Rob de Nijs - In de Uren van de Middag (1973)

Label: Philips

1. Jan Klaassen de Trompetter (3:16)
  2. Tegen Beter Weten In (3:28)
  3. Als Je Niet Meer Verder Kunt (2:41)
  4. De Avond (4:26)
  5. Malle Babbe (4:18)
  6. Dag Zuster Ursula (2:32)
  7. Maria (3:36)
  8. Leonardo (3:25)
  9. September Komt (3:12)
  10. Meisje in Engeland (4:41)
avatar van kaztor
'Weet je hoe die heet, mijn ***, weet je hoe die heet? Malle Babbe!
Ik wou 'm eerst Rob De Nijs noemen, maar dan moet ie weer een oorbel in.'

EVANSHEWSON
Vroeg en sterk album van deze Holladse zanger; Rob de NIjs, daar heb ik altijd al een zwak voor gehad, net als voor André Hazes, wat het levenslied dan betreft.

Voor het betere chanson was er toch vaak deze zanger, hij heeft een klare, heldere stem, een goede frasering, een wàrme stem ook, en hij heeft altijd de uitstraling van een playboy gehad, maar was in eerste plaats een prima professioneel ingestelde zanger die altijd vooruit wou en beter wou; betere teksten, betere nummers, betere arrangementen. Hij is daar erg vaak in geslaagd ook, hier kun je goed horen dat dit absoluut geen rommel is.

Jan Klaassen blijft een schitterend nummer, ik dacht met tekst van Lennaert Nijgh, zo ook Malle Babbe en Leonardo.

Voor Dag Zuster Ursula heb ik ook altijd een zwak gehad, het is een meezingertje, maar het heeft enorm veel schwung, het heeft charme, ik vind dit gewoon warme muziek, ik kan het niet uitleggen.

Dit album is niet zijn beste, er komen er nog veel betere, maar laat al goed horen tot wat deze jongen in staat is.

Héérlijk en tijdloos album.

****

Simon Smith (crew)
Allemaal teksten van Lennaert Nijgh op dit album! Net aangeschaft, ga 'm gauw luisteren. Met natuurlijk de originele uitvoering van Avond, van Boudewijn de Groot, hier dé avond geheten.

avatar van Nicolage Rico
De come-back van de Nijs, met dank aan Lennaert Nijgh. Zijn beste liedjes staan op dit album. Al wordt hij er nog steeds misselijk van dat zijn versie van "(de) Avond" geen hit werd. De verhalen over de versie van Bo zijn bekend.

"Jan Klaassen was Trompetter", "Malle Babbe" en "Dag Zuster Ursula" zijn klassiekers en doen het nog steeds goed tijdens feestavonden.

avatar van goldendream
Verhalen over 'Bo'? Kan uitleg?

In de versie van Boudewijn de Groot kwam dat nummer op 1 in de top 2000. Sindsdien is het een van de beroemdste Nederlandstalige nummers, maar geen hond die de versie van Rob de Nijs kent.

avatar van Nicolage Rico
Geschreven voor de toenmalige vrouw van Lennaert Nijgh, Anja Bak, die ten tijde van Nieuwe Herfst de vrouw van Boudewijn de Groot was.

En nog steeds is.

avatar van Nicolage Rico
Uiteraard. Maar ze was het ten tijde van Nieuwe Herfst (waar de Avond versie van Boudewijn de Groot opstaat).

avatar van goldendream
Na enkele jaren van stilte komt Rob De Nijs weer boven water. Het 'ideale schoonzoon'-imago met het mooie maatpak en keurige kapsel is verdwenen voor een meer hippylook en langere haren. Vergelijk de lachwekkende zwart-witbeelden met The Lords met beelden uit de jaren '70. Muzikaal maakt hij een immense sprong voorwaarts. Dit album bevat geen enkel zwak nummer, wat uitzonderlijk is. De hits 'Jan Klaassen' en 'Zuster Ursula' vind ik de twee mindere nummers, ik houd niet zo van die stijl. Zo heb ik 'Het land van Maas en Waal' ook nooit tot mijn favorieten van Boudewijn De Groot gerekend. 'Tegen beter weten in' staat wel in mijn Rob-top10. Toch heeft Rob nog niet echt zijn eigen stijl gevonden, want dit album en de opvolger zouden evengoed van Boudewijn kunnen zijn. De laatste zal later gretig nummers uit beide albums zingen: 'De avond', 'Malle Babbe', 'Leonardo', 'Kijken hoe het morgen wordt', 'De zwemmer', 'Laat het water open'. Boudewijn staat op mijn waardeladder een trede hoger, maar de Rob van de jaren '70 en '80 scoort bij mij ook echt goed. Zijn eigen stijl en typische geluid komt er pas met 'Tussen zomer en winter', met absolute hoogtepunten tussen 1977 en 1985. Daarna wordt het minder, maar nog steeds goed.

goldendream schreef:

Niet gek ook, omdat het de Groot/Nijgh liedjes zijn.

Malle Babbe was overigens geschreven voor (of in ieder geval: gegeven aan) Adele Bloemendaal, die het een keer live zong, maar het niets vond.

Simon Smith (crew)
Ze zong het niet alleen "een keer" live, maar bracht het ook op single uit.

avatar van Nicolage Rico
Klopt. Nijgh kreeg de opdracht om voor Bloemendaal een nummer te schrijven dat ze kan uitvoeren op het Holland-festival. Dat werd dus Malle Babbe. Maar zoals zij het zong, was niet zoals Nijgh en de Groot het voor ogen zagen. Na het festival werd het lied ook op single uitgebracht, inderdaad. Zelf kon Bloemendaal er ook weinig mee. Doordat het nummer bij haar niet uit de verf kwam, gaven ze het aan Rob de Nijs.

avatar van Nicolage Rico
Bizar trouwens, dat deze amper op cd te verkrijgen is.

De opvolger van 'Dit is Rob de Nijs' uit 1964. Hoewel.... tussen toen en 1973 was er natuurlijk enorm veel gebeurd in Robs leven en carriere. Tienerster-af verdween ook de roem en begon de zoektocht naar een Nieuwe Rob. Via Bye Bye Mrs Turple en het songfestival-niemandalletje Zaterdagavondshow kwam het toch nog goed. Rob kwam in Oebele. Rob kwam in Hamelen en in die sprookjesachtige afeer paste ook Jan Klaassen de trompetter prima. Rob was weer hip. En dit album borduurt daar op voort. Voor mij zitten er toch wel een paar echt mooie stukken tussen, waar andere de tand des tijds totaal niet hebben weerstaan. Robs uitvoering van (de) Avond vind ik erg goed.

Simon Smith (crew)
De productie van dit album, door Boudewijn de Groot, klinkt inmiddels wat gedateerd, veel gedateerder dan Boudewijns eigen album, ook uit 1973. Daar liet hij de productie over aan iemand anders .

avatar van Ssst
Via Boudewijn de Groot naar deze 'eersteling' van Rob de Nijs. In mijn ogen is het meer een album van Lennaert Nijgh (teksten), ingezongen (heel verdienstelijk) door Rob en (deels?) geproduceerd door Boudewijn, iets gladder dan zijn eigen platen uit deze periode. Ik kan er erg van genieten... ook met dank aan Bert Paige.

Misschien dat Rob later zijn eigen stem vond, maar die platen liggen mij persoonlijk dan weer minder.