Rolling Stones - Tattoo You (1981)

Label: Rolling Stones

1. Start Me Up (3:31)
  2. Hang Fire (2:30)
  3. Slave (5:34)
  4. Little T & A (3:23)
  5. Black Limousine (3:31)
  6. Neighbours (3:30)
  7. Worried About You (5:16)
  8. Tops (3:45)
  9. Heaven (4:21)
  10. No Use in Crying (3:24)
  11. Waiting on a Friend (4:34)
  12. Living in the Heart of Love * (4:13)
  13. Fiji Jim * (4:00)
  14. Troubles A’ Comin * (4:16)
  15. Shame, Shame, Shame * (4:13)
  16. Drift Away * (4:06)
  17. It's a Lie * (4:57)
  18. Come to the Ball * (3:40)
  19. Fast Talking, Slow Walking * (5:40)
  20. Start Me Up [Early Version] * (4:10)
avatar van Poles Apart
Thunderball schreef:
Ook hier komt een speciale editie van uit in diverse formats en met een bonus disc met niet eerder uitgebrachte songs en/of versies.

Waaronder deze:

Living In The Heart Of Love

avatar van Thunderball
Dit zijn de tracks incl 9 bonus/outtakes tracks en het niet eerder uitgebrachte Wembley concert uit 1982:

Tattoo You (2021 Remaster):

1 Start Me Up – 2021 Remaster (Side A)
2 Hang Fire – 2021 Remaster (Side A)
3 Slave – 2021 Remaster (Side A)
4 Little T&A – 2021 Remaster (Side A)
5 Black Limousine – 2021 Remaster (Side A)
6 Neighbours – 2021 Remaster (Side A)
7 Worried About You – 2021 Remaster (Side B)
8 Tops – 2021 Remaster (Side B)
9 Heaven – 2021 Remaster (Side B)
10 No Use In Crying – 2021 Remaster (Side B)
11 Waiting On A Friend – 2021 Remaster (Side B)

Lost & Found: Rarities:

1 Living In The Heart Of Love (Side A)
2 Fiji Jim (Side A)
3 Trouble's A Comin (Side A)
4 Shame Shame Shame (Side A)
5 Drift Away (Side A)
6 It’s A Lie (Side B)
7 Come To The Ball (Side B)
8 Fast Talking Slow Walking (Side B)
9 Start Me Up (Early Version) (Side B)

Still Life (Wembley Stadium Concert 1982):

1Under My Thumb (Side A)
2 When The Whip Comes Down (Side A)
3 Let’s Spend The Night Together (Side A)
4 Shattered (Side A)
5 Neighbours (Side A)
6 Black Limousine (Side B)
7 Just My Imagination (Running Away With Me) (Side B)
8 Twenty Flight Rock (Side B)
9 Going To A Go Go (Side B

Still Life (Wembley Stadium Concert 1982) (continued):
1 Chantilly Lace (Side A)
2 Let Me Go (Side A)
3 Time Is On My Side (Side A)
4 Beast Of Burden (Side A)
5 Let It Bleed (Side B)
6 You Can’t Always Get What You Want (Side B)
7 Band Introductions (Side B)
8 Little T&A (Side B)

Still Life (Wembley Stadium Concert 1982) (continued):
1 Tumbling Dice (Side A)
2 She’s So Cold (Side A)
3 Hang Fire (Side A)
4 Miss You (Side A)
5 Honky Tonk Women (Side A)
6 Brown Sugar (Side B)
7 Start Me Up (Side B)
8 Jumpin’ Jack Flash (Side B)
9 (I Can’t Get No) Satisfaction (Side B)

Ik zie net dat i.t.t. de Goats Head Soup boxsets er ook in de LP box een boek bij zit van 124 pagina's. In de CD box zit ook de Picture Disc LP erbij. In de vinyl box gek genoeg alleen zwart vinyl.

Momenteel is de 4CD/Picture Disc box voor Euro 103 en de 5LP box voor Euro 114 te koop op amazon.it

avatar van Thunderball
Vind het wel jammer dat er dit maal geen dvd, of blu ray, met de videoclips bij zit.

avatar van lennon
Ik vind t toch een beetje discutabel. liflafjes van een album wat eigenlijk al uit restanten bestaat.

Ik sta niet meteen van enthousiasme te springen eerlijk gezegd.

