Nina Hagen Band - Unbehagen (1979)

West-Duitsland
Label: CBS

1. African Reggae (6:20)
  2. Alptraum (6:12)
  3. Wir Leben Immer...Noch (Lucky Number) (4:57)
  4. Wenn Ich ein Junge War (2:17)
  5. Herman Hiess Er (6:36)
  6. Auf'm Rummel (4:34)
  7. Wau Wau (2:09)
  8. Fall in Love mit Mir (3:47)
  9. No Way (1:07)
avatar van FisherKing
Verfrissend album met de beste reggaesong ooit. African Reggae.
4.5*

gerwinf
African Reggae is idd top! 4 sterren

Harald
voor wie het niet weet..Ninas band noemde zich na de split SPLIFF (Rock-Reggae-New Wave) en was tussen 1980 - 1985 in Duitsland heel erg populair.Bekendest song Carbonara

Tussen 1972 en 77 was Spliff LOKOMOTIVE KREUZBERG (Politrock) en heeft vandag in Duitsland Kult Status

avatar van Bulldozer
WauWau!!!!

Father McKenzie
FisherKing schreef:
Verfrissend album met de beste reggaesong ooit. African Reggae.
4.5*

Da's een verdomd goeie, da's waar, maar de beste?
Nederwiet van Doe Maar (een Joost Belinfante nummer) mag er van mij ook wezen.
Frisse plaat na al die jaren, maar de voorganger "Nina Hagen Band" vond ik in zijn geheel toch nog sterker.
****

avatar van Ceasar
Deze plaat was een "moetje". Nina en haar band (Spliff) waren eigenlijk al uit elkaar. Maar contractueel moesten ze nog een album maken. Het verhaal gaat dat ze tijdens de opnames van dit album niet gelijktijdig in de studio waren. En dat is wel een beetje te horen. Hun eerste album was duidelijk een plaat van een band. Op dit album ontbreekt de chemie vind ik. Maar omdat het allemaal zulke goede muzikanten zijn is het toch nog een goed album geworden.
De verplichting om nog een tweede album te maken verklaart ook de laatste zin op dit album: OK, das war es!

avatar van Hendrix4live
Toch stukken minder dan hun vorige. Ik blijf deze ook wel leuk vinden, alleen is hun vorige toch veel krachtiger en heeft betere songs.

Toch 3,5 omdat het toch een fijn plaatje is.

avatar van Protonos
Dit album is echt gestoord! Prettig, dat wel

avatar van Hans Brouwer
"Unbehagen": ik kocht het album gisteren op een rommelmarkt. Ik sluit mij aan bij bovenstaande woorden van Protonos uit 2011: een prettig gestoord album waarop Nina en haar band in topvorm zijn. Hoe het album tot stand is gekomen boeit mij niet. Ik kan er geen genoeg van krijgen. 4****

avatar van RonaldjK
Ergens rond 1981 ging ik met mijn ouders op vakantie naar Slovenië. Eenmaal rijdend door zuidelijk Duitsland viel het op dat op de radio vooral jodelzenders zaten. Verschrikkelijk. Ik moest er begin 1984 aan terugdenken.

Toen liep ik ergens stage waar de elpee Unbehagen van Nina Hagen stond, die ik bovendien ter plekke ongestoord kon draaien. Eén nummer bleef mij sindsdien bij: Wau - Wau, vanwege het geblaf en de zin "Ich bin dein Hund".
In juli dit jaar kwam ik 'm dan eindelijk tegen in een bak met tweedehands platen, dankuwel De Groeverij. Zoals hierboven diverse malen opgemerkt niet zo goed of verrassend als haar (West-Duitse) debuut maar nog steeds meer dan aardig. Geleverd met een aan één zijde bedrukt tekstvel.

African Reggae is een bijna misleidende titel met het gejodel waar frau Hagen op een gegeven moment in losbarst. Een sterke start met een verhaal over de hash van Nederland die haar naar Afrika doet verlangen, maar ze gaat niet want ze castreren daar vrouwen en sta op voor de zwarte revolutie. Associatief en hyperactief, een tekst zoals alleen zij kon schrijven.
Alptraum begint met een synthesizer die aan Giorgio Moroder doet denken, waarna een stevig rocknummer begint. Er werd indertijd een videoclip bij gemaakt, waarin onder meer Herman Brood en een poster van Abba figureren. Beelden uit 'Cha Cha' denk ik, maar die film heb ik nooit gezien. Lekker nummer, dat muzikaal enigszins doet denken aan de Berlijnse albums die David Bowie in '77 - '79 maakte. Duurt me alleen iets te lang voor de bijna zes minuten die voorbijtrekken.
Hierna haar bewerking van Lucky Number van Lene Lovich. Met hertaalde tekst. Het origineel is beter, mede omdat het alweer te lang duurt en bovendien bij Hagen net wat minder pittig dan bij Lovich.
De A-kant sluit af met het enige vullertje, Wenn ich ein Junge wär, een liedje dat niet van haar hand was. Live opgenomen, alsof er nog snel een nummer bij moest en alhoewel het nog geen drie minuten duurt is dat toch teveel.

De B-kant is verreweg mijn favoriet. Hermann hieß er gaat over meneer Brood. Een bijzonder portret van de zanger met wie ze indertijd veel in het nieuws kwam, zo herinner ik me uit Muziek Expres. Na het sterke en rockende Auf'm Rummel dat een goed geplande, chaotische start kent, volgt het snelle, punkachtige Wau - Wau met het slotcommando "Hält's maul".
Fall in Love mit mir heet op het tekstvel slechts Fall in Love en bevat zowaar een doo-wopkoortje en is voor de verandering lief en romantisch.
Het korte, instrumentale, snelle en harde No Way, waar Hagen niet aan meeschreef, sluit de plaat af. Wederom moet ik aan zowel Bowie's Berlijn als aan Londense punk denken.

Een magere vier sterren, of zal ik een dikke 3,5 noteren?

avatar van Ignaas1965
Vandaag ontvang ik het nieuwe vinyl binnen.
Unbehagen, fantastisch. Net iets minder dan het onbeschrijfelijk debuut van Nina en haar band.
M’n liefde is nooit meer voorbij gegaan.