-huppeltje in Dreadlock Holiday leverde de band een dikke nummer 1-hit op. Op latere albums werd dat reggae-laatje nog wel eens open getrokken, maar met minder succes. Wisselvallig album met, naast dat single-succes, een paar aardige nummers, die door een vlakke productie onvoldoende uit de verf komen.

avatar van Heer Hendrik
Ik vond die kerel in de clip op Barry Hay lijken

avatar van Mssr Renard
Toch wel een sterke plaat. Een heerlijke meezinger en goed ingespeeld door dit sextet.

Het duo Burgess/Tosh is toch wel erg lekker bezig op enkele songs.

Tja, de popreggae van 10CC doet velen dansen of knarsentanden. En het is ook wel sneu dat de bekendste door reggae geïnspireerde muziek (Police, 10CC, Eagles, etc.) van witte mannen afkomstig is. Maar een goede song is een goede song, en daar staat deze plaat vol mee.

avatar van Wandelaar
Mogelijk heb je nog een originele vinyl-versie, Mssr Renard, maar het luistergenot wordt op de CD-versie (remaster 1997) voor een groot deel om zeep geholpen door een te traag lopende en kreukelige band. Hier en daar jankt het dramatisch en is het geluid niet fris. Veel songs zijn best goed maar missen de puntige productie van vroegere albums. Te routineus en vlak gemixt en dat is jammer.

avatar van Mssr Renard
De plaat (vinyl) die ik heb klinkt inderdaad lekker zuiver en fris.

avatar van bikkel2
Ik kocht of kreeg de plaat dacht ik rond de feestdagen van 1978. Maar helemaal zeker weet ik dat niet meer.
Begin jaren 90 op cd gekocht.
De productie valt in ieder geval in negatieve zin op.
Weinig dynamiek en vlak.
Aangezien Eric Stewart met name op produktievlak echt wel wat kan, is dat nogal teleurstellend.
Songmatig vind ik 'm niet veel minder dan voorganger Deceptive Bends, maar die heeft meer hoogtepunten.
Bloody Tourist herbergt veilige mainstream pop met wel aanstekelijke liedjes, maar afgezien van Dreadlock Holliday te weinig memorabel is gebleken.

avatar van koosknook
bikkel2 schreef:

Nice, Ik kreeg dit album ook op Sinterklaas in 1978,

avatar van devel-hunt
En ik kocht dit album jaren later in de koopjes bak bij de V&D, en vond er toen al weinig aan, in niets te vergelijken met de enige andere plaat van 10CC, How dare you?, die ik een half jaar daarvoor uit die zelfde bak viste, met een hoekje eraf geknipt.

avatar van Running On Empty
Ja helaas, de CD versie klinkt op momenten als een ongelijk lopende tape of zo met te veel wow en flutter.

Maar de LP versie ligt hier gelukkig ook (een stuk of 4 zelfs) en klinkt erg fijn. Deze plaat is voor mij puur jeugdsentiment, ik kan alle nummers meebrullen en daarom ook een vrij hoge score.

Overigens ligt deze plaat bij vrijwel elke 2e hands platenboer in de bakken en is daarmee altijd een fijne graadmeter voor het prijsniveau van de betreffende winkel.

Wrathchild1
Warm gemaakt door Dreadlock Holiday was het album echter een koude douche .....

avatar van Running On Empty
Wrathchild1 schreef:
Warm gemaakt door Dreadlock Holiday was het album echter een koude douche .....

Nee hoor. Heerlijk plaatje

Wrathchild1
Running On Empty schreef:

Nee hoor. Heerlijk plaatje
Haha...is mooi voor je

Eerste echt onvoldoende album van 10 CC vanaf Soundtrack (ervoor ken ik de albums niet) vind ik , los van mijn smaak. Maar ieder is vrij om het goed ge vinden. Wat mij Betreft is de voorganger aan de goede kant , vanaf deze werd het van minder tot forgettable....

avatar van Minneapolis
Terugkerend op de hoes-discussie; nee, ik vind dit niet hun mooiste. Grappig, dat wel, maar de uitvoering vind ik toch niet geweldig (erg druk en wat er gebeurt is daardoor moeilijk "leesbaar"). Deceptive Bends vind ik veel spannender (was beeldvullend nog mooier geweest) en Ten out of 10 is een stijlvolle hoes uitgeklapt.
Hun hoezen vind ik sterker dan de muziek.