Ondanks dat ik dit wel een leuk album vind, ben ik niet zo kapot van de live shows uit deze periode. En de extra's.. ik ga ze wel eerst eens luisteren op Spotify als ze uit zijn.

Ik ben vooral voorstander van zulke releases van albums vanaf Steel Wheels en later. Daar zijn zoveel lekkere nummers blijven liggen....

lennon schreef:

Juist uit de studio opnames begin jaren '80 zijn ook veel goede/leuke nummers blijven liggen (1978-1983). Ze hadden wel flink meer dan 1 LP met extra tracks kunnen doen.

avatar van iggy
Als ik naar Living In The Heart Of Love luister hoeft het voor mij niet. Uiteindelijk zullen er heus geen nieuwe/oude klassiekers op dit soort speciale editie staan. Het zal verder (waarschijnlijk) alleen echt leuk zijn voor de echte fans. Ik ga dit in ieder geval niet kopen voor 100 plus euro pop.

Ik heb mijn LP box geannuleerd. Dat Wembley concert is na Hampton Coliseum & Roundhay Park alweer het derde recent uitgebrachte concert uit dezelfde periode. Overkill voor teveel geld deze boxset wat mij betreft.

avatar van vigil
lennon schreef:

Logische 1ste reactie maar die "nieuwe" nummers op de 2de disc zijn stuk voor stuk sterke nummers die niet tot nauwelijks onderdoen voor t materiaal op het reguliere album. Het zijn afgewerkte nummers en de geluidskwaliteit is zoals t moet zijn dus ik ben eigenlijk wel prettig verrast.

avatar van lennon
Dan ga ik me ook maar eens laten verrassen.

avatar van luigifort
lennon schreef:
Dan ga ik me ook maat eens laten verrassen.

En je maat is Michiel Cohen?

avatar van yellowhite
Hmmm, ik heb een soort haat-liefde relatie met dit album. Dit was mijn eerste Stones album dus vandaar heeft het wel een speciale betekenis. Maar eerlijk gezegd vind ik alles na Some Girls niet meer zo boeiend. Soms kan ik dit album nog wel waarderen, vooral door de nostalgische waarde, en soms kan ik er niks mee.

Door hits zoals "Start Me Up" en "Waiting on a Friend" kan ik me goed voorstellen dat dit album goed verkocht destijds. Dit is ook de reden dat ik het kocht. Het zijn fijne nummers maar na een tijdje gaat de magie er wel vanaf. Als kind vond ik "Little T&A" ook zeer goed. Dat kwam vooral doordat het anders klonk aangezien Richards hier zingt. (en natuurlijk omdat er over tieten en kont word gezongen). Hedendaags vind ik dit maar een zwak nummer.
Na een kritische luisterbeurt vanochtend kan ik concluderen dat ik naast de twee singles eigenlijk maar twee andere nummers geweldig vind. "Heaven" klinkt als een trip nummer met erg veel reverb en gekke melodieen. Vroeger vond ik dit een eng nummer want het deed me denken aan een nachtmerrie. Nu vind ik dit het beste nummer van het album. Dit is de Stones in een creatieve bui. Naast "Heaven" vind ik ook "Neighbours" erg fijn. Hier hoor je ook een creatieve sound en wat meer experimentele rhythm.

De overige nummers vind ik erg matig. De productie is zeer goed en de Stones zijn ook in top vorm. Toch vind ik de nummers erg standaard klinken. De Stones bluesy rock n roll is nog te horen maar alles is in een pop jasje gestoken en erg gepolijst. Voor een wereldband als de Stones verwacht ik toch meer.

"Heaven" en "Neighbours" steken er voor mij echt bovenuit. Daarnaast is "Start Me Up" ook een terechte hit maar gaat wel snel vervelen.

Ik dacht: na Hamton, Leeds en Still Life nog een concert uit 1981/1982? Echter: Wembley Stadium '82 is werkelijk waar een geweldig Rolling Stones concert wat ik niet had willen missen. De heren beschrijven ook mooi in het boek van de Tattoo You boxset hoe ze boven zichzelf uitgroeien door de energie die ze ontvangen van de ongelooflijke massa mensen op Wembley. Die drive is erg goed te horen en ook het hele hoge niveau wat ze hier halen. Dus Wembley Stadium '82: mis het niet als Stones fan.

avatar van Marco van Lochem
The Rolling Stones, legendarisch, onverwoestbaar en geweldig! Dit jaar bestaan ze 60 jaar, ze werden in 1962 opgericht door Brian Jones, de man die verantwoordelijk was voor het formeren van de Stones. In de eerste jaren waren ze op zoek naar een eigen stijl, ze maakten toen blues, maar ze vermengden die steeds meer met pop en rock invloeden.

