Vanden Plas - Beyond Daylight (2002)

Duitsland
Rock / Metal
Label: Inside Out

1. Nightwalker (7:33)
  2. Cold Wind (5:17)
  3. Scarlett Flowerfields (5:38)
  4. Healing Tree (5:47)
  5. End of All Days (7:25)
  6. Free the Fire (4:31)
  7. Can You Hear Me (4:11)
  8. Phoenix (5:59)
  9. Beyond Daylight (10:39)
  10. Point of No Return * (3:16)
Kingsnake
Een absolute topper.

Van keiharde speedmetal achitge riff-georienteerde songs, tot zeverige ballads.
En het afsluitende epische titelnummer is een absolute killer.

avatar van james_cameron
Vrij sterk progressief metalalbum, vooral de eerste vier songs zijn erg goed. Daarna zakt het niveau een beetje, maar songs als Phoenix en de lange titeltrack maken dan wel weer één en ander goed. De produktie had wel iets steviger gemogen en over de zang ben ik niet altijd even goed te spreken, maar dit is overwegend een prima plaat. Fans van Dream Theater moeten dit zeker een kans geven.

MindRuler
Vanaf opener Nightwalker legt Vanden Plas de lat meteen heel hoog en behoudt dat niveau tot op het einde. Het meer dan 10 minuten durende titelnummer is de topper van dit uitstekende album. De gelimiteerde bookshaped CD-versie bevat een aardige Kansas-cover die vrij dicht aanleunt tegen het origineel. Verplichte kost voor prog.metal fans!

Ozric Spacefolk
Het valt me op dat er nogal wat bijbelse thema's worden aangedaan.
Of mythologische. Ik snap nooit zoveel van de 'poezie' van Küntz, maar dat is wat ik er soms een beetje uithaal.

Muzikaal is het natuurlijk weer allemaal piekfijn in orde.

avatar van dreamtheater22
Als je nog niets van Vanden Plas hebt, raad ik je aan om met dit album te beginnen. Daarna, als je dit goed vindt, kun je Far off grace gerust aanschaffen. Hiermee heb je de 2 mooiste albums van deze groep te pakken, met als goede 3e het album Christ 0. Hele mooie meeslepende nummers, van heel rustige stukken tot flinke stevige gedeeltes. Alles zit erin. Een goede zanger, mooi gitaarwerk, goede keyboards, goede drumpartijen. Top!

avatar van BlauweVla
Ik heb een prachtig boekwerk bij deze CD, sluit naadloos aan op de muziek Ik moet zeggen dat het geluid me te wollig is (een term gelezen bij "Sabbath Bloody Sabbath"). Wat dat betreft vind ik het harde maar compacte geluid van "Rainmaker" (mijn favoriet) beter. Ook vind ik de nummers soms te lang, dat ik bij mijn favoriet ook nooit heb. Dit goede album laat het wat nieuwere geluid horen die de band toe nu nog steeds aanhoudt.

Ozric Spacefolk
dreamtheater22 schreef:

Wat is er mis met The God Thing?!?

Dat is toch mijn insziens, de eerste van een reeks topalbums...

avatar van dreamtheater22
Echt een top plaat dit sowieso een van hun beste. I kheb een vraag over de digibook versie van dit album. Inside out music lijkt van elke band maar van 1 cd in digibook versie uit te brengen. Weet iemand waarom dit is?

avatar van vielip
Goed album inderdaad. Ik heb naar aanleiding van dit album ook andere albums van ze in huis gehaald destijds. Maar alleen deze is daar nog van over. De rest (Far off grace, Christ 0 en nog 1 waarvan ik de titel zo niet meer weet) vond ik wel aardig en op elk album staan wel 1 of meer toppers. Maar als album in z'n geheel kon het me allemaal (lang) niet zo boeien als deze Beyond daylight. Klein puntje van kritiek dan? De zang van Küntz. Niet slecht hoor. Maar ook geen topper. Het past in de meet ballad achtige nummers het best vind ik. Voor de wat heftigere stukken komt hij power te kort in mijn oge. Het stoort mij niet maar kan me voorstellen dat er mensen zijn bij wie dit het geval wél is.

avatar van Mssr Renard
21 jaar geleden alweer dat ik deze kocht en helemaal stuk draaide. Dat is bijna de helft van mijn leven. Toegegeven; als ik weer eens in een progressive metal-bui was heb ik deze natuurlijk ook in die 21 jaar gedraaid. Maar als ik deze draai ben ik ook gelijk terug in de tijd. Het was geen fijne tijd, maar de muziek die ik draaide was wel fijn. Heeft me door een hoop shit heen gesleept. Dat is best bijzonder voor dit soort muziek, want echt diepgravend is het allemaal niet. Maar muziek biedt troost denk ik dan, en je kunt erin ontsnappen. Dus wat dat betreft is Vanden Plas (en ook Marillion en Threshold) wel heel belangrijk voor me, ook al is het 'mijn genre' niet meer.

Wat hun oeuvre betreft, vind ik dit absoluut hun beste plaat. Elke song is raak.