Bis - Return to Central (2001)

Label: spinART

1. What You're Afraid Of (7:11)
  2. Silver Spoon (4:16)
  3. Black Pepper (0:54)
  4. The End Starts Today (5:06)
  5. Protection (4:35)
  6. Two Million (6:36)
  7. Chicago (5:54)
  8. Metal Box (0:57)
  9. We're Complicated (5:11)
  10. Robotic (4:27)
  11. A Portrait from Space (4:34)
  12. Don't Let the Rain Come Down * (3:51)
  13. Make It Through * (3:50)
  14. Sound of Sleet * (5:33)
  15. Brainclouds * (3:44)
  16. Heartless Particles * (3:58)
  17. Return to Central * (6:45)
  18. Robotic (Just Last Week) [Syndrum Remix] * (4:19)
  19. Love Will Tear Us Apart * (4:19)
  20. Hurt * (6:43)
  21. Shack Up * (5:12)
  22. Looking from a Hilltop * (6:03)
  23. The European [7" Version] * (3:50)
  24. Mamelodi Sundown * (5:15)
  25. Situation * (6:25)
  26. Love 2 Love U * (6:42)
  27. The End Starts Today [Tommie Sunshine's "Nail Me Down" Glasgow Summer Freestyle Mix] * (6:26)
  28. Telephone Operator * (4:27)
  29. Cubis (I Love You) [12'' Version] * (5:58)
  30. Protection [Ectomorph Chromium Version] * (5:45)
  31. Robotic [Adult. Almost Instrumental Mix] * (4:57)
Die cover van Joy Division is de bom. Staat ook op de ultrazeldzame Fact 2002 ep, met covers van Factory-bands JD, New Order, A Certain Ratio en Section 25.

avatar van Hanszel
Protection is wat mij betreft de ATOOMBOM !!! Geweldig nummer. En daarbij maar net iets beter dan de rest van de cd want ze zijn echt op hun hoogtepunt gestopt. Helaas..... Alles wat ze gemaakt hebben is minstens 3,5 ster

avatar van dj maus
De plaat waarop deze band volwassen werd. Sterke composities, ook als ze wat langer uitgerekt worden.

Het deed mij wel aan the Human League in hun wat donkerdere periode denken.

Wel jammer dat de geweldige tracks Brain Clouds en Sound Of Sleet (van de Plastique Nouveau EP) hier niet gewoon op staan. Wat mij betreft horen ze hier gewoon bij.

avatar van Hanszel
Oh, zie nu dat ik hierboven schrijf dat alles van Bis minstens 3,5 ster is, terwijl ik net voor Bis - data Panik etcetera (2014) - MusicMeter.nl begonnen ben een 3 te geven.

Maar minstens zo belangrijk: dit is dus niet hun laatste album! Compleet gemist....

avatar van Hanszel
Ik lijk wel een stalker.... 3 van de 5 berichten van mijn hand.

Stond net af te wassen (ja, met het handje. Op de klassieke manier) en dit stond aan en ik was me aan het verbazen hoe ontzettend GOED dit toch is. Echt tijdloos.

Toen ik van gewoon muziekliefhebber een soort van 'professional' werd (kreeg een bijbaantje in platenzaak, werd DJ in studentenkroeg) heb ik Angel Dust als all-time favoriet bestempeld, om gewoon een antwoord te hebben dat vrijwel altijd klopt als ik gevraagd werd 'wat is nou je beste cd aller tijden?'. Geen spijt van, en die staat ook rotsvast op 1 in mijn top 10 hoewel er ook periodes voorbijgaan dat ik 'm niet draai.

Zo ook met deze, maar iedere keer raakt ie me. Het is zo'n mooi geheel, zo'n goed geluid, leuke composities, de afwisseling man-vrouw zang. Ik kan 'm volgens mij echt altijd horen.

Dit is de meest volwassen plaat bedacht ik me net tijdens het geschirr spülen. De eerste was jong enthousiasme, de tweede de puberplaat en deze dus de volwassen. Hmmm, alsof dat een compliment is bedenk ik me nu.... Maar goed, meest volwaardig dan. Of minst stuiterend, lolbroekerig (zoals het EP'tje Music for a stranger world).

Waarom dit bericht eigenlijk? Niemand die het leest, er zijn slechts 5 MuMe-leden die dit op cd hebben en de moeite hebben genomen dat kenbaar te maken. Misschien is het mijn verborgen queeste om dit meesterwerk postuum meer aandacht te geven, of de krediet die het verdiend ofzo. Hoe dan ook; ik zal stoppen met stalken, het punt is wel duidelijk.

Overigens vind ik 'data panik etcetera' een heel stuk minder interessant.... De bejaarde vierde?

avatar van E-Clect-Eddy
Bis' eerste album bij toeval ontdekt maar nooit al hun albums verkend. Vandaag dan maar een aantal 'populaire' nummers van dit album beluisterd en enkele bonustracks. Op Last.fm is de tag Cyberpunk hieraan verbonden. Bis heeft wel iets rauw en tegendraads op vorige releases, vooral de manier van zingen van met name de zangeres. Hier lijkt me de (dans) muziek te domineren over de teksten/zang van wat ik tot dusver heb gehoord.

Hier zit er een heel veel synths en zelfs met Electro / Synthpop zoals Discogs het bestempeld kom je er nog niet. Soms leunt het tegen House / Techno aan. Ze zijn met hun tijd meegegaan en in die jaren stak ElectroClash de kop op en daar zou je dit ook wel onder kunnen scharen, hakken over de sloot. Ik zal het complete album in de wachtrij plaatsen benieuwd of ik een juweeltje kan ontdekken, maar 31 nummers en 2,5 uur is wel een hele zit met 20 bonusnummers.

De cover van bonustrack Love Will Tear Us Apart is een fijne variant, maar ook deze kan het origineel niet doen vergeten.

avatar van GrafGantz
Hanszel schreef:

Het is toch niet onopgemerkt gebleven, zal deze eens aan de luisterlijst toevoegen. Ben alleen bekend met de voorganger van dit album, vanwege het feit dat ik destijds helemaal hoteldebotel was van Eurodisco. En nog steeds eigenlijk.

avatar van Hanszel
Tof dat het opgepikt wordt GrafGantz en E-Clect-Eddy Toch nog resultaat/effect van mijn gestalk

Over het hele Bis-oeuvre: Wat ik vaak als thema terug hoor is "wees wie je bent!" Dus tégen het meelopen, het voldoen aan een imago wat toevallig populair is. Ben gewoon jezelf. Er is een maxi-single van 'Eurodisco' met daarop het nummer 'Like robots' wat behalve muzikaal ook tekstueel de spijker op zijn kop is.
En het punk-aspect.: Het schijnt inderdaad uit een soort punky houding te zijn ontstaan maar vooral op deze nogal naar electronica geëvolueerd. Welk labeltje hier precies aan te hangen is weet ik niet (stom hè... ik vind het gewoon lekker!) maar wat mij betreft past deze ook een beetje in het straatje van Ladytron en LeTigre.