Op het officiële eerste album “THE ROLLING STONES”, er zat in die tijd verschil tussen de Engelse en Amerikaanse releases, staat één nummer dat origineel is, geschreven is door Jagger & Richards, namelijk “TELL ME”. Dat duo, zanger Mick Jagger en gitarist Keith Richards, ontwikkelden zich steeds meer tot dé songwriters van de Engelse band. Per album kwamen er meer songs van hun hand en verdwenen de covers langzaam van het toneel. “AFTERMATH” uit 1966 is het eerste album met louter eigen werk. De albums die volgden waren succesvol, de één meer dan de ander.

Persoonlijk ben ik groot liefhebber van “LET IT BLEED” uit 1969, “STICKY FINGERS” uit 1971 en “BLACK AND BLUE” uit 1976. Bij dat rijtje hoort ook het op 24 augustus 1981 verschenen “TATTOO YOU”. Jagger en Richards waren ten tijde van dit album niet meer de grootste vrienden en de songs zijn dan ook “rest materiaal”, outtakes van oudere albums. Dat ze daar een compact album van hebben kunnen maken, dat eenheid uitstraalt, van grote klasse is, geeft aan dat de liedjes van top kwaliteit zijn. Ruim 44 minuten, elf geweldige nummers en de openingstrack is een klassieker in het oeuvre van The Stones. “START ME UP” stamt al uit de opnamesessies voor “BLACK AND BLUE”, en tijdens het werken aan “SOME GIRLS”, dat in 1978 verscheen, is het er opnieuw bij gepakt. In de definitieve versie staat het nummer als een huis, geweldige riff, pakkend en een terechte hit. “HANG FIRE” is met 2.20 met kortste nummer van het album, een lekker rock & roll track dat ook al stamt uit de sessies voor “SOME GIRLS”.

Eén van mijn favoriete tracks is “SLAVE”, heerlijk loom ritme, kopstem van Jagger en een geweldige Billy Preston op toetsen. Het nummer heeft zijn oorsprong bij de “BLACK AND BLUE” sessies, tijdens opnames in Rotterdam. De saxofoon wordt bespeeld door Sonny Rollins en die zorgt voor de “kers op de taart”. “LITTLE T & A” werd opgenomen in oktober 1977 voor “SOME GIRLS”, maar bleef op de plank liggen. Ook werd het opgenomen in de lijst voor het album “EMOTIONAL RESCUE”, maar ook daarvoor viel het buit de boot. Richards zingt dit wat simpele, maar wel prettig liedje op zijn bekende, achteloze en rauwe manier. De blues is duidelijk te horen in “BLACK LIMOUSINE”, mondharmonica, samenzang, lekkere riff, een geweldig nummer. In 1973 werd hier al mee begonnen, het werd weer van de plank gehaald tijdens de sessies voor ‘SOME GIRLS”, maar uiteindelijk staat het in de definitieve en geweldige versie op “TATTOO YOU”.

Ik kan mij herinneren dat ik de videoclip van “NEIGHBOURS” ergens in 1982 op televisie gezien heb. Het werd geen hit, maar dat doet niets af aan de pakkende melodie van het nummer. Het werd tijdens de opnamesessies voor “EMOTIONAL RESCUE” opgenomen, met als titel “STRANGERS” en verandert in “NEIGHBOURS”, omdat Richards last van zijn buren had in New York City. Opnieuw het mooie saxofoonspel van Rollins, die wat extra’s aan het nummer geeft. Eén van de hoogtepunten vind ik de (semi) ballad “WORRIED ABOUT YOU”, afkomstig uit de “BLACK AND BLUE” sessies. Jagger met kopstem, rustige opbouw, een geweldige melodielijn en een fantastische gitaarsolo die het geheel afmaakt.

Eén van de oudste ‘probeerseltjes’, want deze stamt al uit 1972, van de “GOATS HEAD SOUP” sessies, is “TOPS”. Het is een echte Stones song, samenzang, prachtig pianospel van Nicky Hopkins, en de regel “I Take You To The Top”, dat lukt wel met dit nummer. Het komt steeds meer tot leven en wordt afgemaakt met een mooie gitaarsolo. Overigens is Mick Taylor, gitarist bij de Stones van 1969 tot 1974, ook te horen in dit nummer. Uit de sessies voor “EMOTIONAL RESCUE”, dat in 1980 verscheen, komt het spannende en beklemmende “HEAVEN”. Het gitaarspel maakt dit nummer, het subtiele drumwerk van Charlie Watts en het bas-spel van Bill Wyman zorgen voor een mooie basis, pracht nummer!

“NO USE IN CRYING” is een bluesballad uit de “EMOTIONAL RESCUE” sessies, Hopkins op piano en orgel, prachtige samenzang in het refrein en gitarist Ron Wood die naast twee andere nummers, ook credits kreeg voor het schrijven van dit prachtige nummer. Eén van mijn all-time favoriete Stones nummers is het werkelijk prachtige, sublieme “WAITING ON A FRIEND”. De opvolger van de single “START ME UP” werd het een terechte top 10 hit in Nederland. Ook dit is een outtake van het album “GOATS HEAD SOUP”, waardoor Mick Taylor ook hierin te horen is. De saxofoon van Rollins, die prachtige melodie, Jagger in topvorm, wat een fenomenaal mooi liedje!

“TATTOO YOU” was in 1981 zowel een artistiek als een commercieel succes, waarmee de heren op een lange en uitputtende wereldtournee gingen. Die bracht ze ook voor drie concerten naar de Rotterdamse Kuip op 2, 4 en 5 juni 1982. Vorige jaar verscheen een prachtige “deluxe edition” met een extra cd met nog meer outtakes. Het geeft dit album nog meer status, al is dat eigenlijk niet nodig. Voor mij blijft “TATTOO YOU” één van de toppers in het gigantische oeuvre van deze legendarische band, de Rolling Stones.

avatar van Rainmachine
Waanzinnig Stones album met misschien wel de mooiste hoes uit de muziekgeschiedenis (imo). Ik zit altijd te wegen welke ik mooier vind Tattoo You of Emotional Rescue maar het hangt eigenlijk van mijn stemming af. Voor mij zijn dat beide klassiekers die in ieders collectie thuis horen. Gisteravond won ER het van TY en vanochtend was het weer andersom. Maakt niet uit, ik draai dit album nog steeds met plezier en heb er veel goede herinneringen aan. Favorieten zijn Slave, Worried About You en Heaven. Maar eigenlijk staat er geen slecht nummer op dit album en draai ik dit ook het liefst in zijn geheel.

Mijn broer deed al zijn cd's weg. Stones, Van Halen, Lou Reed, Bad Company , Police, John Hiatt, en zoveel meer moois heb ik eruit kunnen plukken. En daar zat o.a. deze Tattoo You bij. Alvast weer een mooie aanwinst ! Dank u broertje

west schreef:

Box voor 50.euro op de kop kunnen tikken. Vind de extra tracks toch inderdaad wel erg fijn..alleen al daarom de moeite. En de mooie hologram op de box.

avatar van ricardo
Poeeh dit album valt mij niet mee, te weinig nummers die bij mij aanslaan. Eigenlijk niet gedacht vanwege de goede commentaren overal. Het begint wel gelijk lekker met het catchy Start Me Up, en de afsluiter vind ik ook nog geweldig. En het lekkere trage bluesy Black Limousine vind ik ook geweldig. De rest van de nummers vind ik te vlak en te doorsnee klinken en zeggen mij te weinig om de moeite ooit waard te vinden om hem op een fysieke geluidsdrager aan te gaan schaffen. Hun 3 laatste albums, A Bigger Bang, Blue and Lonesome en Hackney Diamonds bevallen mij alle 3 in hun geheel zowiezo al beter dan deze

Kalamitsi
Na Neighbours haakt ik af. Weer die vermaledijde kopstem op suffe ballads, de band onwaardig. Hier eindigt mijn toertje van de laatste paar weken langs een deel van hun platen. De rest kan me gestolen worden. Goodbye boys!